مدیران خودروعصر اعتبار

آیا تکنولوژی بلای جان میراث‌ فرهنگی شده است؟

عصر ساختمان- توسعه تکنولوژی علاوه بر بهبود وضعیت زندگی بشر، تا اندازه زیادی به حفاظت از میراث‌ فرهنگی کمک کرده است؛ اما ..

آیا تکنولوژی بلای جان میراث‌ فرهنگی شده است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، توسعه تکنولوژی در قرن‌های اخیر علاوه بر بهبود وضعیت زندگی بشر و تسهیل روند زندگی آن، تا اندازه زیادی به نحوه حفاظت از میراث‌های فرهنگی و تاریخی کمک کرده و راه‌های جدیدی را بر سر راه باستان‌شناسان گذاشته. اما این فرآیند که هرگز نمی‌توان آن را از زندگی بشر جدا کرد، همچون تیغی دولبه‌ است که توان تخریب همه چیز را دارد.

    بنا بر این گزارش، انسان از بدو پیدایش تا به امروز با استفاده از تکنولوژی سعی در تسهیل روند زندگی خود و از سر راه برداشتن مشکلات داشته، اما در بخشی از مسیر به ولع دستیابی هر چه بیشتر به آسایش و راحتی، علاوه بر تخریب زندگی خودش به خراب کردن میراث‌ طبیعی، فرهنگی و تاریخی‌اش پرداخته است.

    این در صورتی است که برخی از آنچه امروز به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی کشور‌ها شناخته می‌شود، با استفاده از تکنولوژی زمان خود ساخته شده است. شاید اگر ارتباط تنگاتنگی میان تکنولوژی و تاریخچه زندگی بشر وجود نداشت، این آثار هرگز پدید نمی‌آمدند.

    در همین هفته‌های اخیر «تمب بحره» که در جنوب استان فارس واقع شده؛ به دلیل گسترش فعالیت‌های عمرانی، توسعه راه، کشاورزی و عبور دکل‌های برق و تلفن تهدید شد. البته این گونه تهدید‌ها فقط به این میراث فرهنگی و تاریخی منحصر نشد و کمی بعد خبر تهدید حریم پاسارگاد به واسطه گسترش فضای اختصاص یافته به کارخانه رب‌سازی در رسانه‌ها مطرح شد و به فاصله کمی از انتشار این خبر نیز شاهد رسانه‌ای شدن تهدید چهارباغ توسط فاز سه خط یک قطار شهری اصفهان بودیم.

    در همین زمان بود که خبری مبنی بر تهدید محوطه‌های باستانی قزوین به واسطه فعالیت‌های عمرانی و کشاورزی منتشر شد و همه صاحب‌نظران را بار دیگر به فکر رسیدگی هرچه بیشتر به نحوه ارتباط میان میراث فرهنگی و توسعه تکنولوژی انداخت.

    البته این نگرانی محدود به سال‌های اخیر نیست و در سال‌های گذشته نیز مطرح بوده است. به عنوان مثال، سید محمد بهشتی،  در تاریخ 3 اسفند 1394 در نخستین همایش و کارگاه بین‌المللی مستند‌نگاری پیشرفته با بیان این امر که روی بد تکنولوژی آثار فرهنگی، تاریخی و هنری را تهدید می‌کند، اظهار داشت: تکنولوژی در جنبه خوبش این امکان را می‌دهد که هم عمر آثار را افزایش دهیم و هم اسناد مطمئن و دقیقی تولید کنیم تا در صورت صدمه دیدن آثار بتواند به ما کمک کند.

    وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: البته در دهه‌های اخیر به دلیل تحولاتی که اتفاق افتاده از جمله تکنولوژی، عمر همه چیز کوتاه شده است.

    وی با تأکید بر اینکه ما فقط عمر دست ساخته‌های زمان خودمان را کوتاه نکرده‌ایم، اظهار داشت: پیشرفت‌های تکنولوژی باعث شده عمر همه چیز کوتاه شود. به طوری که ما امروز شاهد هستیم آثار تاریخی که طی سال‌ها توانسته جان سالم به در ببرد، در طول عمر ما دچار تغییر و تحول و صدمه بسیار شده‌اند.

    یادآور می‌شود؛ در این میان برخی از کارشناسان نظر دیگری داشتند و معتقد بودند اشتغال نباید به بهانه حفظ منابع طبیعی و میراث تهدید شود.

    گفتنی است؛ با وجود همه نظرات مختلف در خصوص نحوه ارتباط میان میراث فرهنگی و توسعه تکنولوژی به نظر می‌رسد، امروزه تکنولوژی به دور تسلسل افتاده و به نوعی درصدد تخریب خودش برآمده. البته ما می‌توانیم با بهره‌گیری مناسب از تکنولوژی و هدایت درست بخش‌های مختلف مرتبط با آن، علاوه بر محافظت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور‌ها راه را برای فعالیت بخش‌های مختلف تکنولوژی و گسترش هر چه بیشتر آن‌ها باز بگذاریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار