مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کرد:

هدف‌گذاری ارزش‌های‌تاریخی یزد در طرح جامع و طرح‌های توسعه شهری

عصر ساختمان- دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر تاثیر تشکیل جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری و مصوبات آن در ثبت جهانی شهر یزد و اینکه یزد نه فقط به مردم ایران بلکه به جامعه بشری تعلق دارد، گفت: ارزش‌های شهر باید به شکل کامل در طرح‌های توسعه و عمران هدف‌گذاری شوند و حتی به عنوان بخشی از ضوابط طرح جامع تلقی شوند.

هدف‌گذاری ارزش‌های‌تاریخی یزد در طرح جامع و طرح‌های توسعه شهری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در حاشیه برگزاری هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال 96 در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران درباره اهمیت مصوبات و تشکیل جلسات شورای‌عالی و تاثیری که در ثبت جهانی شهر یزد داشت، گفت: تلاش زیادی شده است تا شهر یزد به درستی به تصویب کمیته میراث‌جهانی برسد و خوشبختانه برای نخستین‌بار در ایران ما سابقه ثبت جهانی یک شهر را داریم.

    عضو عالی شورای‌عالی میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اینکه تعداد شهرهایی که به ثبت جهانی رسیده‌اند محدود هستند، افزود: امروز  (2 مردادماه) هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با دو هدفِ تقدیر و تشکر از همه افرادی که نقش کلیدی در انجام این ماموریت یعنی ثبت جهانی شهر یزد داشتند و همچنین تاکید بر این نکته که یزد نه فقط به ایران که به دنیا تعلق دارد و بررسی الزامات آن تشکیل شد.

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز علاوه بر ارایه گزارشی از ثبت جهانی شهر یزد و بررسی الزامات آن از همه افرادی که نقش‌کلیدی در انجام این ماموریت داشتند یعنی مدیریت ارشد استان، مسئولان محلی و همکاران ما در سازمان میراث‌فرهنگی توسط رئیس محترم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تقدیر و تشکر شد. 

    حناچی تصریح کرد: این فعالیت انصافا در مقیاس جهانی نیز واجد تقدیر است و معنایی که دارد این است که از زمان ثبت جهانی شهر یزد، یزد نه فقط به مردم یزد و نه فقط به مردم ایران که به تمدن بشری متعلق است و همه نسبت به آن متعهد هستند.

    این مقام مسئول گفت: در ثبت جهانی شهر یزد، ایران، ما تعهداتی را در کمیته میراث جهانی قبول کرد و در مقابل نیز تعهداتی را نیز به آن کمیته قبولاند با این مفهوم که یزد به واسطه ارزش‌هایی که دارد بسیار بااهمیت است و انصافا این شهر به لحاظ ویژگی‌هایی که در معماری و شهرسازی و تطابق با اقلیم و محیط زیست دارد در دنیا نادر است و به همین دلیل نیز ثبت جهانی شده است.

    حناچی ادامه داد: به دلیل ثبت جهانی شهری یزد و اهمیتی که این شهر به لحاظ ویژگی هایش دارد و باید حفظ و نگه‌داری شود، ارزش‌های شهر باید به شکل کامل در طرح‌های توسعه و عمران هدف‌گذاری شوند و ضروری است ضوابط این طرح متضمن ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شهر یزد که عمدتا از مصادیق معماری و شهرسازی کشور ما در دوران اسلامی است،تدقیق شود و حتی به عنوان بخشی از ضوابط طرح جامع تلقی شوند. به همین منظور، امروز 2 مردادماه در هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 96، طرح مساله شد.

    حناچی با اشاره به اینکه از دوران پیش از اسلام شهر یزد، عمدتا چیزی باقی نمانده است، گفت: تلاش بر این است که ارزش‌های بی‌بدیل و یگانه شهر یزد را حفظ کنیم.

    وی همچنین در مورد مساحتی از شهر که باید مورد حفاظت جدی قرار بگیرد و محدوده ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، گفت: مساحت زون مرکزی در حدود 250 هکتار پیش‌بینی شده که ضوابط خاص در آن اجرا می‌شود و محدوده بزرگ‌تری هم وجود دارد که این ضوابط سختگیرانه در آن اجرا نمی‌شود اما بر اساس ضوابطی که کمیته میراث جهانی به تصویب رسانده است آنها هم به ضوابط طرح‌های توسعه و عمران شهری تبدیل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی