مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور خبر داد:

قزوین پایلوت احداث ایستگاه TOD در آینده

عصر ساختمان- پس از اعلام سیاست محوری وزیر راه و شهرسازی مبنی بر «تبدیل خودرو محوری» به «حمل و نقل محوری» و به دنبال آن پیگیری رویکرد و سیاست اصلی وزارتخانه در قالب «شهرسازی ریل‌پایه»، شاهد پایلوت قرار گرفتن «قزوین» برای اجرای «TOD» در آینده‌ هستیم.

قزوین پایلوت احداث ایستگاه TOD در آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از صما، این خبر را علی خدایی، مدیرکل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور داد و با اشاره به برگزاری همایش تخصصی شهرسازی ریل‌پایه در سال گذشته، گفت: در این همایش تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر ادامه مطالعات با دانشگاه زنجان به امضا رسید که در حال پیگیری آن هستیم.

    وی در تکمیل خبر خود تاکید کرد: اگر کار به همین منوال ادامه یابد نخستین ایستگاه شهرسازی ریل‌پایه با محوریت یکپارچه‌سازی سطح خدمات در سطح شهر در حوزه اداره کل راه‌آهن شمال غرب کشور در قزوین به وقوع می‌پیوندد.

    ایستگاه TOD قزوین در مرحله طراحی

    مدیرکل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور با بیان اینکه پس از برگزاری جلسات مختلف با سازمان‌های مرتبط و رسیدن به جمع‌بندی نهایی، وارد فاز طراحی شده‌اند، اظهار کرد: هم‌اکنون در حال طراحی ایستگاه قزوین بر مبنای شهرسازی ریل‌پایه هستیم و امیدواریم که نخستین ایستگاه راه‌آهنی باشد که بحث TOD در آن رعایت شده است.

    اما اینکه چه چشم‌اندازی برای شروع عملیات عمرانی و همچنین بهره‌برداری نهایی از این ایستگاه وجود دارد، سئوالی است که خدایی اینگونه به آن پاسخ داد: تا طراحی تکمیل و نهایی نشود، نمی‌توان زمان دقیقی را برای این پروژه اعلام کرد و هرچه که گفته شود، برآوردهای ذهنی است اما همه تلاش‌ها بر این است که قزوین به عنوان ایستگاه پایلوت نمونه بر مبنای TOD احداث شود.

    یکپارچه‌سازی خدمات شهری و حمل‌ و نقلی رویکرد روز دنیا

    وی سپس برای روشن‌تر شدن جایگاه مهم شهرسازی مبتنی بر ریل‌پایه یا TOD، به ویژگی‌های آن پرداخته و گفت: شهرسازی ریل‌پایه در واقع یکپارچه‌سازی خدمات شهری و حمل و نقلی را پیگیری می‌کند؛ رویکردی که به عنوان یکی از ضروریات و جزو جدایی ناپذیر مجموعه شهری در شهرهای پیشرفته دنیا به شمار می‌رود.

    مدیرکل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور با اظهار اینکه رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی یکی از تکامل یافته‌ترین دیدگاه‌های توسعه شهری در دنیاست که بر ارتباط متقابل حمل و نقل عمومی و توسعه شهری تاکید دارد، تصریح کرد: TOD رویکردی مبتنی بر استفاده بهینه از زمین اطراف ایستگاه و افزایش تراکم در این محدوده، بازآفرینی زمین‌های شهری اطراف ایستگاه بر مبنای توسعه محلات، ایجاد طراحی با محوریت عابر پیاده، تبدیل هر ایستگاه و مکان اطراف آن به مکانی جذاب برای عابران، مدیریت پارکینگ و سایر وسایل نقلیه، احداث هتل، فضای تجاری و پایانه‌های حمل و نقلی در کنار خطوط ریلی و طراحی کاربری زمین بر اساس ترانزیت است.

    به گفته وی، TOD مجموعه‌ای از همه این موارد را شامل می‌شود که در حقیقت همه خدمات شهری در ایستگاه راه‌آهن متمرکز شده است تا مسافران حداقل نیاز را برای رفتن به خارج از ایستگاه را داشته باشند.

    شهرهای کوچک امروز نیازمند خدمات TOD در آینده

    خدایی در عین حال و با توجه به موارد توضحی با تاکید بر پیگیری جدی شهرسازی ریل‌پایه در وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: اجرای شهرسازی ریل‌پایه بر سیاست ارائه خدمات مطلوب‌تر در بخش حمل و نقل استوار است.

    وی با اشاره به شهرهای توسعه یافته دنیا و رویکرد موفق آنها در حوزه شهرسازی ریل‌پایه، تصریح کرد: در برخی از شهرهای بزرگ دنیا برای خدمات دهی مطلوب‌تر به مردم 8 ایستگاه راه‌آهن در نقاط و محلات مختلف شهری احداث شده است که ما نیز باید به این سمت برویم.

    خدایی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: شاید هم‌اکنون برخی از شهرها کوچک باشند اما در آینده رشد کرده و بزرگ می‌شوند و نیازمند خدمات حمل و نقلی خواهند شد که بهترین نوع خدمات حمل و نقلی سیتم TOD است.

    احداث پارکینگ مبتنی بر TOD در زنجان

    مدیرکل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار «صما» به یکی از آیتم‌های شهرسازی ریل‌پایه که در زنجان محقق شده است، پرداخت و گفت: احداث پارکینگ در ایستگاه‌های راه‌آهن با هدف پارک خودروی مسافران تا زمان بازگشت از سفر، یکی از آیتم‌های شهرسازی ریل‌پایه به شمار می‌رود که این مورد در زنجان با فضای عمومی و ساختمان مناسب احداث شده و در حال بهره‌برداری است.

    وی در عین حال یادآور شد: اما هنوز مجموعه کامل TOD در این ایستگاه پیاده نشده و ناقص است البته قصد داریم که این پارکینگ را در راستای پروژه مجموعه شهرسازی ریل‌پایه قزوین نیز اجرا کنیم.

    رویکرد احداث ایستگاه راه‌آهن درون شهرهاست

    بخش دیگری از گفت‌وگو به مسئله موقعیت مکانی ایستگاه‌های راه‌آهن در این مجموعه اداره کل باز می‌گردد که خدایی در پاسخ اعلام کرد: همه ایستگاه‌های تحت مدیریت اداره کل شمال غرب در داخل شهر قرار دارند اما این زمینه‌‌ای برای فراهم شدن شرایط TOD نیست بلکه شاید در ایستگاه‌هایی که قبلا ساخته شده‌اند و ایستگاه‌هایی که فضای محدود دارند این امر عملیاتی نشود.

    وی توضیح خود را اینگونه تکمیل کرد: اما سیاست بر این است که ایستگاه‌هایی که جدید ساخته می‌شوند در داخل شهرها واقع شوند تا مسافران زحمت و هزینه مضاعفی را متحمل نشوند.

    نکته دیگری که خدایی این بین به آن تاکید کرد این است که: صرف وجود تاکسی یا اتوبوس در ایستگاه راه‌آهن به معنای شهرسازی ریل‌پایه و یکپارچه نیست بلکه باید حتما پایانه‌های حمل و نقلی آنها درون پایانه راه‌آهن وجود داشته باشند تا این دو پایانه به هم متصل شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو