مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست هم‌اندیشی معماری اسلامی مطرح شد

نوسازی بهانه پیمانکاران برای نابودی بافت تاریخی اصفهان

عصر ساختمان:در نشست هم‌اندیشی معماری اسلامی که با هدف شناخت معماری اسلامی برگزار شد پیرامون عدم حرکت بهسازی و نوسازی بافت اصفهان در مسیر معماری سنتی و تلفیقی اسلامی بحث و بررسی شد.

نوسازی بهانه پیمانکاران برای نابودی بافت تاریخی اصفهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، نشست هم‌اندیشی معماری اسلامی با هدف شناخت معماری اسلامی به دانشجویان و معماران استان ظهر امروز در هنر سرای خورشید اصفهان برگزار شد.

    حمیدرضا فرزان یار، عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره تهران در این همایش با اشاره به هنر معماری ایرانی اسلامی اظهار داشت: معماری ایرانی همچون موسیقی ایرانی آهنگ خوب و روح بخشی را دارد و آن چیز مشخص است این است که در گذشته و در هندسه معماری راحتی خانواده بسیار مهم بوده است و منازل در آن زمان به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حیاط خلوتی برای راحتی خانواده وجود داشت و معمولاً آب‌نماهایی در حیاط وجود داشت تا هم در زیبایی و آرامش و هم در لطافت هوا مؤثر باشد.

    وی افزود: اما شهرهای جدید شهرهای بی‌روح هستند و جالب این است که همه مردم و به ویژه حکومت‌ها بر این مسئله اعتقاد دارند و می‌گویند که زندگی در این شهرها سبب مشکلات روحی می‌شود و این نشان از معماری نادرست امروز دارد که به گونه‌ای غرب این معماری را رواج داد و سعی بر این داست تا معماری غربی را به عنوان معماری بین‌المللی معرفی کند.

    عضو هیئت‌علمی دانشگاه سوره تهران با اشاره به اهمیت شرایط محل زندگی در معماری شهر خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که در نما حائز اهمیت است این است که همه شرایط محل زندگی را باید در نظر بگیریم و باید به‌گونه‌ای طراحی شود که از نظر آب‌وهوا و فرهنگ هر محل مشکلی وجود نداشته باشد و این مسئله‌ای است که متأسفانه در معماری امروز رخ نمی‌دهد.

    وی تصریح کرد: در معماری گذشته سعی بر این می‌شد تا پنجره‌هایی تمام قد و از سقف تا زمین ایجاد شود و ارتفاع طبقات امروز با نوع آب و هوای ما هماهنگی ندارد و نکته‌ای که در طراحی بناها وجود دارد انتخاب مصاح است و مصالحی که امروز به کار می‌رود که مصالح امروز نه از نظر آب و هوایی با سرزمین ما هماهنگ هستند و نه آرامشی را برای مردم می‌آورد.

    فرزان یار با اشاره به رابطه افسردگی و معماری امروزی بیان کرد: افسردگی عوامل متعددی دارد ولی فرم ساختمان‌ها در این مسئله تأثیر دارد وز مانی که کسی به مدتی طولانی مواجه شود تصویری سخت و خشن به انسان‌ها منتقل می‌شود که این مسئله‌ای به اثبات رسیده است و نه تنها در انسان‌ها بلکه این موضوع در حیوانات نیز وجود دارد.

    وی گفت: تأثیر ترکیب رنگ در مباحث روانشناسی مسئله‌ای ثابت شده است و در گذشته اگر به بناهای تاریخی دقت داشته باشید استفاده از رنگ‌ها به ویژه رنگ‌های آرامش بخش که سبب کاهش خستگی میان مردم می‌شد اما آن چیزی که امروز ما شاهد آن هستیم منازلی از جنس بتن است که بتن رنگی سرد و ترکیبی خشن دارد و حتی در نماهای ما نیز از رنگ‌هایی سرد استفاده می‌شود که این خود عاملی برای افزایش بیماری‌های روحی است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه سوره تهران  اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید گران‌ترین و بهترین هتل ایران، هتل عباسی است و سؤال اینجاست که هتل‌های لوکس بسیار است اما این هتل بهترین است، که پاسخ این سؤال در معماری این بنا است که حضور ناخودآگاه سبب ایجاد خاطره در ذهن مردم می‌شود پس باید سعی بر این داشت اگر قرار بر ایجاد معماری جدید است این معماری می‌تواند با الهام از معماری ایرانی اسلامی باشد.

    سلسه نشست‌های هم‌اندیشی معماری ایرانی اسلامی به میزبانی هنر سرای خورشید و با حضور اساتید بین‌المللی و دانشجویان برتر کشور برگزار می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار