مدیران خودروعصر اعتبار

بازار مسکن حال خوشی ندارد

عصر ساختمان- برخی از کارشناسان معتقدند که عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان مسکن و انبوه سازان و پرداخت نکردن تسهیلات کافی به سازندگان، باعث کاهش میزان صدور پروانه‌های ساختمانی طی چند سال گذشته شده است.

بازار مسکن حال خوشی ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،گزارشات میدانی در بازار مسکن حاکی از رخنه کردن رکود در این بازار است، به طوریکه بسیاری از سازندگان مسکن در طی این ایام تغییر شغل داده  و به سمت بازار دیگری گرایش پیدا کرده اند.

    بسیاری از مسئولان بر خلاف این موضوع معتقدند که بازار مسکن به ویژه بخش ساخت وساز به سمت رونق در حال حرکت است، این در حالی است که آمار‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در سال 95 نسبت به سال 94 تنها 10 درصد رشد داشته است. اما این میزان رشد برای بازار پر تقاضایی مانند مسکن، کافی نیست. با توجه به افزایش میزان ازدواج و طلاق در کشور باید سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا بخشی از این نیاز‌ها در کشور پاسخ داده شود.

    از سوی دیگر با توجه به حدود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور، بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند که نیازی به ساخت مسکن جدید در کشور نیست، در حالیکه بسیاری از این واحد‌های خالی، لوکس هستند و اقشار متوسط جامعه قادر به خرید آنها نیستند، بنابراین ساخت واحد‌های با متراژ متوسط در مرکز شهر می‌تواند جوابگوی این نیاز‌ها باشد. همچنین  عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان مسکن و انبوه سازان و پرداخت نکردن تسهیلات کافی به سازندگان باعث کاهش میزان صدور پروانه‌های ساختمانی طی چند سال گذشته شده است.

    فرج الله رجبی رییس سازمان نظام مهندسی کشور  با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های مهم دولت با وزیر کشور و شورای شهر ایجاد تسهیلات برای افزایش میزان صدور پروانه‌های ساختمانی است، گفت: افزایش همکاری با انبوه سازان می‌تواند، زمینه ساز ایجاد افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی باشد.

    وی در ادامه افزود: با افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی رونق اولیه به بازار مسکن باز می‌گردد و با کمک به سازندگان مسکن می‌توانیم، زمینه ساز کاهش قیمت تمام شده مسکن شویم.

    رجبی تصریح کرد: آمار دقیقی از میزان صدور پروانه‌های ساختمانی نداریم، ولی از گلایه‌های مهندسان این طور به نظر می‌رسد که بازار مسکن اوضاع احوال خوبی ندارد.
    اصلاح بازار عرضه و تقاضا با  افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی

    صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز  ، با اشاره به اینکه پروانه‌های ساختمانی در کشور وضعیت مناسبی ندارد، گفت: متأسفانه یک سیاست جامع وکلی و نیز یک تحرک در طی 4 ساله گذشته بازار مسکن تجربه نکرده است.

    وی در ادامه افزود: با توجه به رسیدن فصل جابه جایی‌ها در تابستان طبیعی به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در این ایام با افزایش روبرو شود. از سوی دیگر ایرادات به مجریان و سیاست گذاری‌های غلط وارد است که باید هرچه سریعتر این بخش اصلاح شود.
    نوسازی بافت‌های فرسوده روی کاغذ

    محمدرضا رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس  ، با اشاره به اینکه در بخش مسکن و نیز بافت‌های فرسوده موفق عمل نکرده ایم، گفت: در برنامه‌های چهار و پنجم توسعه بر روی نوسازی بافت‌های فرسوده تأکید شده، ولی متأسفانه آثار جدی از آنها تا به امروز مشاهده نمی‌شود.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی بازار عرضه و تقاضا نیز اصلاح می‌شود که این خود می‌تواند، زمینه ساز بهبود و رونق در این بازار شود.

    وی در ادامه افزود: باید سعی کنیم با احیای وزارت مسکن و کنترل بافت‌های فرسوده وضعیت فعلی پروانه‌های ساختمانی و بازار مسکن را بهبود ببخشیم.

    رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مسکن پویایی و شادابی خود را از دست داده، گفت: در حوزه مسکن حرکت‌های جدی نمی‌کنیم و عقب ماندگی‌های بسیاری در این بخش داشته ایم، که ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت مسکن واجاره دارد.

    بر اساس این گزارش نمی‌توان انتظار داشت برای شهر 50 هزار نفری ساختمان 10 طبقه ساخته شود، همان‌طور هم نباید انتظار داشت برای شهر پنج میلیون‌نفری هم فقط ساختمان یک‌طبقه ساخته شود. باید علاوه بر نوع  و میزان ساخت و ساز، مکان‌یابی مناسب هم صورت گرفته، مشکلات دسترسی برطرف شده و ساخت و ساز‌ها بر اساس ضابطه شهرسازی و رعایت فاصله، میانِ هر برج  باشد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو