مدیران خودروعصر اعتبار

معرفی پربازده و کم بازده‌ترین سهام ساختمانی در سال ۹۶

عصر ساختمان- گروه ساختمانی به عنوان یکی از گروه‌های مورد توجه در معاملات چند روز گذشته مطرح بوده و کم و بیش اقبال بر روی این گروه همچنان ادامه دارد.

معرفی پربازده و کم بازده‌ترین سهام ساختمانی در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» ،چهار سال پیش در ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اعتقاد آن به سازندگی انتظار می‌رفت وضعیت بازار مسکن چشم انداز مطلوبی داشته باشد اما حالا پس از گذشت 4 سال شاهد فرو رفتن این صنعت در گرداب رکود هستیم.
    صنعت ساخت و ساز با عوامل و فاکتورهای اقتصادی بسیاری ارتباط دارد. وقتی پای رکود بازار مسکن و ساخت و ساز در میان است تنها به یک صنعت منتهی نمی‌شود. صنعت ساخت و ساز با صنایع مهم دیگری از جمله سیمان و کاشی و سرامیک نیز در هم آمیخته و اتفاقات و رویدادهای این صنعت به طور مستقیم بر سایر صنایع وابسته نیز تاثیرگذار خواهد بود. مروری بر وضعیت صنایع در سال‌های گذشته موید این مطلب است.
    رابطه بین صنعت ساخت و ساز با صنایع نامبرده به صورت دوطرفه و دوجانبه است. به این معنی که همانطور که با رونق یا رکود صنعت ساختمان که مصرف کننده محصولات سایر صنایع است، صنایعی همچون سیمان و کاشی و سرامیک تاثیر مثبت یا منفی می‌گیرند، وضعیت نرخ فروش این صنایع نیز بر چگونگی بازار مسکن و صنعت ساخت و ساز موثر خواهد بود.
    مهمترین عاملی که بر بهای فروش محصولات سیمان و کاشی و سرامیک تاثیرگذار است، نرخ دلار می‌باشد. در حالی که ماه‌های زیادی است بازار دلار از ثبات نسبی برخوردار است شرایط صنایع سیمان و کاشی و سرامیک نیز تحولی را تجربه نکرده است.
    تورم یکی دیگر از عواملی است که بر بازار مسکن موثر واقع می‌شود. با افزایش تورم قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و در نتیجه تقاضای مصرفی نیز کم می‌شود اما افزایش تورم سبب افزایش تقاضای سرمایه‌ای شده و سرمایه به سمت بازار مسکن سوق پیدا می‌کند. در شرایط رکود اقتصادی اما بازار ساخت و ساز راکد شده که کاهش سودآوری شرکت‌های ساختمانی را به دنبال خواهد داشت.
    یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر صنعت ساخت و ساز نرخ سود تسهیلات بانکی است. با توجه به اینکه چرخه تولید محصول در صنعت ساختمان طولانی است و حدود 2 تا 3 سال برای آن در نظر می‌گیرند، تامین منابع و نقدینگی یکی از مهمترین عوامل در این صنعت محسوب می‌شود. در کشور ما بخش عمده‌ای از تامین مالی پروژه‌های ساختمانی از طریق تسهیلات مسکن و پیش فروش آنها صورت می‌گیرد. بنابراین با افزایش نرخ بهره بانکی، هزینه مالی پروژه‌های ساختمانی افزایش یافته و در نتیجه حجم تولید ساخت و ساز کاهش می‌یابد که در نهایت سودآوری آنها افت می‌کند.
    عامل مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، عدم تناسب قیمت مسکن با توانایی خرید است. رشد چند صد درصدی قیمت مسکن و زمین در دولت نهم همسو با تورم‌های قابل توجه در سایر بخش‌ها موجب شد تا قدرت خرید مردم فاصله معناداری با قیمت مسکن پیدا کند. فاصله‌ای که تلاش‌های دولت یازدهم برای کوتاه کردن آن تاکنون به جایی نرسیده است. دولت در این زمینه تلاش‌های زیادی کرد و سقف تسهیلات را از حدود 20 میلیون تومان به 80 میلیون تومان افزایش داد. از سوی دیگر نرخ بهره این تسهیلات را کاهش داد تا شاید بتواند در بالا بردن قدرت خرید مردم تاثیراتی را ایجاد کند. اما نکته اینجاست که میزان اقساط این تسهیلات برای آن قشر از مردم که برای خرید مسکن دچار مشکلاتی هستند، بسیار بالاست و توانایی پرداخت آن را ندارند. بنابراین اگر این روش تاثیراتی به همراه داشته باشد به صورت تدریجی و طی سال‌های آتی خواهد بود.
    اما شرکت‌های ساختمانی که در بازار سرمایه حضور دارند در ماه‌های اخیر چه وضعیتی داشتند؟
    از ابتدای سال جاری تا پایان دوره 4 ماهه ابتدایی، نمادهای ساختمانی رفتارهای گوناگونی را از خود نشان دادند. در این مدت بیشترین بازدهی را شرکت عمران و توسعه شاهد با 17 درصد از خود نشان داد. سرمایه گذاری توسعه آذربایجان، آ.س.پ و توسعه شهری توس گستر هر یک با 8 درصد به طور مشترک دومین بازدهی بالا را داشتند.
    اما کمترین بازدهی‌ها را شرکت توریستی رفاهی آبادگران ایران با منفی 37 درصد از خود نشان داد. سامان گستر اصفهان و سرمایه گذاری الوند هر یک به ترتیب با 17 و 16 درصد دومین و سومین رده بازدهی منفی را داشتند.
    در این گروه، سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان با 96.68 بیشترین «پی بر ای» را دارد و به همین دلیل گرانترین سهم گروه ساختمانی محسوب می‌شود. آخرین EPS‌ اعلامی شرکت 177 است و هر سهم آن در محدوده 17130 ریال داد و ستد می‌شود.
    دومین شرکت ساختمانی که بالاترین «پی بر ای» را دارد، همان سهمی است که در 4 ماه اخیر بیشترین بازدهی منفی را داشته یعنی توریستی و رفاهی آبادگران. این سهم هم اکنون در محدوده قیمتی 3710 ریال معامله می‌شود که با توجه به EPS‌ 85 ریالی P/E آن برابر با 45.22 است. این در حالی است که P/E متوسط گروه برابر با 11.81 مرتبه می‌باشد.
    اما کمترین P/E مربوط به سهام شرکت‌های نوسازی و ساختمان تهران و سرمایه گذاری شاهد است. P/E ثنوسا 3.52 مرتبه و P/E ثشاهد 4.05 مرتبه می‌باشد. این در حالی است که آخرین پیش‌بینی سود و زیان این دو شرکت به ترتیب منفی 467 ریال و 243 ریال است.

    نویسنده :مرتضی عالی پور

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو