مدیران خودروعصر اعتبار

چیت چیان:

مخالفان سدسازی دیدگاه رمانتیک دارند

عصر ساختمان- عضو کابینه تدبیر و امید ضمن تشریح برخی مثال‌های مربوط به نحوه مصرف و تاکید بر عدم مصرف همزمان وسایل برقی پرمصرف، از شهروندان درخواست کرد که این نکات را رعایت کنند

مخالفان سدسازی دیدگاه رمانتیک دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایلنا، حمید چیت‌چیان در حاشیه نشست هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت نیرو در قبال افزایش دمای هوا اعلام کرد: بنابر اطلاعات هوا‌شناسی طی هفته جاری و هفته آینده احتمال افزایش دمای هوا وجود دارد و طبیعی است که با افزایش دما، مصرف آب و برق افزایش می‌یابد اما خوشبختانه تمامی نیروگاه‌های ما در حال آمادگی قرار دارند.

    او گفت: تمامی ظرفیت‌های عملیاتی و اجرایی، کارشناسانی که باید به مسائل رسیدگی کنند و همچنین دیسپاچینگ برق در آمادگی کامل قرار دارند تا ان‌شاءالله بتوانند موضوع تامین آب و برق را در روزهای پیش‌رو که اوج فعالیت صنعت آب و برق در همه جهات است، مدیریت کنند.

    ایران رکورد افزایش مصرف برق در جهان را شکست

    وزیر نیرو گفت: میزان افزایش مصرف از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد، بسیار پیشی گرفته است. به‌عنوان نمونه در استان هرمزگان اوج مصرف برق امسال نسبت به اوج مصرف سال گذشته 19/8 درصد یعنی قریب به 20 درصد افزایش یافته و این میزان افزایش مصرف در هیچ‌کدام از کشورهای دنیا و کشور خودمان سابقه نداشته است.

    او یادآور شد: هنگامی که چنین وضعیتی پیش می‌آید، تنها راه پیش‌رو ایجاد هماهنگی‌های لازم میان مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان است. الحمدالله مصرف‌کنندگان تاکنون با ما همراهی کرده‌اند و ما انتظار نداریم یک شهروند به خود زجر بدهد، بلکه می‌خواهیم آن‌چه امکان‌پذیر است و آسیبی به رفاه و آسایش مردم وارد نمی‌کند، رعایت کنند. به‌عنوان نمونه گفته‌ایم از استفاده همزمان از وسایل برقی خودداری شود.

    عضو کابینه تدبیر و امید ضمن تشریح برخی مثال‌های مربوط به نحوه مصرف و تاکید بر عدم مصرف همزمان وسایل برقی پرمصرف، از شهروندان درخواست کرد که این نکات را رعایت کنند و گفت: امیدواریم با رعایت این موارد هیچ‌کدام از هموطنان مشکلی نداشته باشند.

    بدون سدسازی قادر به تامین آب مردم و توسعه کشاورزی نبودیم

    او در پاسخ به سوالی درباره انتقادهایی که درخصوص ناهمخوانی سدسازی با فرآیند توسعه کشور گفت: از کسانی که فکر می‌کنند سدسازی با روند توسعه هماهنگ نیست، یک سوال ساده بپرسید و بگویید اگر این 5 سد لار، لتیان، ماملو، کرج و طالقان که آب شرب مردم این مناطق و پایتخت را تامین می‌کند، وجود نداشت چگونه می‌توانستیم پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشیم. اگر سدهای خوزستان نبود، چگونه می‌توانستیم کشاورزی را در این سطح گسترده در این استان توسعه بدهیم.

    وزیر نیرو تصریح کرد: به نظر می‌رسد، کسانی که این حرف‌ها را مطرح می‌کنند، دیدگاه صحیحی درباره مسائل واقعی جامعه نداشته و دیدگاه رمانتیک دارند. حال آن‌که ما مسائل رمانتیک مواجه نیستیم، بلکه با واقعیت سر و کار داریم. برای گردش صنعت، کشاورزی و تولید غذای مردم، و تامین نیاز شرب مردم که محتاج آب است و کسانی که می‌گویند سدسازی اشکال دارد، چه راه‌حلی برای این مشکلات دارند.

    سدسازی‌های اخیر منجر به مهار سیل‌های ابتدای امسال در جنوب کشور شد

    او گفت: علاوه بر این ما در بسیاری از مناطق کشور در فروردین‌ماه سال جاری شاهد سیل‌های بسیار مهیبی در استان‌های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس بودیم و دوستانی که مخالف سدسازی هستند، بدانند که همین سد‌ها منجر به مهار این سیل‌ها شد و اگر این سد‌ها نبودند، در جریان سیل‌های فرودین و اردیبهشت امسال، بسیاری از شهرهای ما در جنوب کشور به‌طور کلی از بین رفته و مردم بسیاری جانشان را از دست می‌دادند. وقتی که نعمت هست، کسانی را این نعمت را احساس نمی‌کنند اما اگر این سدسازی‌ها نبود، تلفات سنگینی که به کشور وارد شد، همه را هوشیار می‌کرد.

    عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به سوالی درباره عملکرد چهارساله وزارت نیرو و صنعت آب و برق گفت: یکی از شاخص‌هایی که می‌توان عملکرد صنعت آب و برق را اندازه‌گیری کرد، این است که امسال با این دمای بسیار بی‌سابقه یا به بیان دقیق‌تر کم‌سابقه که هر 30 تا 40 سال، یک‌بار اتفاق می‌افتد، آیا کشور دچار مشکل شد.

    او با تایید برخی استثنا‌ها یادآور شد: در اوج مصرف برق، صادراتمان روند خود را طی کرد. البته ممکن است در یک منطقه به‌علت افزایش فوق‌العاده مصرف با افت ولتاژ مواجه باشیم و به‌صورت گذرا، نهایتاً یک‌ساعت مشکلی پیش بیاید اما الحمدالله صنعت آب و برق که البته محدود به وزارت نیرو نیست و بیش از نیمی از این صنایع در اختیار بخش خصوصی است و آن‌ها نیز عملکرد خوبی داشتند، در مجموع موفق بوده است. به بیان دیگر یک مجموعه عظیم از ادارات دولتی، شرکت‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی در کنار هم کار می‌کنند و حاصل آن، این شده که آب و برق مورد نیاز مردم در اوج گرما تامین شده است.

    آب‌رسانی به روستاها در سال 95 بیش از 10 سال قبل‌تر بود / آب‌رسانی به 3000 روستا

    چیت‌چیان خاطرنشان کرد: همچنین در رابطه با استحصال منابع آب جدید، اعم از سدسازی، احداث تصفیه‌خانه‌ها، توسعه شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، آب‌رسانی به روستا‌ها عملکرد خوبی داشتیم. امسال بالغ بر 800 روستا در همین چندماه اولیه سال آب‌رسانی شده و تنها در سال 95 نیز نزدیک به 3000 روستا آب‌رسانی شد و این درحالی است که در 10 سال قبل‌تر به این اندازه در راستای آب‌رسانی به روستا‌ها اقدام نشد است. بنابر این به لطف و توفیق الهی و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، صنعت آب و برق نمره قابل‌قبولی می‌گیرد.

    واکنش وزیر نیرو به منتقدان پیوستن ایران به توافق پاریس

    او به وزیر نیرو در دولت بعد توصیه کرد که کار خود را به‌درستی انجام دهد و در پاسخ به سوالی درباره عدم تایید توافق‌نامه‌ای پاریس در شورای نگهبان، علی‌رغم تایید دولت و تصویب مجلس، و همچنین در واکنش به اظهارات منتقدان دولت که این توافق را مخل پیشرفت و توسعه کشور دانسته‌اند، گفت: تصور می‌کنم کسانی که این حرف را می‌زنند با متن توافق پاریس آشنایی ندارند.

    عضو کابینه تدبیر و امید یادآور شد: نکته نخست این است که در متن توافق پاریس هیچ اجباری بر دوش دولت‌ها گذاشته نشده، بلکه هر کشوری بنابه ظرفیت‌های خود به‌صورت داوطلبانه اقداماتی انجام می‌دهد. این اقدامات نیز دقیقاً‌‌ همان مسائلی است که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین در راستای سیاست‌هایی است که در سال‌های گذشته ازسوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

    او گفت: یکی از این موارد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. این کار خوبی است؛ چرا که استفاده از این انرژی‌ها برای محیط‌زیست آلودگی ایجاد نمی‌کند. در ثانی امکان افزایش صادرات سوخت فسیلی ما را افزایش می‌دهد و علاوه بر این، در دهه 70 که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی بخش انرژی را ابلاغ کردند، تاکید داشتند که در سبد انرژی کشور باید سهم انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد و دومین مسئله این بود که بتوانیم راندمان انرژی را بالا ببریم و این مسئله در همه سیاست‌های بخش انرژی اعم از برنامه چهارم، پنجم و ششم مطرح شده و همواره مورد تاکید مجلس و رهبری و نظام بوده است.

    چیت چیان اظهار داشت: اکنون کسانی که مذاکرات را انجام دادند، این مسائل را به‌عنوان پیشنهاد‌ها و برنامه‌های ایران اعلام کرده‌اند و هیچ‌کدام از این مسائل جدید نیست و همه این‌ها مسائلی است که قبلاً در قوانین مختلف مورد تاکید مجلس بوده و در برنامه‌های دولت‌ها در یکی، دو دهه قبل وجود داشته و همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

    حتی یک مورد در توافق پاریس برخلاف منافع ملی نیست

    چیت‌چیان همچنین در پاسخ به این پرسش که باتوجه به خروج آمریکا از توافق پاریس، ایران نیز باید از این توافق خروج کند، گفت: مطلقاً این مسئله به نفع ما نیست؛ چرا که برنامه‌های داوطلبانه‌مان را اجرا کنیم، منجر به افزایش رقابت‌پذیری اقتصادی، کاهش هزینه‌های ملی و کاهش انتشار آلاینده‌ها در کشور می‌شود و بنابر این این اقدامی ارزشمند بوده و گمان نمی‌کنم حتی یک مورد از موارد مطرح شده در این توافق برخلاف منافع ملی ما باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار