مدیران خودروعصر اعتبار

بازداشت ۱۱ حفار غیر مجاز در یک روز!

عصر ساختمان- یگان حفاظت میراث فرهنگی سه استان از شناسایی ۱۱ حفار غیر مجاز و بازداشت آنها در یک روز خبر داده اند.

بازداشت ۱۱ حفار غیر مجاز در یک روز!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از میزان، محوطه های تاریخی جولانگاه حفاران غیر مجاز شده اند و قاچاقچیان با سودای گنج یابی، به جان میراث زیر خاک کشور افتاده اند. افزایش بازداشت و برخورد یگان حفاظت از میراث فرهنگی در سطح استان های مختلف با قاچاقچیان حاکی از روند رو به رشد افزایش حفاری غیر قانونی دارد. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که سالهاست ادوات حفاری غیر مجاز به ویژه فلزیاب ها به راحتی در اختیار عموم قرار دارد و نهادهای نظارتی برای تعیین و تکلیف فلزیاب ها کاری از پیش نبرده اند. تنها در یک روز سه استان خبر از کشف باند قاچاق اشیای تاریخی و بازداشت حفاران غیر مجاز در روزهای اخیر داده اند.
    باند حفاری غیرمجاز در شهرستان کیار متلاشی شد

    بنا به اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختاری، سرهنگ محسن زمانی، فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال‌ و بختیاری گفت: افراد یک باند شش‌نفره حفاری غیرمجاز در شهرستان کیار، پس از چندین نوبت کمین و عملیات غافل‌گیرانه، درحین حفاری دستگیر شدند.

    وی گفت: از مجموع حفاران غیرمجاز، چهار نفر بومی و دو نفر غیربومی هستند که چهار نفر در بالای تپه درحال کشیدن خاک به بالا و دو نفر در عمق 15 تا 20 متری تپه بودند که با هماهنگی آتش‌نشانی شهرستان کیار از عمق چاه خارج شدند و پس از صورت‌جلسه، موارد لازم تحویل مقام قضایی شد و پرونده هم‌اکنون درحال رسیدگی است.
    دستگیری 3 حفار غیرمجاز در خورگام

    همچنین به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی استان گیلان، مجرمانی که قصد حفاری به‌قصد کشف اشیای عتیقه در منطقه خورگام را داشتند، به‌همت ضابطان پایگاه حفاظتی میراث‌فرهنگی خورگام، دستگیر شدند.

    براساس گزارش ضابطان میراث‌فرهنگی استان در پایگاه حفاظتی خورگام مبنی بر حفاری غیرمجاز در داخل بخش جنگلی یکی از روستا‌های این منطقه، گشت و سرکشی‌های مشترک با مأموران کلانتری خورگام آغاز شد و پس از ساعاتی پیاده‌روی در جنگل، 3 حفار غیرمجاز درحین انجام جرم دستگیر شدند.

    در جریان بازرسی و تفتیش از چادر مسافرتی این افراد که در کنار چاله حفرشده برپا شده بود، تعدادی فشنگ، مواد مخدر و ادوات حفاری کشف شد و متهمان برای تشکیل پرونده قضایی و رسیدگی به بزه انتسابی به مرجع قضایی شهرستان رودبار ارجاع داده شدند.

    بازداشت 11 حفار غیر مجاز در یک روز!
    حفاران غیرمجاز در روستای مشکان خوشاب دستگیر شدند

    همچنین بنا به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، در پی گزارش‌های مردمی و با همکاری پاسگاه روستای مشکان، پلیس آگاهی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی، روز پنجشنبه 29 تیر 96، دو نفر از متجاوزان به میراث‌فرهنگی در این روستا دستگیر شدند.

    این حفاران غیرمجاز گودالی به‌عمق 5 متر در محوطه تاریخی مشکان ایجاد کرده بودند.

    شهرستان خوشاب دارای یک محوطه تاریخی به‌نام تپه قصر مشکان در روستای مشکان است. این دو حفار غیرمجاز پس از بررسی‌های نیروی انتظامی و یگان میراث‌فرهنگی شهرستان خوشاب به دادسرا معرفی شدند.

    گفتنی است روند کشف حفاران غیرقانونی و اموال تاریخی قاچاق حاکی از بازار پر رونق قاچاق اشیای تاریخی در این روزها دارد. بازاری که برای حل آن نیاز به همکاری همه دستگاه هاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو