مدیران خودروعصر اعتبار

شناسایی محوطه‌ای با ساختارهای معماری خشتی در قوچان

عصر ساختمان- گمانه‌های حفر شده در حریم محوطه تاس تپه شهرستان قوچان به شناسایی محوطه‌ای به وسعت ۱۵۰ هکتار منجر شد که نشانگر وجود ساختارهای خشتی بوده است.

شناسایی محوطه‌ای با ساختارهای معماری خشتی در قوچان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آزیتا میرزایی، سرپرست هیات باستان شناسی تاس تپه گفت: ابعاد و فرم خشت‌های مکشوفه از گمانه‌ها قابل مقایسه با خشت‌های بنای تاس تپه است.

    او افزود: محوطه تاریخی تاس تپه شامل یک قلعه خشتی با وسعت دو هکتار و محیط پیرامونی آن در قالب یک طرح پژوهشی شناسایی و مورد مطالعات اولیه قرار گرفت.

    به گفته وی، بعد از بررسی‌های اولیه، محوطه تاس تپه با توجه به ظرفیت پاسخگو بودن به پرسش‌های باستان شناسی از دوران تاریخی، برای انجام مطالعات تکمیلی انتخاب و پس از مطالعات میدانی اولیه بر اساس پراکنش گسترۀ آثار سطحی مطالعات آن بر اساس سنجش از راه دور انجام شد.

    او با اشاره به این که نتایج مطالعات بیانگر وجود ساختارهای معماری در بخش شمالی محوطه بود، گفت: هنگام این مشاهدات این پرسش مطرح بود که آیا این ساختارهای معماری با بنای تاس تپه مرتبط بوده یا دو اثر منفک و جدا از یکدیگر هستند.

    میرزایی با اشاره به این نکته  که این پرسش همراه با سایر پرسش‌های علمی در نهایت منجر به ارائه طرح پژوهشی پنج ساله برای این محوطه شد، گفت: برای تعیین گسترۀ اثر و شناخت ارتباط آثار با یکدیگر، فصل اول طرح پژوهشی به تعیین عرصه و حریم محوطه تاس تپه که امری حفاظتی- پژوهشی است و همچنین انجام مستندنگاری‌های لازم  اختصاص داده شد.

    این باستان شناس با اشاره به آغاز فعالیت‌های مستندنگاری به دنبال شناخت اولیه از گسترۀ اثر، گفت: برای تهیه نقشه‌های دقیق و منطبق با مختصات جهانی، از   GPSدو فرکانسه استفاده شد، سپس نقشه برداری با دوربین توتال و پرواز با پهباد برای تهیه نقشه‌های توپوگرافی و عکس‌های هوایی صورت گرفت.

    او در ادامه افزود: بررسی‌های ژئوفیزیک برای آگاهی بیشتر از ساختارهای معماری احتمالی در دو  نقطه از محوطه و همچنین فضای داخلی تاس تپه نیز انجام شد.

    به گفته میرزایی در آخرین مرحله، بخش تکمیلی بررسی و شناسایی شهرستان قوچان انجام و منجر به شناسایی تعداد دیگری از آثار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو