مدیران خودروعصر اعتبار

مرمت پل تاریخی "گاومیشان" آغاز شد

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام خبر داد: مرمت پل تاریخی گاومیشان به منظور حفاظت از این اثر شاخص ساسانی با آواربرداری روی دیوارها و بخش‌های مختلف بدنه و پایه‌های پل آغاز شد.

مرمت پل تاریخی "گاومیشان" آغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، رویا ارجمند توضیح داد: با توجه به اعتبارات ابلاغ شده و به منظور حفاظت از پل تاریخی گاومیشان، مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی با تجهیز کارگاه و خرید مصالح توسط اداره میراث فرهنگی استان ایلام آغاز شد.

    وی افزود: آواربرداری روی دیوارها و همچنین بخش‌های مختلف بدنه و پایه‌های پل، تهیه و نصب و برچیدن داربست‌های فلزی، مرمت و دوخت و دوز طاق آجری، پایه‌ها و سایر بخش‌های پل، اجرای بندکشی با گچ در نمای دیوار سنگی، استحکام‌بخشی و ترمیم موضعی بدنه سنگی طاق ها با سنگ‌های حجاری شده و همچنین اجرای دیوار با سنگ لاشه از جمله اقدامات مرمتی است که توسط کارشناسان و مرمت گران صورت می‌گیرد.

    براساس این گزارش، پل تاریخی گاومیشان در شهرستان دره شهر در استان ایلام به دلیل قرار گرفتن روی رودخانه سیمره و استحکام یکی از حیرت‌انگیزترین پل‌های تاریخی غرب کشور است. بقایای این پل متعلق به دوران ساسانی و روی رودخانه سیمره پس از تلاقی با رودخانه کشکان ساخته شده است. قوس‌های جناقی آجری و سایر تعمیرات سنگی و نمای فعلی پل بیانگر مرمت این پل در دوران بعد به خصوص دوران اتابک لر کوچک است.

    پل تاریخی گاومیشان در سال 1377 به شماره 2222 توسط در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، این پل تاریخی از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده که در حال حاضر فقط یکی از این چشمه‌ها سالم است و ارتباط آنها با مسیر حرکت آب و طغیان آن محرز است.

    پایه‌ها و تکیه‌گاه‌های اصلی پل مدور و قطور است و مصالح آن از سنگ‌های مکعبی بزرگ و تراشیده در ابعاد مساوی است که به صورت رگ چین به روی هم چیده شده‌اند و پایه اصلی پل را به وجود آورده است. داخل پایه‌ها نیز از قلوه سنگ و ملاط گچ پُر شده و مصالح پل سنگ و ملاط گچ و در سقف تاق‌ها از آجر است که همگی در پیچیدگی این پل نقش دارند.

    تاق‌های جناغی، دالان‌ها و راهروها همگی از آجرهایی به ابعاد 20 در 25 سانتی متر ساخته شده و نمای این پل تاقچه‌های مسدود و باز و موج شکن‌هایی دارد که به وسیله راهروها با چند پل به هم متصل می‌شوند که این نیز حتی در دوران کنونی بسیار مهندسی شده به نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی