مدیران خودروعصر اعتبار

برجام، یخ بازار مسکن را آب می کند؟

عصر ساختمان- این روزها بازار گمانه زنی درباره وضعیت بخش های مختلف اقتصادی پس از اجرای برجام داغ است و بخش مسکن نیز به تبع آن در انتظار رفع رکود چند ساله به سر می برد.

برجام، یخ بازار مسکن را آب می کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از صبحانه، موضوع مسکن همواره مورد توجه اقشار مختلف مردم بوده و پیش بینی قیمت و اطلاع از آینده این بازار، یکی از دغدغه های مردم به شمار می رود.

    از سوی دیگر، وضعیت ناپایدار اقتصادی در سال‌های گذشته و تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار مصالح ساختمانی از مواردی بوده که همواره متقاضیان را نسبت به آینده نگران می‌کند.

    این روزها بازار گمانه زنی درباره وضعیت بخش های مختلف اقتصادی پس از اجرای برجام داغ است و همه در انتظار گشایش برای خروج اقتصاد از رکود هستند.

    حال با توجه به اینکه بخش مسکن یکی از اصلی ترین ارکان اقتصاد به شمار می رود، خروج این بخش از رکود و ایجاد تحول در بازار مسکن، می تواند به راه اندازی چرخ اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

    ‎بر اساس این گزارش برخی اقتصاددانان معتقدند لغو تحریم ها به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند، اقتصاد ایران به اصلاحات اساسی نیاز دارد اما برخی دیگر شرایط ایجاد شده را عاملی موثر برای بهبود وضعیت اقتصادی و به تبع آن رشد بازارهای اقتصادی از جمله  بخش مسکن می دانند.

    بر این اساس رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: ساخت و ساز مسکن از 2 تا 3 سال گذشته در رکود به سر می برد و راهکارهای ارائه شده برای خروج از رکود تاکنون تاثیر گذار نبوده است.

    وی با تاکید بر این‌که راهکارها تاثیر نسبی بر بازار داشته ولی دوباره تحلیل رفته است، گفت: برجام بخش ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد چون پول‌های بلوک شده به کشور باز می‌گردد.

    محتشم تصریح کرد: پس از برجام سرمایه‌گذاری‌ها گردش نقدینگی را در کشور بالا می‌رود که بخشی از آن در ساختمان جذب می‌شود، امیدواریم اقتصاد کلان رونق یابد و ساختمان هم متاثر از این قضیه از رکود خارج شود.

    اما خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است اجرای برجام تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن ندارد.

    علیرضا خسروی، گفت: اجرای برجام تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن نخواهد داشت و تأثیر مستقیم خود را از بازار مصالح، زمین و نیروی انسانی می‌گیرد.

    وی معتقد است که تأثیرات غیرمستقیم هم در طولانی مدت اثر خود را خواهند گذاشت و عنوان کرد: در تأثیرگذاری غیرمستقیم بهبود وضعیت اقتصادی مردم و شاخص‌های اقتصادی در طولانی مدت اتفاق خواهد افتاد و در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

    خسروی اظهار داشت: قیمت مسکن از مبالغ کنونی کمتر نخواهد شد و از طرفی چون قدرت خرید مردم کاهش یافته است احتمال افزایش قیمت مجدد آن وجود ندارد.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که پرداخت وام‌ها نیز تأثیری بر افزایش قیمت مسکن ندارند زیرا به علت بازپرداخت بالا و کوتاه‌مدت بودن آنها تنها یک سری اقشار خاص توانایی دریافت آن را دارند.

    همچنین فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان  درباره تاثیر اجرایی شدن برجام و امید به ایجاد گشایش در بخش مسکن، اظهار کرد:با توجه به اینکه طی سال های گذشته شاهد تنگنا در سیستم پولی کشور بودیم؛ با گشایش های ایجاد شده و کاهش هزینه پول، صنعت ساختمان نیز شاهد رونق خواهد بود.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه در شرایطی که هزینه پول بالا بود بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات نداشتند، خاطرنشان کرد: با چابک تر شدن بانک ها و افزایش قدرت وام دهی، بخش مسکن نیز از این منابع منتفع خواهد شد.

    وی در ادامه با بیان اینکه به تازگی آثار رونق در بازار خرید و فروش مسکن مشاهده شده و یخ رکود بخش مسکن در حال آب شدن است، اضافه کرد: اکنون بازار برای خرید و فروش مناسب است.

    بر اساس این گزارش اجرای برجام به تنهایی گره گشای تمامی بخش های اقتصادی نیست بلکه باید سیاست گذاری های مناسبی در کنار این فرصت ایجاد شده صورت بگیرد تا در آینده نزدیک شکوفایی بخش مسکن را شاهد باشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی