مدیران خودروعصر اعتبار

گام های پایانی تکمیل پروژه مسکن مهر قشم با تدبیر دولت یازدهم

عصر ساختمان- پروژه مسکن مهر قشم که از همان آغاز کار با مشکلات بسیاری از جانمایی گرفته تا طراحی واحدها و نحوه اجرا همراه بود، با تلاش مجموعه های ذی ربط و تعاونی ها در حال طی مراحل پایانی است اما به گفته مسوولان برداشتن گام های نهایی نیازمند همراهی بیشتر متقاضیان می باشد.

گام های پایانی تکمیل پروژه مسکن مهر قشم با تدبیر دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، اجرای پروژه های مسکن مهر در قالب قانون بودجه 1386 در دولت نهم مصوب اما عملیات اجرایی این پروژه در قشم با چالش و افت و خیزهای فراوان طی سال 87 آغاز شد.
    نبود برنامه ریزی دقیق، ضعف نظارت بر طراحی، جانمایی نامناسب و تهیه نقشه ساختمان ها بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی جزیره به گفته کارشناسان امر مشکلات بسیاری همچون افزایش هزینه های آماده سازی زمین، احداث ساختمان و در نهایت طولانی شدن زمان اجرای پروژه برای تعاونی ها و در نهایت مردم ایجاد کرد.
    قشرهای محروم و جوانان به امید صاحب خانه شدن، اندک دارایی خود را با اعتماد به وعده مسوولان وقت در این پروژه سرمایه گذاری کردند که قرار بود تا سال 92 تحویل متقاضیان شود اما چنین نشد.
    فضاهای آموزشی، فرهنگی، درمانی، انتظامی، مذهبی و فضای سبز باید به تناسب جمعیت پیش از آغاز فرآیند اجرایی در طراحی این پروژه در نظر گرفته می شد اما با بی تدبیری حتی در تمهید زیرساخت های ابتدایی همچون تاسیسات آب، برق و فاضلاب، تنها چهار دیواری هایی در قالب مسکن مهر با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تحویل مسوولان شد.

    ** نابسامانی های مسکن مهر و شانه خالی کردن مسوولان دولت پیشین از تعهدات
    مسوول نمایندگی اتاق تعاون قشم در تشریح وضعیت پروژه های مسکن مهر این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: مسکن مهر در دولت گذشته که مسوولان کنونی حضور نداشتند، کلید خورد اما با توجه به برخی سندهای موجود و اظهار نظرهای کارشناسان زمین های اختصاص یافته و نقشه ها به هیچ وجه برای اجرای این پروژه مناسب نبود.
    غلامرضا پاسلاری افزود: پس از تشکیل تعاونی های مسکن، مدیران آنها از میان اعضای تعاونی ها انتخاب شدند که اشراف کافی به مسایل نداشتند؛ از سویی با هدایت فرماندار وقت طرح و نقشه هایی منسوخ جهت اجرا ارایه شد، به عنوان نمونه برای واحدهای مسکونی سیستم گرمایشی (شوفاژ) در نظر گرفته بودند که با توجه به اقلیم قشم هیچ توجیهی نداشت.
    وی بیان کرد: نقشه های معماری و شهرسازی برای جزیره و حتی بسیاری از نقاط دیگر کشور هم مناسب نبود و از سوی دیگر زمین اختصاص یافته فضای سرانه را نیز پوشش نمی داد اما با توجه به اعلام نیازها، مسوولان بدون کارشناسی نسبت به افزایش تراکم اقدام کردند.
    مسوول نمایندگی اتاق تعاون قشم با اشاره تفویض اختیار در شهرهای زیر 25 هزار تن جمعیت از سوی مسکن و شهرسازی به بنیاد مسکن اضافه کرد: تعاونی ها پس از آغاز کار موضوع نامناسب بودن زمین را متوجه شدند که این امر هزینه زیادی برای آنها جهت پی ریزی و استحکام بخشی به ساختمان ها تحمیل کرد.
    او با اشاره به طولانی شدن روند اجرای پروژه ها در نتیجه این مشکلات عنوان کرد: بر اساس بخشنامه ای اعلام شد در صورت پرداخت کامل هزینه های انشعاب آب، برق و فاضلاب از سوی تعاونی ها دیگر مشمول افزایش بها نمی شدند که در این راستا 20 میلیارد ریال بابت یک هزار و 920 واحد به حساب وزارت نیرو واریز شد.
    پاسلاری تصریح کرد: دولت گذشته با کمال تاسف به تعهدات عمل نکرد؛ در پی آماده نشدن زیرساخت ها موضوع بارها در سطوح مختلف پیگیری شد که در نهایت پس از گذشت مدتی اعلام کردند که اعتبار مورد نیاز برا تکمیل پروژه با توجه به افزایش هزینه ها وجود ندارد.

    *** اقدام های دولت تدبیر و امید برای رفع مشکل انشعاب های آب
    مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در زمینه واگذاری انشعاب های آب و فاضلاب مسکن های مهر قشم به خبرنگار ایرنا گفت: مسکن های مهر این شهرستان در سوزا، درگهان و طولا 2 هزار و 600 واحد می باشد که برای یک هزار و 980 واحد آماده بهره برداری همه تاسیسات آب و فاضلاب اجرا و انشعاب ها نصب شده است.
    امین قصمی افزود: مجموع اعتبار هزینه شده در بخش آب و فاضلاب مسکن مهر این شهرستان 194 میلیارد و 850 میلیون ریال بود که 70 میلیارد و 950 میلیون ریال آن در بخش جمع آوری و تصفیه فاضلاب و 123 میلیارد و 900 میلیون ریال نیز در بخش تولید (از طریق آبشیرین کن)، انتقال، ذخیره و توزیع آب هزینه شد.
    وی بیان کرد: جهت اجرای این پروژه ها در مجموع 9 کیلومتر شبکه توزیع آب، هفت کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب، 18 کیلومتر خط انتقال آب، 2 واحد ایستگاه پمپاژ و 2 پکیج تصفیه خانه فاضلاب برای مجتمع های 480 واحدی درگهان و یک هزار و 920 واحدی طولا احداث شد که هم اکنون در مدار بهره برداری قرار دارد.
    مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان اضافه کرد: هم اکنون در شهر سوزا 2 کیلومتر شبکه توزیع آب، یک واحد ایستگاه پمپاژ و 2 مخزن به حجم یک هزار و 500 متر مکعب با اعتبار 25 میلیارد ریال احداث شده که پس از اعلام آمادگی تعاونی نسبت به اجرای شبکه آب اقدام خواهد شد.
    او ادامه داد: انشعاب های آب و فاضلاب مسکن مهر درگهان نیز به طور کامل نصب شده و در حال بهره برداری است؛ عملیات اجرایی آن شامل یک واحد ایستگاه پمپاژ، 2 مخزن به حجم 6 هزار مترمکعب و پکیج تصفیه خانه فاضلاب می باشد و مجموع اعتبار هزینه شده 71 میلیارد و 600 میلیون ریال است.
    قصمی افزود: در طولا نیز از مجموع یک هزار و 920 واحد، کار نصب یک هزار و 500 انشعاب آب و فاضلاب شامل اجرای 18 کیلومتر خط انتقال آب، 3.1 کیلومتر خط جمع آوری و شبکه اصلی و فرعی فاضلاب و نصب پکیج تصفیه خانه فاضلاب با اعتبار 98 میلیارد و 250 میلیون ریال انجام شد.
    وی تاکید کرد: تاکنون همه تعاونی هایی که برای نصب انشعاب های آب و یا فاضلاب اعلام آمادگی کردند، نسبت به نصب انشعاب آنها از سوی این مجموعه اقدام شده و در صورت اعلام آمادگی سایر تعاونی ها نیز این شرکت آماده ارایه خدمات نصب و واگذاری انشعاب ها می باشد.

    **مشکلی در تامین برق مسکن های مهر وجود ندارد
    مدیر برق قشم نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: تامین و واگذاری انشعاب ها پیشرفت قابل قبولی داشته، هیچ گونه عقب افتادگی وجود ندارد و به طور قاطع می توان گفت پروژه هایی که پس از انجام فرآیندهای قانونی درخواست انشعاب دادند، هم اکنون پیشرفت 100 درصدی دارند.
    سلمان درسخوان افزود: تاسیسات 2 هزار و 592 واحد شامل شبکه، پست زمینی، ترانس و تابلوها نصب شده که با احتساب 124 انشعاب عمومی به 2 هزار و 716 انشعاب می رسد که از جمله می توان به پروژه های پیک مهر و خانه طلایی اشاره کرد.
    وی گفت: همه کنتورهای هر یک از این پروژه های 920 و 352 واحدی با پرداخت کامل هزینه ها از سوی تعاونی ها نصب شده و از نعمت برق برخوردار هستند؛ تاسیسات نیرو رسانی پروژه های بدیع مهر، رحمت گستر، نگارین مهر درگهان و بدیع مهر سوزا نیز نصب شده اما مشکل برق واحدهای مسکونی از سوی تعاونی ها بود.
    مدیر برق قشم اضافه کرد: تعاونی ها مشکلاتی از جمله در زمینه میزان آورده اعضا داشتند که موفق به پرداخت کامل هزینه نصب انشعاب ها نشدند و از این رو بهره برداری از تجهیزات تا کنون برای برخی از آنها ممکن نشده است وگرنه مشکلی در زمینه تاسیسات وجود ندارد.
    او با بیان اینکه به محض پرداخت مابه التفاوت آمادگی برای تکمیل پروژه وجود دارد، عنوان کرد: بدیع مهر سوزا در شرف انجام است و در پروژه 480 واحدی نگارین مهر درگهان برق 380 واحد نصب شده اما 90 واحد هنوز مابه التفاوت را پرداخت نکرده اند.

    *** مشکل کنونی برخی پروژه ها عدم پرداخت سهم آورده متقاضیان است
    مسوول نمایندگی اتاق تعاون قشم بیان کرد: موضع گیری ها در مورد پروژه های مسکن مهر دقیق نیست چرا که دستگاه های خدمت رسان در زمینه تامین تاسیسات مشکلی ندارند، بلکه متقاضیان جهت ادامه کار باید سهم آورده خود را تامین می کردند.
    پاسلاری عنوان کرد: با پیگیری های فرمانداری، اتاق تعاون و همکاری مسوولان آب و فاضلاب، برق و بنیاد مسکن تلاش هایی برای رفع مشکل تامین زیرساخت ها انجام و از جمله در دهه فجر سال گذشته 352 واحد مسکن مهر تعاونی خانه طلایی قشم افتتاح شد.
    او همچنین با اشاره به رفع مشکل زیرساخت های تعاونی پیک مهر و تحویل 300 واحد مسکونی به مالکان ادامه داد: تکمیل برخی پروژه ها به دلیل پرداخت نشدن سهم آورده متقاضیان امکان پذیر نبود که با پیگیری و رایزنی مسوولان شهرستان با بانک عامل قرار شد تسهیلات دیگری به مبلغ 80 تا 100 میلیون ریال با بهره چهار درصد به آنها تخصیص یابد.
    مسوول نمایندگی اتاق تعاون قشم گفت: پرداخت تسهیلات دوم به برخی تعاونی ها صورت گرفت اما در برخی موارد نیز عملی نشد چرا که لازمه آن مراجعه متقاضیان به بانک های عامل و تقسیط تسهیلات اولیه بود که اعضای برخی تعاونی ها هنوز در این زمینه اقدامی نکردند.
    وی با تاکید بر تامین نقدینگی از سوی تعاونی ها جهت تحویل پروژه های باقی مانده بیان کرد: با توجه به طولانی شدن عملیات اجرایی تقسیط تسهیلات مسکن مهر باید صورت می گرفت چرا که در غیر این صورت اعضا مشمول سود دوران مشارکت می شدند.
    پاسلاری تشریح کرد: با توجه به نیمه تمام بودن برخی ساختمان ها، بانک پیش از دریافت پایان کار مجاز به تقسیط نبود اما با پیگیری مسوولان و همکاری مدیران بانکی جهت جلوگیری از افزایش نرخ بهره تسهیلات از چهار درصد به 14 درصد در قالب سود دوران مشارکت، این مهم محقق شد.
    او اضافه کرد: جهت تسهیل امور مردم قرار شد بدون ارایه سند تنها با معرفی ضامن و ارایه سفته تقسیط صورت گیرد و پس از دریافت پایان کار، سند واحدها جایگزین شود تا مردم بیش از این به دلیل طولانی شدن عملیات اجرایی زیان نبینند.
    مسوول نمایندگی اتاق تعاون قشم در ادامه از ائمه جمعه و رسانه ها خواست جهت بسته شدن پرونده پروژه مسکن مهر قشم شفاف سازی و مردم را جهت پرداخت بدهی خود به تعاونی ها ترغیب کنند.
    او تاکید کرد: متقاضیانی که به صورت یکجا توانایی پرداخت ندارند، باید برای تقسیط به بانک عامل مراجعه کنند زیرا تسهیلات جدید آخرین فرصت جذب منابع مالی جهت اجرای زیرساخت ها و اتمام این پروژه ها می باشد.
    وی همچنین تصریح کرد: افرادی که از روش های موجود برای تامین سهم آورده خود اقدام نکنند، در نهایت مطابق قانون با سایر متقاضیان واجد شرایط جایگزین خواهند شد.

    ** لزوم واقع بینی در تحلیل خدمات دولت یازدهم
    مسوول نمایندگی اتاق تعاون قشم در ادامه تصریح کرد: انتظار می رفت امام جمعه محترم شهرستان پیش از بیان برخی مسایل غیرکارشناسی و شتابزده از تریبون مقدس نمازجمعه، آخرین وضعیت پروژه های مسکن مهر را از مسوولان ذی ربط جویا شده و در نتیجه تحلیلی واقع بینانه در زمینه بیان خدمات صورت گرفته توسط دولت انجام می شد که امید می رود با تبیین موضوع توسط مسوولان امر، ایشان در خطبه های آتی نسبت به اصلاح و تشریح دقیق موضوع به مردم اقدام کنند.
    پاسلاری با قدردانی از تلاش ها جهت پیگیری و رفع مشکلات پروژه های مسکن مهر قشم در دولت تدبیر و امید افزود: حل مشکلات این شهرستان از جمله در زمینه پروژه های مسکن مهر با شعار ممکن نیست و نیازمند همدلی و تعامل همه مسوولان و برگزاری جلسه های سازنده می باشد.
    وی با قدردانی از پیگیری های استاندار، نمایندگان مجلس، امامان جمعه شیعه، اهل سنت، فرماندار، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و سایر مسوولان شهرستان بیان کرد: اقدام های بسیاری در زمینه مسکن مهر و سایر حوزه ها به واسطه ساعت ها جلسه پیش از آغاز، پس از پایان وقت اداری و حتی روزهای تعطیل برگزار شده؛ چرا بیان می شود که جلسه ها بیهوده و بدون بازده بوده و مشکلات از مسوولان استانی و کشوری پنهان شده است؟
    مسوول نمایندگی اتاق تعاون قشم در ادامه گفت: دولت نه تنها برای مسکن مهر که برای پیگیری مشکلات سایر نقاط قشم از جمله غرب جزیره نیز اهتمام داشته و از جمله در سفر رییس مجمع نمایندگان استان هرمزگان و رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، موضوع کاستی های آن منطقه مطرح شد.
    او اضافه کرد: با توجه به برگزاری نشستی در جریان این سفر با حضور فرماندار قشم، مسوولان و معتمدین محلی قرار شد نمایندگان طی 2 هفته آینده برای پیگیری مشکلات جلسه ای با وزیران ذی ربط داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو