مدیران خودروعصر اعتبار

ایمن سازی شهرنیازی واجب تر از نان شب

عصر ساختمان- حادثه تلخ پلاسکو، درس های فراوانی را برای پایتخت به همراه داشت که توجه به ایمنی زندگی شهری مهمترین آْن بود.

ایمن سازی شهرنیازی واجب تر از نان شب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از قانون، پیگیری های مسئولان شهری برای ایمن سازی ساختمان های شهر از یک سو و دغدغه مند شدن شهروندان برای افزایش ضریب ایمنی محیط کار و زندگی خود از سوی دیگر، اکنون سبب شده تا با وجود مقاومت های فردی و صنفی، نگاهها با دقت بیشتری به ایمنی فضاهای شهری جلب شود. یکی از این نگاهها، ایمن سازی مجتمع های تجاری و اداری شهر است که در ماههای گذشته حداقل در دو مورد پاساژ آلومنیوم و علاالدین به طور جدی پیگیری شده است.

    رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در همین باره با اشاره به پیگیری ها برای ایمن سازی مجتمع های تجاری مهم شهر می گوید: با وجود اعلام دادستانی و ارائه مهلت به ساختمان های ناایمن در منطقه 11 و 12 همچنان علاءالدین به این امر مبادرت نورزیده و از آن استنکاف نموده است. اقبال شاکری دیروز در سیصد و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به ادامه پیگیری ها برای اعلام ساختمان های نا ایمن گفت: با همکاری دادستانی 7 ساختمان بزرگ در منطقه 12 و 6 ساختمان بزرگ در منطقه 6 شناسایی شده اند که از سوی دادستانی به آنها ابلاغ شده که در مهلت مقرر باید نسبت بهر فع موارد نا ایمن در ساختمان اقدام کنند از جمله این ساختمان های ناایمن می توان به مجتمع های تجاری اروپا ،نوشین، شیرین، اخوان، حکیم هاشمی، اسلامی در منطقه 12 و ساختمان های علاءالدین ،آلومینیوم، بهارستان و خانقاه در منطقه 11 اشاره کرد که برخی از آنها در محدوده قرمز قرار دارند و می بایست به سرعت نسبت به رفع موارد نا ایمن اقدام کنند. متاسفانه در این مورد نیز بار دیگر علاءالدین از اجرای حکم استنکاف کرده و این در حالی است که مدیریت ساختمان آلومینیوم مناقصه برگزار کرده و پیمانکار خود را نیز انتخاب کرده است.

    ساختمان های ناایمن ریز و درشت

    اما علاوه بر ساختمان های مهم تجاری و اداری شهر که نام و نشانی را برای خود رقم زده و نیاز به ایمن سازی دارند، شمار زیادی از ساختمان های شهری دیگر نیز در شهر وجود دارد که می بایست ایمن سازی آنها به فوریت در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد. پس از حادثه پلاسکو بود که مسئولان شهری تهران تصمیم گرفتند که با تهیه فهرستی از ساختمان های نا امین شهر، ایمن سازی آنها را الزامی کرده تا از تکرار فجایعی چون پلاسکو جلوگیری شود. چند ماه قبل ، اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران درباره چگونگی شناسایی و تهیه لیست ساختمان های ناایمن گفته بود که ساختمان ها بر حسب اولویت در زمان بندی بلند مدت و کوتاه مدت دسته بندی می شوند که ساختمان های اولویت اول باید در کوتاه ترین زمان نسبت به ایمن سازی اقدام کنند. بر این اساس، لیست این ساختمان ها به دادستانی ارجاع می شود و اگر ظرف مهلت مقرر مالکان نسبت به ایمنی سازی ساختمان ها اقدام کردند که چه بهتر، اگر نه، دادستانی دستور همراهی ضابطین قضایی با شهرداری را خواهد داد و به این ترتیب خلا قانونی در برخورد با مالکینی که نسبت به ایمن سازی ساختمان ها بی تفاوت هستند پر خواهد شد. وی آن زمان 4900 ساختمان اعم از مسکونی، تجاری و اداری را در اولویت یک ایمن سازی عنوان کرد که بیشترین تعداد این ساختمان ها در مناطق 12 و 15 قرار دارد.با این حال و با گذشت چند ماه از وعده عضو شورای شهر درباره تهیه لیست ساختمان های ناایمن، هنوز خبری از وضعیت نهایی شناسایی و ایمن سازی این ساختمان های پرشمار نیست. ساختمان هایی که در کنار بافت فرسوده پایتخت، بمب آماده انفجاری است که هر آن، در حوادث شهری ممکن است صدایش درآید و بی توجهی به آن، آسیب های زیادی را همراه خواهد داشت. «محسن سرخو» عضو شورای شهر تهران در این باره با تاکید بر اینکه تمامی دستگاهها برای ایمن سازی ساختمان های شهری باید پای کار آْیند، می گوید که قطعا ایمن سازی ساختمان ها تنها کار شهرداری نیست و سایر دستگاههای مسئول باید با جدیت و احساس خطر نسبت به آینده شهر انجام تکلیف کنند. وی اظهار می دارد که سازمان هایی چون مدیریت بحران باید ورود جدی به موضوع ایمن سازی ساختمان های شهر داشته باشند و تنها به صدور اخطاریه و تذکر بسنده نکنند.

    گودهای پرخطر

    موضوع ایمن سازی گودهای شهر نیز که برای ساخت بناهای جدید در شهر ایجاد شده اما به دلایل مختلف رها شده اند، از اهمیت دو چندان برخوردار است. عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر مصوبه کلی در خصوص تعیین و تکلیف گودهای پرخطر شهر تهران داشته است، گفت: درخصوص گودهای بلاتکلیف دو مشکل اساسی وجود دارد، نخست کارگاه‌هایی که همچنان فعال است و باید تعیین و تکلیف شوند و گودهایی که بدون مالک و کارگاه رها شده‌اند. یکی از این گودها، گود خیابان ایران زمین است که به دلیل آنکه هنوز وضعیت این زمین میان وزارت نفت، دادستانی و شهرداری به نتیجه نرسیده بلاتکلیف باقی مانده است. قوه قضاییه این زمین را در قبال بدهی‌های بابک زنجانی تهاتر کرده اما وزارت نفت زیر بار نمی‌رود. شهرداری نیز پروانه ساخت این زمین را بر اساس مشخصات قبلی نمی‌دهد؛ بنابراین بخش خصوصی نیز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمین را ندارد.

    تندگویان با اشاره به اینکه شهرداری هزینه‌های ایمن کردن این گود را داده است، افزود: اما باید هر چه زودتر تکلیف آن مشخص شود.وی درخصوص گود بلاتکلیف دیگر پایتخت که در حاشیه برج میلاد قرار دارد گفت: طرحی که برای احداث دو برج حاشیه برج میلاد داده شد، برج میلاد را تحت تأثیر قرار می‌داد همچنین این طرح در شورای شهر تهران نیز مورد تأیید قرار نگرفته بود. مالک قبل از تأیید طرح از سوی شورا گود را ایجاد کرده بنابراین درخواست شده تا تراز صفر -صفر این گود پر شود تا از وضعیت خطر خارج شود. تندگویان درخصوص در گود بلاتکلیف میدان امام خمینی نیز توضیح داد: مشکلی که این گود دارد این است که صاحب آن مشخص نیست یعنی آنکه این سازه ساخته شود، مشخص نیست قرار است به کدام زیرمجموعه شهرداری با چه کاربری داده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار