مدیران خودروعصر اعتبار

رشد افسار گسیخته شهرها باید کنترل شود

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: رشد افسار گسیخته شهرها نیازمند برنامه ریزی یکپارچه و کارآمد برای توسعه هماهنگ تمامی طیف سکونت گاهها از روستای کوچک تا کلانشهرهای بزرگ است

رشد افسار گسیخته شهرها باید کنترل شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از صما، عباس آخوندی صبح امروز(یکشنبه) در مراسم افتتاحیه سومین نشست کارشناسی کارگروه منطقه ای بهسازی بافتهای نابسامان اجلاس وزرای مسکن و شهر سازی آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: این نشست مطابق برنامه ای اجرایی سئول و با هدف یافتن راه حل هایی اجرایی برای پر کردن خلاء بین سیاست و اجرا در بازآفرینی شهری برگزار می شود اطمینان دارم گفت وگوها در این نشست برای پیشبرد شهرهایی قابل زندگی و پررونق در منطقه آسیا واقیانوسیه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

    وی افزود: همان گونه استحضار دارید مجمع عمومی به تازگی 17 هدف کلان و 169 هدف خرد برای توسعه پایدار را به تصویب رسانده تا در 15 سال آینده به انجام اقدامات جدی منجر شود این دستور کارجهانی جدید در مقایسه با 8 هدف توسعه هزاره مصوب سال 2002 از یک سو به تنوع چالشهای توسعه امروز و از سوی دیگر به گستره آگاهی ما از این چالشها اشاره دارد.

    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در اینجا به ویژه به هدف کلان 11 اشاره می کنم که ضرورت فراگیری، امنیت، تاب آوری و پایداری شهرها و سکونت گاه ها را مطرح می کند برای دستیابی به این هدف باید عنایت داشت که توسعه مسکن و سکونت گاه امری پیچیده و با تاثیراتی فرامرزی است که کوششی مشترک در سطح منطقه را طلب می کند.

    وی ادامه داد: اجلاس وزرای مسکن وشهرسازی آسیا و اقیانوسیه و 5 کارگروه موضوعی آن باید نقشی مهم در ترغیب همکاری در سطح منطقه و زیر منطقه در پرداختن به چالشهای توسعه ایفا کند.

    این عضو کابینه دولت یازدهم مطرح کرد: چالش مهم دیگر که در ذیل این هدف به آن اشاره شده نیاز به بهسازی است رشد مهار گسیخته شهرها نیازمند برنامه ریزی یکپارچه و کارآمد برای توسعه هماهنگ تمامی طیف سکونت گاهها از روستای کوچک تا کلانشهرهای بزرگ است در این چنین برنامه ریزی دسترسی همگان به مسکن ایمن و در استطاعت و خدمات پایه تضمین خواهد شد غفلت از این نیاز ناگزیر منجر به شکل گیری بافت های نابسامان و در نتیجه نیازی فوری به بازآفرینی شهری خواهد شد.

    وی افزود: از آنجا که در حصول سوم، سی و یکم و چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق دسترسی به مسکن متناسب با نیاز به رسمیت شناخته شده است مسکن و توسعه شهری و روستایی همواره از دغدغه های مهم در سیاستهای توسعه در کشور ما بوده است.

    آخوندی گفت: علاوه بر این در کشور ما از آغاز دهه 1370 پروژه هایی در زمینه بهسازی شهری اجرا شده است رویکرد ما نیز در طی زمان و با کسب تجربه از مداخلات صرف کالبدی در مرکز شهر و محورهای فرهنگی به بازآفرینی شهری، اجتماع محور و مشارکتی تغییر کرده است در سال 1383 سند توانمند سازی و ساماندهی سکونت گاههای غیر رسمی به تصویب هیات دولت رسید بر این اساس ستادهایی در سطح ملی و محلی برای تشویق بهسازی اجتماع محور تشکیل شد.

    وی افزود: بر پایه آموخته های حاصل از اجرای این سند در سال 1393 سند احیاء ،بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافته های فرسوده و ناکارآمد به تصویب هیات دولت رسید در این سند به بافته های فرسوده، سکونت گاههای غیر رسمی و روستاهای حاشیه شهر به تساوی توجه و چارچوبی منعطف برای بازآفرینی، بهسازی و نوسازی تعریف شده است چارچوب اصلی بهسازی سکونت گاههای غیر رسمی به همراه این سند جدید معتبر خواهد بود.

    گفتنی است در مراسم افتتاحیه سومین نشست کارشناسی کارگروه منطقه ای بهسازی بافتهای نابسامان اجلاس وزرای مسکن و شهر سازی آسیا و اقیانوسیه 8 تا 10 آذر 1394 در تهران برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو