مدیران خودروعصر اعتبار

طلسم ۵ساله در پردیس می‌شکند؟

عصر ساختمان- در حالی شرکت عمران پردیس دیروز برنامه افتتاح بخشی از واحدهای مسکن مهر را اعلام کرد که انبوه‌سازان طی ۵ سال اخیر به بهانه‌های مختلف به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، آیا این بار آنها واحد متقاضیان چشم‌انتظار را تکمیل و تحویل می‌دهند.

طلسم ۵ساله در پردیس می‌شکند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، پروژه‌های مسکن مهر پردیس به خوان هفتم رسیده و افتتاح و تحویل واحدهای آن به صورت ماهانه انجام می‌شود. طی هفته‌های اخیر مطابق وعده مدیرعامل این شهر افتتاح در قالب زمانبندی اعلام شده محقق شده است. در این رابطه نیز حدود دو هفته پیش و پس از حدود 5 سال طلسم افتتاح واحدهای مسکن مهر فاز 5 پردیس شکسته شد.

    یکی از مصائبی که حدود 10 هزار متقاضی مسکن مهر (واحدهایی که یکی از شرکت های زیرمجموعه انجمن انبوه‌سازان سازنده آن است) از سال 91 به این سو با آن دسته و پنجه نرم کرده‌اند، عدم پایبندی سازنده به تعهدات بوده است. گرانی نهاده‌های ساختمانی به بهانه گرانی نرخ ارز دستاویزی بوده که طی سال‌های اخیر انبوه‌سازان از آن به عنوان اهرم فشاری برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده کرده‌اند، رویه‌ای که البته در تضاد کامل با اظهارات آنها بوده است.

    ایرج رهبر عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران فروردین سال 92 گفته بود:‌ « واحدهای مسکن مهر با قیمت مصوب وزارت راه و شهرسازی ساخته می‌شود، به عبارت دیگر ساخت هر متر مربع بر اساس نرخ مصوب حدود 320 هزار تومان هزینه دارد.  بر اساس دستورالعمل افزایش قیمت وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های مسکن مهر و احتساب هزینه‌های مربوط به آسانسور، ساخت هر متر مربع مسکن مهر بین 370 تا 390 هزار تومان هزینه در بردارد که رقم مناسبی برای انبوه‌سازان است.»

    با روی کار آمدن دولت یازدهم و در روزهای تغییر دولت، انبوه‌سازان فرصت را مغتنم شمرده و درخواست‌هایی برای افزایش قیمت به وزارت راه دادند. درخواست‌هایی که با واکنش تند عباس آخوندی وزیر راه مواجه شد. آخوندی در هفته اول شهریور ماه 92 بازدیدی از پروژه‌های مسکن مهر داشت و تاکید کرد باید سازندگان به تعهدات خود عمل کنند و چانی‌زنی برای هر گونه افزایش قیمت منتفی است.

    در ماه‌های بعدی فشارها بر وزیر تازه‌وارد شدت گرفت تا این‌که دیماه همان سال با شرط تکمیل واحدهای مسکن مهر، وزارت راه و شهرسازی از دستورالعمل شماره 3 افزایش قیمت رونمایی کرد. اما با وجود این اقدام سازندگان طرح مذکور به تعهدات خود پایبند نبودند. وضعیت به نحوه‌ای بغرنج شد که به عنوان نمونه در شهر پردیس میزان دریافتی سازندگان از کارکرد آنها پیشی گرفت و باعث بی انگیزه شدن آنها و در نهایت توقف عملیات ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر شد.

    ادامه این وضعیت مدیران وقت شرکت عمران پردیس در دولت یازدهم را بر آن داشت تا برای کاهش فشار برخی نمایندگان مجلس ترتیب یک بازدید نمایشی را از پروژه‌های مسکن مهر بدهند. این اقدام نه تنها بازخوردهای بسیار منفی را به دنبال داشت بلکه باعث نشد تا چرخ متوقف شده ساخت واحدها به حرکت درآید. طی یکسال اخیر برخی اقدامات از جمله تغییر مدیریت موجبات تحرک دوباره طرح مهر را در پردیس به وجود آورده است. طی ماه‌های اخیر واحدهای مسکن مهر فاز 11، 5، 8 و 9 افتتاح شده که در نوع خود قابل تقدیر است، عملکردی که بی شک در نظم دهی به پرداخت‌های سازندگان محقق شده است.

    شرکت عمران پردیس به تازگی برنامه افتتاح واحدهای در دست ساخت انبوه سازان این شهر را اعلام کرده که بر اساس آن قرار است برخی از واحدهای فاز 5 در هفته سوم و چهارم مردادماه امسال افتتاح و تحویل شود.

    انبوه‌سازان به عنوان اصلی‌ترین منتقدان عملکرد تعاونی‌های مسکن که در واقع باعث خروج آنها (تعاونی‌ها) از مسکن مهر شدند،‌ نتوانسته‌اند به تعهدات خود در قبال پروژه‌های این طرح عمل کنند.  رزومه‌ای که ممکن است برنامه‌ریزی شرکت عمران پردیس برای تحویل واحدهای مسکن مهر را با چالش اساسی روبرو کند. سه هفته دیگر مشخص می‌شود چقدر انبوه‌سازان می‌توانند موفق عمل کرده و پس از قریب 5 سال تعداد دیگری از واحدهای مسکن مهر را تحویل دهند.

    یکی از نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم واریز پول به حساب انبوه‌سازان در قبال کار مشخض انجام شده است و دیگر  خبری از پرداخت‌های بدون حساب و کتاب به انبوه‌سازان نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو