مدیران خودروعصر اعتبار

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران خبر داد

احتمال ورود بانک شهر به مسکن قسطی

عصر ساختمان : تعیین کارمزد ۶ درصدی فروش اقساطی توسط بانک مسکن، انبوه‌سازان را به فکر پیدا کردن رقیبی برای کاهش این نرخ انداخته است.

احتمال ورود بانک شهر به مسکن قسطی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از میزان، فروش اقساطی مسکن که مدتی است توسط انبوه‌سازان مطرح شده در مرحله‌ی تقسیط به مشکلاتی برخورد و عمده آن به کارمزد مورد نظر بانک مسکن برمی‌گردد که 6 درصد بوده و انبوه‌سازان معتقدند رقم بالایی است، لذا انتظار دارند این ارقام به 3 تا 5 درصد کاهش پیدا کند.

    در این باره حسن محتشم - رییس انجمن انبوه‌سازان تهران - خبر داده است: انبوه‌سازان با بعضی از بانک‌های خصوصی همچون بانک شهر وارد مذاکره شده‌اند تا برای نرخ شکنی کارمزد پیش‌بینی شده برای تضمین معاملات قسطی، امکان راه‌اندازی این بازار با هزینه کمتر برای خریداران فراهم شود.

    پیش از این نیز سید محمد مرتضوی - عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان کشور - با انتقاد از نرخ 6 درصد کارمزد تعیین شده بانک مسکن برای فروش اقساطی با بیان این‌که بانک مسکن ابتدا کارمزد 4 و بعد 6 درصد را مطرح کرد، گفت: این رقم تبدیل به یک مانع برای اجرای طرح شده است زیرا وقتی انبوه‌ساز منابعی را می‌آورد نرخ تورم را منظور می‌کند و انتظار دارد آن را دریافت کند، 6 درصد بانک مسکن هم به آن اضافه می‌شود، لذا به پرداخت‌های ماهیانه بالایی می‌رسیم که از توان مشتریان خارج است.

    وی تاکید کرد: از سوی دیگر زمان بازپرداخت طولانی نیست و سقف آن دوره پنج ساله تعیین شده که این زمان کمی است، اما افزایش آن منجر به خروج بخشی از سرمایه انبوه‌سازان از بازار می‌شود.

    به گفته‌ی مرتضوی، از سوی دیگر ساختمان‌هایی که توسط انبوه‌سازان ساخته می‌شود همه در یک سطح نیستند. بخشی از ساختمان‌ها قیمت‌های قابل توجهی دارد، در حالی که سقف رقم پرداختی 100 میلیون تومان است. این شاید برای ساختمان‌های تا قیمت 300 میلیون تومانی مناسب باشد ولی برای واحدهای مسکونی تا 500 میلیون تومان کارآیی نخواهد داشت.

    محتشم نیز می‌گوید: اشتباهی که بانک مسکن در تعیین رقم تسهیلات غیر نقدی فروش مسکن قسطی مرتکب شد، سقف 100 میلیون تومان برای این تسهیلات است؛ این در حالی است که این میزان تسهیلات در کلان‌شهرها به خصوص تهران نمی‌تواند اثر قابل قبولی در پوشش هزینه خرید یک آپارتمان مصرفی داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو