مدیران خودروعصر اعتبار

بزرگترین قبرستان تاریخی اصفهان منتظر اعتبار

عصر ساختمان- مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فلاورجان تاکید کرد:‌ با وجود حفاظت کامل از بزرگترین قبرستان تاریخی اصفهان، برای آغاز بررسی و مطالعه روی این محوطه‌ی تاریخی دست کم ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

بزرگترین قبرستان تاریخی اصفهان منتظر اعتبار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، «سید حافظ کریمیان»  با بیان این‌که این قبرستان تاریخی چند ماه پیش و در قالب یک بررسی علمی و مستند کشف شد، اظهار کرد: این محوطه وسیع باید در قالب چند فاز مطالعه اولیه باستان‌شناسی با همکاری دفتر باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان انجام و با بررسی‌های فنی، گمانه‌زنی و حفاری اطلاعات مورد نیاز را به دست آوریم.

    او با اشاره به آغاز روند تهیه پرونده ثبت ملی این محوطه‌ی تاریخی همزمان با شروع مطالعات روی این محوطه تاریخی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم پس از انجام مطالعات مورد نیاز ، طرح سایت موزه در این محوطه انجام و گردشگران زیادی جذب شوند، تا با این اقدام این محوطه نیز احیا شود.

    قبرستان بکر نیست، اما حرف زیادی برای گفتن دارد

    وی با اشاره به در معرض تهدید بودن این محوطه‌ی تاریخی در دوره معاصر ادامه داد: احتمالا این قبرستان تا زمانی که مورد استفاده بوده توسط برخی از افراد مورد دستبرد یا گور دزدها قرار گرفته است، بنابراین امروز سالم و بکر نیست، اما براساس شواهد ارزشمند است و در بحث‌های مطالعاتی قطعا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

    او حضور و همکاری دستگاه‌های مختلف و متولی را در حفاظت از این محوطه‌ی تاریخی چشمگیر دانست و در توضیح علت اعلام این‌که بزرگترین قبرستان تاریخی استان اصفهان به شمار می‌رود، بیان کرد: علاوه بر وسعت 168 هکتاری این محوطه، وجود قبور مختلف و گستردگی قلمرو آن با وجود داشتن 400 قبر آن را متمایز کرده است، که این بحث آن را به یکی از چالشی‌ترین موارد درباره‌ی این محوطه تبدیل کرده است.

    کریمیان با تاکید دوباره بر برآورد اولیه دست‌کم 100 میلیون تومانی برای رساندن کارهای مطالعاتی و حفاری این محوطه به یک نقطه‌ی قابل قبول، اضافه کرد: در صورت تخصیص این اعتبار، اطلاعات و یافته‌های ارزشمندی از اقوام ساکن در دوره‌های مختلف تاریخی در مناطق جنوبی اصفهان به دست می‌آید.

    15 تیرماه امسال نیز «علمدار علیان»، مسئول گروه باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره‌ی شاخصه‌های مختلف این گورستان تاریخی اظهار کرد: گورهای موجود در این گورستان، در دو نوع بزرگ و کوچک دیده می‌شوند که با استفاده از سنگ‌های قلوه و نیمه قواره احداث شده‌اند. هر گور بر بستری سنگی قرار گرفته و با دیوارهایی سنگ‌چین محصور شده است، به گونه‌ای که ارتفاع قبور بین 70 تا 1.30سانتی‌متر ارتفاع دارد، همچنین پوشش گورها از سنگ‌های لاشه تخت تشکیل شده و روی این پوشش تلی از سنگ‌های قلوه قرار گرفته است.

    وی با تاکید بر این‌که ورودی گورها عموما رو به جهت غرب قرار دارند، افزود: بررسی معماری سنگی و یافته‌های سفالی این گورها نشان می‌دهد که احتمالا این گورستان بزرگ در دوره اشکانی فعال بوده است. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مجموعه تاریخی بزرگترین گورستان تاریخی کشف شده در فلات مرکزی ایران در پنجاه سال اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو