مدیران خودروعصر اعتبار

حادثه هتل روتانا در مشهد، تکرار قابل پیشگیری

عصر ساختمان- آتش سوزی روز شنبه هتل در حال ساخت 'روتانا' در مشهد گرچه تلفات جانی در بر نداشت اما هشدار و زنگ خطر برای بیش از ۲۰۰ هتل در حال ساخت در این کلانشهر است.

حادثه هتل روتانا در مشهد، تکرار قابل پیشگیری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا, کلانشهر مشهد با وجود بارگاه مطهر رضوی و میزبانی سالانه 25 میلیون زائر و مسافر داخلی و حدود سه میلیون گردشگر خارجی، برخورداری از بیش از 55 درصد واحدهای اقامتی کشور و بهره مندی از بالاترین سطح کیفیت خدمات هتلداری با نازلترین قیمت، جایگاه والایی در صنعت گردشگری و میزبانی دارد.
    به رغم چنین جایگاهی وقوع حوادث حریق و ریزش در واحدهای اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیرهای دارای مجوز و فاقد مجوز در این کلانشهر طی سالهای اخیر به دلایل نامعلوم افزایش داشته که عامل بروز اغلب این حوادث، بی احتیاطی، خطاهای انسانی و عدم رعایت موارد ایمنی و قوانین مورد تاکید از سوی آتش نشانی بوده است.
    حریق بزرگی که روز شنبه در هتل روتانای مشهد رخ داد هشدار و زنگ خطری بود برای بیش از 200 هتل دیگر در حال ساخت در این کلانشهر چرا که بیش از نیمی از حوادث ناشی از کار در خراسان رضوی در بخش ساخت و سازهای ساختمانی رخ می دهد.

    * احتمال تکرار حادثه روتانا برای دیگر هتلهای در حال ساخت
    رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی در این باره گفت: علت حادثه روتانا ریخته شدن جرقه های ناشی از جوشکاری بر روی نمای کامپوزیت و آکاسیو های استفاده شده در ساخت این هتل اعلام شده است.
    محمد قانعی با بیان اینکه البته علت قطعی حادثه همچنان از سوی کارشناسان آتش نشانی در حال بررسی است، افزود: پروانه بهره برداری از این مجموعه اقامتی برای 2 سال دیگر بوده است و خوشبختانه در بروز این حادثه هیچ یک از کارگران دچار خسارت جانی نشده اند.
    وی اظهار کرد: هتل روتانا در 20 طبقه و از سوی یک شرکت هتلسازی بین المللی با همین نام و با سرمایه گذاری داخلی در حال ساخت بود و بروز این حادثه برای هر ساختمان در حال ساخت وجود دارد.
    وی گفت: رعایت قوانین و استانداردها در زمان ساخت تا حد زیاد می تواند از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند اما باید توجه داشت همه ساختمانهای در حال ساخت فاقد امکانات و تجهیزات اطفای حریق هستند در حالی که اقداماتی از جمله جوشکاری، سیم کشی برق، قیرکاری و کار در ارتفاعات از جمله عوامل خطر و بروز حادثه در این ساختمانهاست.
    قانعی افزود: افزایش دقت نظر و توجه افراد در رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات و مصالح دارای کیفیت مطلوب و استانداردهای لازم می تواند در پیشگیری از بروز این حوادث موثر باشد.
    وی اظهار کرد: نظارت دستگاه های متولی و ناظر بر روند ساخت و ساز از جمله سازمان نظام مهندسی، شهرداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند از بروز هر گونه حادثه دلخراش در ساختمانهای در حال ساخت جلوگیری کند.

    * طرح استانداردسازی هتلها، تامین کننده ایمنی
    رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه رعایت مسائل ایمنی محدود به ساختمان های در حال ساخت نیست بلکه این مسائل در هتلهای در مرحله بهره برداری نیز با توجه به اقامت مسافران از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: بازدید های دوره ای و نظارت های متولیان امر در تامین و رعایت نکات ایمنی تاثیر بسزایی دارد.
    قانعی افزود: البته در زمینه بکارگیری تجهیزات ایمنی نوین و تکنولوژی روز در واحدهای اقامتی باید توجه و حمایت بیشتر صورت گیرد.
    وی اظهار کرد: علاوه بر آن اجرای طرح استانداردسازی هتلها تامین کننده امنیت و آرامش لازم برای مسافران است.
    وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد هتلهای فعال مشهد موفق به دریافت گواهینامه این استانداردها شده اند
    گفت: در اجرای طرح استانداردسازی هتلها، کنترل و تامین امکانات در چهار بخش انجام می شود.
    قانعی افزود: این بخش ها شامل مسائل فیزیکی و زیرساخت های ساختمان هتل، تجهیزات و امکانات هتل، نیروی انسانی و آموزش و بهداشت و امور ایمنی می باشد.
    این فعال عرصه صنعت گردشگری در خراسان رضوی اظهار کرد: در صورت مشاهده هرگونه نقص در هتلها در روند تطبیق استانداردهای هتلداری، مهلت و فرصت به مالک هتل به منظور تامین استاندارد داده می شود و در غیر اینصورت برخورد لازم صورت می گیرد.
    وی گفت: نبود موارد ایمنی و نداشتن تجهیزات اطفای حریق از جمله عواملی است که موجبات تعطیلی هتل را فراهم می کند بنابراین در زمینه هتلهای فعال و در حال بهره برداری نگرانی وجود ندارد.

    *روتانا درس عبرتی برای آینده
    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: تقویت نظارت ها و هماهنگی بیشتر در روند ساخت واحدهای بلند مرتبه به ویژه در حوزه هتلها و واحدهای اقامتی از جمله ضرورت هاست.
    محمد حسن رهنما افزود: خوشبختانه حادثه روتانا به فاجعه تبدیل نشد اما در عین حال این حادثه می تواند درس عبرتی برای دیگر هتلها و ساختمانهای بلند مرتبه در حال ساخت باشد زیرا احتمال بروز حادثه همیشه وجود دارد و با رعایت برخی نکات می توان این احتمال را به حداقل رساند.
    وی با بیان اینکه دستگاه ها و بخش های متعدد در تامین امنیت ساخت و ساز نقش آفرین هستند، اظهار کرد: نظارت های اداره کل تعاون، مهندسان ناظر و شهرداری به عنوان صادر کننده مجوز اولیه و مجوز پایان کار در کنار یکدیگر مهم و لازم است زیرا کمرنگ بودن هر یک از این بخش ها می تواند زمینه ساز بروز حادثه باشد.

    * ضرورت هماهنگی در صدور پروانه ساخت هتل
    رهنما با بیان اینکه هماهنگی در زمینه صدور مجوز ساخت هتل با این اداره کل در حد ناچیز است گفت: برخی مالکان هتلها اقدام به دریافت پروانه ساخت برای هتل از شهرداری نموده و طبق قواعد و ضوابطی که با قواعد و ضوابط ما متفاوت است، اقدام به ساخت هتل می نمایند.
    وی افزود: آنان اغلب پس از میلیاردها ریال هزینه و سرمایه گذاری برای دریافت مجوز بهره برداری به میراث فرهنگی مراجعه می کنند.
    وی اظهار کرد: در صورت وجود هماهنگی در صدور مجوز برای ساخت هتلها می توان امنیت بیشتری را در روند ساخت هتل و زمان بهره برداری و اقامت مسافران در این واحدها شاهد بود.
    رهنما ادامه داد: یکی دیگر از معضلات موجود در زمینه واحدهای اقامتی، ساخت واحدهای مسکونی و سپس تغییر کاربری آنها به مکان اقامتی است که با این اقدام به شدت مخالفیم زیرا استانداردهای یک واحد اقامتی با یک واحد مسکونی کاملا متفاوت است.
    وی گفت: با توجه به حضور و اقامت خیل عظیم و میلیونی مسافران در کلانشهر مشهد رعایت نکات ایمنی و استانداردها در هر مرحله از خدمات دهی امری حیاتی و ضروری است.

    * رعایت نکات ایمنی عامل بازدارنده وقوع حوادث ساختمانی
    مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: رعایت نکات ایمنی و قوانین کار از ظهور و بروز حوادث ناخوشایند و دلخراش می کاهد.
    محمود احمدی افزود: با توجه به اهمیت رعایت ایمنی در پیشگیری از حوادث ناشی از کار، آموزش فعالان عرصه ساختمان سازی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
    وی اظهار کرد: آموزش رعایت مسائل ایمنی به کارگران ساختمانی، مهندسان ناظر و ساختمان و نیز افراد مسکن ساز مورد توجه جدی این اداره کل است.
    وی با بیان اینکه حدود نیمی از حوادث ناشی از کار در حوزه ساخت و ساز ثبت شده است، گفت: به همین سبب اهمیت و ضرورت رعایت مسائل ایمنی از سوی کارگر و کارفرما در روند ساخت و سازها دوچندان می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی