مدیران خودروعصر اعتبار

عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران اعلام کرد:

ممانعت شهرداری از حضور مهندسان ناظر تاسیسات در ساختمانهای زیر ۱۵۰۰ متر

عصر ساختمان- عضو سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه شهرداری به ساخت و ساز متراژهای زیر ۱۵۰۰ متر امکان استفاده از مهندسان ناظر تاسیسات برق و مکانیک را نمی‌دهد گفت: طرح افزایش کارایی تاسیسات ۶۰۰ هزار موتورخانه در دستور کار قرار گرفته که ۱۰۰ هزار واحد این موتورخانه ها مربوط به دستگاه‌های اداری و دولتی است.

ممانعت شهرداری از حضور مهندسان ناظر تاسیسات در ساختمانهای زیر ۱۵۰۰ متر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، رامین کرمی با اشاره به اینکه تاسیسات حلقه مفقوده در ساخت و ساز کشور است گفت: در سالهای اخیر شاهد افزایش کیفیت ساخت و ساز در تهران هستیم،اما متاسفانه شهرداری تهران به ساخت و ساز متراژهای زیر 1500 متر امکان استفاده از مهندسان ناظر تاسیسات برق و مکانیک را نمی‌دهد در حالیکه در قانون به این موضوع تاکید شده و می تواند از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها به شکل فوق العاده‌ای جلوگیری کند.

    وی با تاکید بر اینکه بیش از 40 درصد از مصرف انرژی کشور در ساختمانها مصرف می‌شود، افزود: تجهیزاتی که در تاسیسات ساختمان‌ها استفاده می‌شود مربوط به دو دهه پیش است و تکنولوژی‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها در این بخش از راندمان پایینی برخوردار هستند.

    کرمی خاطرنشان کرد: برای بالا بردن کارایی و راندمان تجهیزات و تاسیسات طرح افزایش کارایی تاسیسات 600 هزار موتورخانه در دستور کار قرار گرفته که 100 هزار واحد از این موتورخانه‌ها مربوط به بخش اداری و دولتی است.

    به گفته عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران،500 هزار مورد از این موتورخانه ها مربوط به واحدهای با متراژ بالای 1500 متر است.

    وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها به رغم وجود قانون و توصیه‌های مستقیم مقام معظم رهبری، نسبت به اجرای قوانین ساخت و ساز از جمله استفاده از مجریان ذیصلاح اقدام نمی‌کنند اظهار داشت:یکی از مهم‌ترین موضوعات در ساخت و سازها استفاده از افراد متخصص و مجریان ذیصلاح است،در قانون نظام مهندسی ساختمان در این باره تاکید شده است اما متاسفانه شهرداری‌های کلان شهرها از این قانون تمکین نمی‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند.

    وی خاطر نشان کرد: طبق قانون باید برای ساختمان‌های زیر 1500 متر از مجریان ذیصلاح و مهندسان مکانیک برق و مهندسان سایر رشته‌ها استفاده کرد اما شهرداری‌ها به خصوص شهرداری تهران و کلانشهرها از این قانون تمکین نمی‌کنند و آن را نادیده می گیرند.

    کرمی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری‌ها موظف هستند از مهندسان چند رشته برای نظارت در ساخت و ساز استفاده کنند تاکید کرد: این استفاده از مجریان ذیصلاح در هفت رشته مهندسی در ساخت و ساز تاکید قانون است و علاوه بر آن مقام معظم رهبری در سال 84 برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و ساخت و سازهای بی ضابطه بر این موضوع تاکید کردند اما شهرداری ها این توصیه‌ها را نادیده می گیرند.

    وی تصریح کرد:‌ در مباحثی مانند شبکه آبرسانی ساختمان‌ها، با افت فشار مواجه هستیم،‌ ضمن آن‌که در بحث فاضلاب، آبهای سطحی به جای هدایت به آبهای زیرزمینی به تصفیه‌خانه هدایت می‌شود که یک معضل بسیار جدی است.

    عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به این‌که از 6 ماه پیش با هماهنگی‌های انجام شده با آب و فاضلاب به ساخت و سازهایی که مهندس مکانیک نداشته باشند، انشعاب داده نمی‌شود، اظهار کرد:‌ تجهیزاتی که در ساخت و ساز ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به دو تا سه دهه قبل است و هنوز این تجهیزات با استفاده از فناوری‌های نوین جایگزین نشده است.

    دبیر کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری در پاسخ به این سوال که چند درصد از انرژی در ساختمان‌ها با تاسیسات فرسوده هدر می‌رود، گفت: در حال حاضر 40 درصد مصرف انرژی در بخش ساختمان است که متاسفانه با توجه به تکنولوژی‌های مورد استفاده در بخش تاسیسات ساختمانی بخش قابل توجهی از این درصد از انرژی در ساختمان‌ها هدر می‌رود.

    وی گفت: به همین دلیل است که دولت به این موضوع ورود کرده است و برای کاهش مصرف انرژی در واحدهای مسکونی طرح ارتقای تاسیسات 600 هزار موتورخانه را در دستور کار قرار داده‌ است.

    کرمی افزود: شهرداری‌ها مقررات ملی ساختمان را در ساخت و ساز نادیده می‌گیرند هر چند که طبق قانون هر رشته مهندسی باید یک مجری ذیصلاح در امر ساخت و ساز به عنوان ناظر حضور داشته باشد اما شهرداری‌ها تمام مسئولیت را در حوزه نظارت بر روی دوش مهندس عمران گذاشته‌اند.

    وی همچنین با اشاره به اینکه نظارت و صدور مجوز گازرسانی به واحدهای مسکونی از سال 84 به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است، گفت: از این موضوع 11 سال می‌گذرد و شاهد آن هستیم که با افزایش ساخت و ساز و افزایش جمعیت میزان سوانح در بخش گاز در منازل مسکونی تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

    عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به پرونده امضافروشی در بخش گازرسانی به واحدهای مسکونی اظهار داشت: آن رقمی که از شش هزار امضافروشی در مجوزها در اخبار منتشر شده صحیح نیست و تعداد آن بسیار کمتر از این اعداد بوده و معتقد هستیم که پرونده ارتباطی با امضافروشی نداشته است اما در حال حاضر این موضوع در حال پیگیری است.

    کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری سوم و چهارم در تهران برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار