مدیران خودروعصر اعتبار

خبرهای خوب تا پایان هفته برای بافت تاریخی مشهد

عصر ساختمان- سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: تا پایان هفته خبرهای خوبی برای بناهای تاریخی شناسایی شده واجد ارزش و ثبت ملی شده در مشهد مقدس منتشر می‌کنیم تا حفاظت و احیای این بناها بهتر انجام شود.

خبرهای خوب تا پایان هفته برای بافت تاریخی مشهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، به دنبال انتشار خبر تخریب خانه‌ تاریخی «قلابدوزها» در بافت تاریخی مشهد و برخی طرح‌های دارای مصوبه برای گسترش خدمات گردشگری در این منطقه و طرح‌های نوسازی مانند تکمیل شارستان که توسط مدیریت شهری اجرایی می‌شوند، حسین اصغری ثانی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی اعلام کرد تا پایان هفته خبرهای خوبی در راستای حفاظت از خانه‌های تاریخی اعلام می‌شود.

    او با اشاره به وجود آثار و خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی و بناهای واجد ارزش شناسایی شده در این منطقه بیان کرد: در حال حاضر پرونده آن‌ها در دست تهیه است، اما روند ثبت ملی این بناها به خصوص آن‌هایی که مالک خصوصی دارند یک روند یک طرفه نیست که از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام شود، بلکه براساس قانون مالکان نیز باید از این اتفاق رضایت داشته باشند.

    وی اضافه کرد: هر چند در برخی مواقع بسیاری از بناهای تاریخی نیز هستند که ارزش ثبت ملی دارند اما به هر دلیلی مالک اجازه‌ی  ثبت آن‌ها را نمی‌دهد، که باید به این موارد نیز توجه کرد.

    او با بیان این‌که از سوی دیگر شهر مشهد در چند سال گذشته با توسعه عجیبی مواجه شده که ساخت‌وسازها را گسترش داده؛ بیان کرد: این در حالی است که شهرداری مشهد به جای این سیاست باید احترام به حوزه‌ی تاریخی و کنترل ساخت‌وسازها و حفظ و احیای بناهای تاریخی را در دستور کار خود قراردهد، اما متاسفانه بخشی از این تخریب‌ها توسط این دستگاه انجام می‌شود.

    اصغر ثانی شناسایی بناهای تاریخی واجد ارزش در بافت تاریخی مشهد را نخستین گام بزرگ در زمینه حفاظت از آن‌ها دانست و ادامه داد:‌ در قدم بعدی اقدام بزرگ برای جلوگیری از تخریب این بناها و در راستای حفاظت از آن‌ها، باید در صحبت با مالکان و گرفتن رضایت آن‌ها، این بناها را در فهرست میراث ملی به ثبت برسانیم، تا امروز نیز سازمان میراث فرهگی درراستای حفاظت از این بناهای تاریخی گام‌های مهمی را برداشته است.

    وی انجام پروژه‌های مشارکتی در این راستا و دادن کمک‌های بلاعوض به مالکان بناهای تاریخی را از جمله اقدامات در این زمینه دانست و افزود: برای منتفع شدن مالکان بناهای تاریخی حاضریم در صدور مجوزهای بوم‌گردی و آن‌هایی که بتوانند به بهره‌برداری از این بناها بینجامد نهایت همکاری را داشته باشیم.

    مشهد هنوز بناهای ثبت نشده زیادی دارد

    رضا سلیمان نوری، رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که بافت تاریخی مشهد هنوز بناهایثبت ملی نشده زیادی دارد، افزود: شهر تاریخی مشهد در محدوده حصار شاه طهماسبی قرار دارد، هرچند در چند مرحله به خصوص در دوران نوسازی مرتبط با هزاره فردوسی حدفاصل سال‌های 1307 تا 1313 و سپس دهه 50 و سرانجام بعد از انقلاب از سال 1372 به این طرف با تخریب‌های گسترده‌ای همراه بود، اما هنوز تک بناها و راسته‌های تاریخی دارای ارزش بسیاری در این منطقه وجود دارد.

    این ایران‌شناس ادامه داد: هنوز آب انبار محله «چهارباغ»، برخی خانه‌های تاریخی محله «عیدگاه» و همچنین کوچه «سیابون» و «تپل المحله» در فهرست میراث ملی ثبت نشده‌اند. همچنین برخی حمام‌های تاریخی مانند «بیگلربیگی»  در محله«سرشور» با خاک پرشده‌اند اما امکان احیای آنها وجود دارد.

    به گزارش ایسنا، 27 تیر ماه نیز وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن مشهد نیز  از آغاز مرمت و بهسازی سه اثر ثبت ملی خانه‌های امیری، غفوری و حسینیه رحیمیان در راستای رویداد مشهد 2017 خبر داد.

    او تاکید کرد: به دنبال انتخاب شهر مقدس مشهد به عنوان «رویداد مشهد 2017» در دنیای جهان اسلام با هدف باززنده سازی بافت تاریخی مشهد که در پیرامون حرم امام رضا (ع) قرار دارد، پروژه‌ی مرمت اضطراری برخی از بناهای تاریخی قرار گرفته در این محور آغاز شد و خانه‌های تاریخی «امیری»، «غفوری»، «حسینیه رحیمیان» و کلیسای «مسروپ مقدس» نیز در راس این پرژه قرار گرفتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی