مدیران خودروعصر اعتبار

نامورمطلق پیش‌بینی کرد:

ثبت جهانی در انتظار شهرهای کلاش و‌ گلیم و دهکده سفال ایران

عصر ساختمان- معاون سازمان میراث‌فرهنگی با مثبت خواندن بازدید ارزیابان شورای‌جهانی صنایع‌دستی از سه استان کردستان، کرمان و سیستان‌وبلوچستان، گفت: ارزیابان شورای‌جهانی صنایع‌دستی در بازدید از این سه استان وضعیت تولید، فروش و آموزش صنایع‌دستی را تأیید کردند.

ثبت جهانی در انتظار شهرهای کلاش و‌ گلیم و دهکده سفال ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایلنا، بهمن نامور‌مطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، با بیان این مطلب افزود: برای امسال دو سهمیه شهر و یک سهمیه دهکده برای ثبت در شورای‌جهانی صنایع‌دستی داشتیم که سیرجان به‌عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش و کلپورگان به‌عنوان دهکده‌جهانی سفال نامزد بودند و پرونده این دو شهر و یک روستا در ماه‌های پیش به شورای‌جهانی صنایع‌دستی ارسال شده بود.

    او افزود: ثبت‌جهانی یک شهر یا روستا سه مرحله دارد که در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال می‌شود، در مرحله دوم ارزیاب‌ها به شهرهای نامزدشده سفر می‌کنند و در مرحله سوم رأی‌گیری برای ثبت‌جهانی این مکان‌ها انجام می‌شود.

    نامور‌مطلق با بیان اینکه بازدید ارزیابان شورای‌جهانی صنایع‌دستی مرحله دوم است، افزود: در مرحله اول پرونده‌ای که به شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال شده کامل و جامع بوده و مورد موافقت اعضای این شورا قرار گرفته است.

    او در ادامه به تشریح بازدید‌های ارزیابان شورای‌جهانی صنایع‌دستی پرداخت و گفت: ارزیابان این شورا از هفته گذشته با سفر به سه استان کردستان، کرمان و سیستان‌وبلوچستان به بررسی وضعیت تولید گلیم در سیرجان، کلاش در مریوان و سفال در روستای کلپورگان سراوان پرداختند.

    معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری افزود: موضوعاتی مانند تولید، فروش، آموزش، نحوه حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و فروش الکترونیک مؤلفه‌های مهمی بودند که ارزیابان در این سفر به بررسی آن‌ها پرداختند.

    نامور‌مطلق اضافه کرد: خوشبختانه در این بازدیدها شاهد همکاری بسیار مناسب هنرمندان و مردم خونگرم این سه استان بودیم، ضمن اینکه استانداران سه استان و مسئولان و مدیران مختلف در این استان‌ها با ما همکاری بسیار مطلوبی داشتند.

    او اضافه کرد: نتایج این ارزیابی‌ها دو تا سه ماه دیگر اعلام می‌شود اما پیش‌بینی ما این است که دو شهر مریوان و سیرجان و روستای کلپورگان به‌عنوان شهرهای جهانی کلاش و گلیم و روستای جهانی سفال ثبت شوند.

    معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی با بیان اینکه تاکنون چهار شهر ایران در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند، افزود: ثبت شهرها و روستاهای جهانی آغاز راه است و با توجه به ظرفیت‌هایی که در ایران در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد امیدواریم دیگر شهرها و روستاهایی نیز که در سال‌های آینده نامزد می‌شوند ثبت شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو