مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن مطرح کرد

عصر ساختمان- مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶ میلیون و ۵۵ هزار خانوار و ۵ میلیون و ۳۷۱ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور داریم که آمار، کسری ۶۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی را نشان می‌دهد.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن مطرح کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا,حمیدرضا سهرابی  اظهار کرد: از سال 1384 تا کنون حدود یک میلیون و 590 هزار واحد به طور معمول و 340 هزار واحد که در حوادث تخریب شدند با تسهیلات و نظارت بنیاد مسکن ساخته شده است. 200 هزار واحد هم که قبل از سال 1384 نوسازی شده بود. لذا هم اکنون 2 میلیون و 100 هزار واحد مقاوم روستایی در سراسر کشور وجود دارد که رقمی بالغ بر 39 درصد کل واحدهای روستایی را شامل می‌شود. این در حالی است که تا قبل از سال 1384 آمار مساکن مقاوم روستایی 7 درصد بود.

    وی افزود: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 کل خانوارهای روستایی کشور 6 میلیون و 55 هزار خانوار است. با این حال تعداد مسکن روستایی 5 میلیون و 371 هزار واحد است. لذا آمار، کسری 680 هزار واحد مسکونی روستایی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1405 حدود 95 هزار ازدواج در روستاها انجام شود. بر این اساس با کمبود 770 هزار واحد مسکن روستایی مواجهیم که باید تا 1405 تامین شود.

    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: 3 میلیون و 250 هزار واحد غیرمقاوم مسکن روستایی داریم که برنامه‌مان این است تا سال 1405 نصف این تعداد تخریب نوسازی شود.

    به گفته سهرابی، کسری 680 هزار واحدی که هم‌اکنون با آن مواجهیم به این دلیل است که خانواده‌های روستایی بعضا در یک خانه زندگی می‌کنند اما با توجه به تغییرات فرهنگی ـ اجتماعی اغلب جوانان متقاضی تسهیلات مسکن روستایی هستند.

    وی با اشاره به حوادث سال گذشته در روستاها گفت: در فارس، کرمان، ‌آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با سیل مواجه بودیم. در خراسان هم زلزله به وقوع پیوست که کار نوسازی مسکن روستایی در تمام این نقاط با قوت پی‌گیری می‌شود و انشاءالله تا قبل از فصل سرما، نوسازی مسکن روستایی در نقاط حادثه دیده به پایان می‌رسد.

    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: در حوادث اخیر که اتفاق افتاد واحدهایی که در قالب طرح‌های بنیاد مسکن احداث شده بودند آسیبی ندیدند ولی متاسفانه در واحدهای خشت و گلی تخریب داشتیم که به نسبت حوادث در هر استان به طور متوسط 1000 تا 2000 واحد مسکن دچار آسیب شدند.

    سهرابی درباره روند همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی گفت: بانک‌ها در 12 سال اخیر علی‌رغم تمام محدودیت‌های مالی که داشتند ما را همراهی کردند ولی بعضا سخت‌گیری‌هایی دارند که جلساتی برگزار می‌کنیم. شنبه پیش نیز جلسه‌ای با مسوولان بانک داشتیم که بر تسهیل در پرداخت وام تاکید شد. ؛ زیرا در سال جاری از 200 هزار واحد 80 هزار ابلاغ شده بود و بانک‌ها موظف شدند 120 هزار واحد دیگر را نیز ابلاغ کنند و سخت‌گیری کمتری داشته باشند. لذا قرار شد بانک‌ها مصوبه دولت مبنی بر سفته زنجیره‌ای را ملاک قرار دهند.

    وی خاطرنشان کرد: عمده روستاهای کشور به دلیل حوادثی همچون زلزله، سیل و به و طور روزمره با حوادث مواجهند و از طرفی خانه‌های روستایی به دلیل عدم به کارگیری مصالح مقاوم، دچار مخاطره می‌شوند.

    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: از سال 1384 طرح جامع مسکن روستایی ابلاغ شد و دولت مصوب کرد که سالیانه 200 هزار مسکن روستایی با تسهیلات ارزان قیمت ساخته شود. این طرح تحقق خوبی داشت و هر ساله انجام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی