مدیران خودروعصر اعتبار

بهار مسکن کی فرا می رسد؟

عصر ساختمان- بازار مسکن در دوران پسابرجام چه روزهایی را سپری خواهد کرد؛ این سوالی است که برخی کارشناسان و صاحب‌نظران بخش مسکن به آن پاسخ داده‌اند.

بهار مسکن کی فرا می رسد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، برنامه جامع اقدام مشترک یا همان «برجام»، در راستای توافق هسته‌ای 23 تیرماه ایران و کشورهای 1+5، از این هفته رسما به اجرا در آمد و با لغو تحریم‌ها به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد این توافق، بخش‌های مختلف اقتصاد ایران از جمله مسکن و ساختمان وارد دوره جدید می‌شود.

     بازار مسکن در سه سال اخیر در رکود به سر می‌برد و بسیاری از کارشناسان و حتی کاربران خبرآنلاین در یک نظرسنجی، دلیل اصلی این موضوع را کاهش قدرت خرید از سوی مردم عنوان می‌کردند.  از طرفی، هزینه ساخت مسکن در ایران افزایش یافته و نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود و برای کاهش قیمت مسکن باید هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش داد.

    بررسی تغییرات قیمتی مصالح ساختمانی و سایر هزینه‌های سربار ساخت مسکن مانند هزینه دریافت پروانه ساخت و... نشان می‌دهد که  طی ماه‌های گذشته برخی از این هزینه‌ها به شدت افزایش یافته‌اند.

    صاحب‌نظران اقتصاد مسکن نسبت به اینکه بازار زمین و ملک مسکونی واکنش سریع و هیجانی به اقتصاد پساتحریم از خود نشان نمی‌دهد، اجماع نظر دارند، اما معتقدند که تحولات عمده در چهار متغیر بیرونی بازار مسکن شامل درآمد نفتی، حجم نقدینگی، رشد اقتصادی و آرایش جدید بازارهای رقیب، به تدریج از یک‌سو روند کاهش قیمت اسمی آپارتمان را متوقف می‌کند و از سوی دیگر، باعث شکل‌گیری موج سرمایه‌گذاری در خرید ملک می‌شود.

    بیت‌الله ستاریان، کارشناس بخش مسکن در رابطه با تاثیر لغو تحریم‌ها بر بازار مسکن می‌گوید: «اگر با اجرای برجام، برنامه اقتصادی دولت برای خروج از رکود شروع شود، می‌توان گفت که اجرای برجام هم اثراتی بر بازار مسکن خواهد گذاشت؛ زیرا ما اقتصاد را در انتظار گذاشته‌ بودیم و با اجرای برجام منابع مالی به کشور ما وارد می‌شود و اگر 120 میلیارد دلار و تمامی مبالغی که گفته می‌شود وارد اقتصاد ایران شود، سر از بخش ساختمان و مسکن نیز درخواهد آورد و شروع به رونق دادن بخش مسکن می‌کند.»

    البته به باور وی، «اگر لغو تحریم‌ها حضوری در بخش مسکن داشته باشد، با یک تاخیر یکی دو ماهه تاثیرش را می‌گذارد.»

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران نیز معتقد است که «اجرای برجام می‌تواند سرعت خروج از رکود بازار مسکن را افزایش دهد و ما خیز خروج از رکود را با سرعت بیشتر طی می‌کنیم.»
    به گفته حسام عقبایی، «تا قبل از سال جدید یعنی تا پایان سال ما تقریبا با ثبات قیمت‌ها مواجه خواهیم بود و اتفاق خاصی تا پایان امسال در حوزه خرید و فروش به ویژه قیمت‌ها رخ نخواهد داد، اما امکان اینکه حجم معاملات مسکن افزایش پیدا کند، وجود دارد.»

    در این میان، مسوولان وزارت راه و شهرسازی از پایان رکود و آغاز رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال‌جاری خبر داده‌اند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده است که «رونق مسکن از نیمه دوم سال آینده قطعا آغاز می‌شود.»

    حامد مظاهریان با ذکر این نکته که رکود مسکن به پایان رسیده است و آغاز دوران رونق را پیش‌بینی می‌کنیم، تصریح کرده است؛ «حباب قیمتی مسکن خالی شده و این کاهش قیمت‌ها در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو