مدیران خودروعصر اعتبار

خبر تازه درباره افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن

عصر ساختمان- علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن می‌گوید:توسعه‌ای‌شدن بانک‌مسکن در دستور کار دولت است. بانک‌مرکزی باید نظام‌نامه و ضوابط بانک‌توسعه‌ای را بدهد تا بر آن اساس در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار بگیرد.

خبر تازه درباره افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل ازخبرآنلاین،  علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در مورد آخرین وضعیت توسعه‌ای شدن بانک ‌مسکن نکاتی را ارایه کرد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی برای بانک‌ مسکن تدارک دیده شده است تا مردم بتوانند سهل‌تر از تسهیلات بانک ‌مسکن استفاده کنند و آیا امکان کاهش مدت ‌انتظار دریافت تسهیلات برای متقاضیان وجود دارد، نکاتی را مطرح کرد.

    چگنی گفت: در حال‌حاضر، توسعه‌ای‌شدن بانک ‌مسکن در دستور کار دولت است. بانک ‌مرکزی باید نظام‌نامه و ضوابط بانک ‌توسعه‌ای را تدوین و ارائه نمائید تا در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گیرد و چارچوب‌های آن تعیین شود که امیدواریم این برنامه در سال جاری محقق شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای بانک ‌مسکن تدارک دیده شده تا مردم بتوانند سهل‌تر از تسهیلات آن بانک استفاده کنند و آیا امکان کاهش مدت انتظار دریافت تسهیلات برای متقاضیان وجود دارد؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازار رهن، تسهیلات رهنی و صندوق پس‌انداز یکم هم به نرخ و هم به دوره بازپرداخت توجه داشته که اولا نرخ سود را پایین بیاورد و همچنین تلاش کند تا به شرط پایین آمدن نرخ سود بانکی، دوره بازپرداخت را افزایش دهد و در عین حال دوره انتظار وام‌گیرندگان را نیز کوتاه کند.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با بیان اینکه، تعیین نرخ سود و کاهش آن از شرایط اقتصاد کلان نیز متاثر است، تاکید کرد: بایستی برنامه کاهش نرخ تورم تداوم یابد تا با برقراری ثبات در اقتصاد کشور، نرخ سود بانکی امکان کاهش داشته باشد، در آن صورت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن نیز امکان پذیر می شود. مسلما کاهش نرخ سود تسهیلات موجب تسهیل بازپرداخت اقساط می شود.

    این مقام ‌مسئول ادامه داد: در کنار کاهش نرخ سود تسهیلات، می‌توان مدت بازپرداخت را افزایش داد. اگر با همین نرخ‌ها، مدت بازپرداخت را اضافه کنیم، مصرف‌کننده در مجموع باید پول بیشتری بپردازد. بنابراین مطلوبتر است، شرایط اقتصادی و محیط اقتصاد کلان (ثبات اقتصادی) به نحوی برقرار گردد که به طور طبیعی امکان کاهش نرخ سود تسهیلات فراهم آید.

    وی افزود: معتقدم، کاهش نرخ سود و افزایش طول دوره بازپرداخت، شرایطی را ایجاد می کند که متقاضی با توانایی بیشتری بتواند از تسهیلات بانکی برای تامین مسکن خود استفاده کند. شاید در صورت ایجاد چنین شرایطی بتوانیم سقف میزان تسهیلات را افزایش دهیم به گونه ای که اقساط در توان خانوارها باشد.

    چگنی گفت: در مورد کاهش دوره انتظار، بایستی توانمندی لازم برای تامین منابع در سیستم بانکی برقرار شود، در غیر اینصورت ممکن است، مشابه برنامه های کوتاه مدت دیگر بانک مجبور به استقراض از بانک مرکزی شود.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ادامه داد: اگر بخواهیم برنامه‌ای تداوم داشته باشد و توسعه پیدا کند باید آن برنامه، پایدار باشد. پایداری بدین ‌معنا که باید برنامه در حد لزوم خودگردان باشد و در عین حال دولت نیز باید تا جایی که امکان پذیر است کمک کند. در این میان بایستی به توان و محدودیت های مالی دولت نیز توجه داشت.

    وی گفت: بعضی از مدیران و صاحبنظران، مطرح می‌کنند که مثلا در برخی از کشورها، 80 درصد قیمت خانه را وام می‌دهند. اینکه در ایران چرا نمی‌توانیم در این حد، تسهیلات به متقاضیان بدهیم به این دلیل است که قدرت بازپرداخت آن باید در جامعه وجود داشته باشد که براساس شواهد در حال حاضر توانایی تقبل این سقف از افزایش تسهیلات را ندارد. اگر بتوانیم تسهیلات را افزایش دهیم به تعداد کمتری تسهیلات تعلق خواهد گرفت. بنابراین پاسخ این سوال این است که ما باید تلاش کنیم تا بانک ها در تسهیلات دهی به متقاضیان توانمندتر بشوند. یک گام اساسی که دولت در این زمینه برداشته است، توسعه‌ای شدن بانک مسکن است که در حال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار