مدیران خودروعصر اعتبار

انتقاد از همراهی نکردن بانک‌ها، وزارت نیرو و نفت در اتمام مسکن مهر

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از همراهی نکردن بانک‌ها، وزارت نیرو و وزارت نفت در اتمام مسکن مهر گفت: وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم متعهد شد تا پروژه مسکن مهر را به رغم اشتباهات فراوان در اجرای آن به اتمام برساند.

انتقاد از همراهی نکردن بانک‌ها، وزارت نیرو و نفت در اتمام مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از موج، عبدالکریم حسین‌زاده، درباره اجرای طرح مسکن مهر از ابتدا تا به امروز و ادامه آن توسط وزارت راه و شهرسازی گفت: مسکن مهر از آغاز فعالیت تا به امروز به عنوان پروژه‌ای دولتی شروع به کار کرد. دولت اساسا مسکن‌ساز نیست و باید راهبر، برنامه‌ریز، ناظر و سیاست‌گذار باشد، اما؛ در این پروژه عملا دولت قبل در اجرا وارد شد و این اشتباهی بود که رخ داد و دولت به عنوان بزرگ‌ترین مسکن‌ساز در عرصه ساخت‌وساز ورود پیدا کرد.
    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم متعهد شد تا پروژه مسکن مهر را به رغم انتقادات فراوان به پایان برساند افزود: مسکن مهر در حال حاضر مشکلات فراوانی دارد و به عقیده من از همان ابتدا نیز ساخت مسکن مهر نباید توسط دولت انجام می‌گرفت. در ساخت مسکن باید انبوه‌ساز واقعی و بخش خصوصی شناسایی شوند و اجرای ساخت‌وساز به آن‌ها محول شود و نقش دولت در این چرخه اقتصادی باید نظارت کامل بر اجرای ضوابط و تعهدات باشد.
    نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسکن مهر ایرادات عمده‌ای دارد که شامل مکان‌یابی‌های نادرست و دیده نشدن به عنوان واحد همسایگی و بهره‌مند نشدن از زیرساخت‌های لازم است و این‌ها تبعاتی بود که ساکنان مسکن مهر با آن در طی سالیان مواجه شدند. در حال حاضر بسیاری از ساکنان مناطقی که مسکن مهر در آن‌ها وجود دارد از امکانات لازم برای یک زندگی شهروندی محروم هستند.
    نماینده عضو مجلس نهم گفت: واحدهای مسکن مهر نباید در شهرهای جدید ساخته می‌شدند، زیرا؛ شهرهای جدید به اندازه کافی تبدیل به شهرهای خوابگاهی شده‌اند و پذیرش مردمی کمی دارند. مکان‌یابی شهرهای جدید باید در سکونتگاه‌های غیررسمی یا بافت‌های فرسوده رخ می‌داد تا با این اقدام ضمن احیای بافت‌های شهری و ارگانیک، استقرار امنیت حین حوادث، سوانح و بحث مدیریت بحران در آن‌ها و اصلاح دسترسی‌ها، واحدهای مسکونی جدید را نیز تولید می‌کردیم و از زیرساخت‌های موجود در بافت‌های فرسوده استفاده لازم را می‌بردیم، زیرا؛ امروزه بافت‌های فرسوده مشکلات زیرساختی ندارند.
    حسین‌زاده ادامه داد: شکل‌گیری هویت محله‌ای در بافت‌های فرسوده ویژگی مهمی است که مسکن مهر فاقد آن هستند و افرادی که ارتباطی با یکدیگر ندارند در بازه‌های جمعیتی متفاوت با شغل‌ها، فرهنگ و طبقات مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند که همین قرارگیری نامتوازن و نداشتن هویت محله‌ای زندگی در این خانه‌ها را با دشواری روبه‌رو کرده است. در حالی که در بافت‌های فرسوده هویت محله‌ای و حس همبستگی موجب می‌شود تا اگر ساخت‌وسازی نیز در آن محلات انجام بگیرد شناسنامه محلات به هم نخورد. در عین حال مسیرهای ارتباطی و زیرساخت بافت‌های فرسوده در این محلات نیز دوباره‌سازی و مقاوم‌سازی خواهند شد.
    عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تصمیم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم شروع پروژه‌های جدید مسکن توسط دولت را تصمیمی به‌جا و عقلانی می‌دانم. از سوی دیگر با شروع پروژه مسکن مهر برای بخش‌هایی از اجتماع حقی ایجاد شده که این حق باید عملیاتی شود. در حال حاضر کارهایی که به صورت ستادی انجام می‌شوند قابل‌قبول هستند و وزارتخانه‌های نیرو، نفت و همچنین بانک‌ها باید دست به دست هم بدهند تا پروژه‌های باقی مانده مسکن به سرانجام برسد.
    وی در ادامه گفت: یکی از معضلات اساسی ما در حوزه مسکن مهر عدم همکاری بانک‌ها به ویژه بانک مسکن است که این مساله مشکلاتی را برای مجری اصلی آن یعنی وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است. به همین خاطر بانک‌ها باید همکاری کنند تا این مشکل هرچه سریع‌تر حل شود و ما برای تأمین مسکن در سال‌های آینده برنامه‌ریزی منظمی داشته باشیم.
    این نماینده مجلس درباره پیشنهاد‌های خود گفت: برای چنین پروژه‌هایی باید نیازسنجی و هدف‌گذاری دقیق صورت بگیرد و با یک برنامه مدون پیش برویم نه این‌که مانند آنچه که در مسکن مهر رخ داد کاملا به صورت اتفاقی پیش برویم. در ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر 100 هزار نفر دچار مشکلات فراوانی شدیم و شهرهایی که توپوگرافی خوبی داشتند و نیازی به بلندمرتبه سازی در آن‌ها نبود بی‌ضابطه بلند شدند و مشکلات فرهنگی و زیستی فراوانی برای ساکنان پیش آمد.
    حسین‌زاده ادامه داد: «دسترسی طبقات فاقد مسکن به مسکن» قانونی بود که در مجلس تهیه شد که براساس آن قانون، دولت‌ها روش‌های اجرایی مختلفی را پیش می‌گیرند. به عنوان نمونه دولت قبل معتقد به مسکن مهر بود که ضریب خطای بسیار بالایی داشت و دولت جدید مسکن اجتماعی را مطرح می‌کند. معتقدم قبل از هرگونه طرح تدوین مسکن، آسیب‌شناسی انجام بگیرد. بدین معنا که بررسی کنیم و ببینیم که در 35 سال اخیر چگونه مسکن ساختیم، نیازهای مردم چه بود و به چه اهدافی دست یافتیم، نقاط ضعف ما کجاست و چه نیازهایی برای امروز جامعه و افق آینده داریم و براساس آن و نه براساس جهان‌بینی خود مسکن تعریف کنیم.
    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام دنیا رویکرد به این گونه است که از مردم نیازشان را می‌پرسند و براساس آن مسکن می‌سازند. سوال این است که چرا ما پس از سنوات متوالی نتوانستیم مسکن را از کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل کنیم. متأسفانه خودرو نیز در کشور ما کالایی سرمایه‌ای است و اگر این کالا از بین برود کل سرمایه به نابودی می‌انجامد. همچنین حباب‌های قیمت غیرواقعی مسکن نیز از مهم‌ترین موضوعاتی است که دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران حوزه ساخت‌وساز باید به آن توجه کنند و برای آن برنامه‌ای تعریف کنند.
    حسین‌زاده تأکید کرد: باید برنامه‌ریزی کنیم و جامعه واقعی نیازمند مسکن را شناسایی کنیم، به نیازهای مردم توجه کنیم و ببینیم نیاز واقعی آن‌ها چیست و بر همان اساس پیش برویم تا شهرسازی ما مقیاسی انسانی پیدا کند.
    وی درباره برنامه‌های مجلس برای ترغیب بانک‌ها به دادن تسهیلات خرید مسکن و رونق این بخش گفت: مجلس می‌تواند قوانینی تدوین و براساس آن تکالیفی را برای بانک‌ها تعیین کند. ما نمایندگان مجلس از یک طرف به سیاست‌گذاران و مجریان اصلی اجرای طرح مسکن به ویژه مسکن مهر فشار می‌آوریم که این طرح را به اتمام برسانند و در قبال آن نیز باید کمک کنیم تا شرایط اجرای آن محقق شود که این شرایط با مهیا شدن تسهیلات میسر می‌شود.
    این نماینده با بیان این‌که در ماه‌های اخیر جلسات متعددی را با بانک‌های دخیل در امر مسکن برگزار کردیم، اما؛ هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم افزود: در اتمام پروژه مسکن مهر اگر مجموعه تصمیم گیران و سیاست‌گذاران کلان به توافق نرسند و بانک‌ها نیز قدمی جلو نگذارند اتمام پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر انجام شدنی نیست.
    امروز در بخش‌های زیادی از کشور برای تکمیل ساخت‌وساز مسکن مهر در افزایش وام 25 به 30 میلیون تومانی با مشکل مواجهیم. هرچقدر که این پروژه‌ها به تأخیر می‌افتند هم زمان تکمیل آن‌ها به تأخیر می‌افتد و هم هزینه‌های تأمین جنبه‌های اجتماعی و امنیتی آن‌ها افزایش می‌یابد. بانک باید این موضوع را بپذیرد و کمک کند.
    حسین زاده در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که بانک مسکن به طور جدی وارد پروژه‌ها نمی‌شود و در برخی از استان‌ها نیز کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد که هرچه زودتر باید این عدم همکاری خاتمه یابد. اتفاقی در دولت قبل رخ داد و آن هم اشتباهات ساختاری مسکن مهر بود، اما؛ مردم به رغم مشکلات موجود توقع دارند ساخت این پروژه‌ها خیلی سریع به پایان برسد. بانک باید با تمام قوا برای اجرای مسکن مهر به کمک وزارت راه و شهرسازی بیاید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو