مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان مطرح کرد

مشکل مسکن فقط با افزایش قدرت خرید مردم حل می شود/ باید مردم را به بازگشت به شهرها و روستاهایشان تشویق کنیم

عصر ساختمان- چرا در سال ۸۴ قیمت ملکی در قیطریه به ناگهان از ۱۵۲ هزار متر به ۳ میلیون تومان در سال ۸۶ افزایش یافت؟ تا زمانی که این مشکلات بررسی و حل نشود نمی توان انتظار داشت؛ رکود بازار برطرف شود .در واقع لغو تحریم ها زمانی می تواند به خروج از رکود کمک کند که این مشکلات حل شده باشد

مشکل مسکن فقط با افزایش قدرت خرید مردم حل می شود/ باید مردم را به بازگشت به شهرها و روستاهایشان تشویق کنیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷:۰۰

    بالاخره انتظارها به سر رسید و تحریم های غرب علیه ایران لغو شد. مردم و مسئولان مدت ها منتظر چنین روزی بودند با این تفاوت که اکثر مردم  با این تصورکه همزمان با لغو تحریم ها شاهد ارزانی  قیمت ها هستیم از انجام امور اقتصادی سر باز زده و منتظر لغو تحریم ها بودند. یکی از بازارهایی که مدت ها در رکود به سر می برد؛ بازار مسکن است و متقاضیان این بازار نیز مانند سایر بازارها هنوز منتظرند تا آثار و نتیجه لغو تحریم ها را ببینند. اما قدر مسلم این نتیجه به زودی رخ نمی دهد و آشکار شدن آثار لغو تحریم ها حداقل چندین ماه زمان نیاز دارد.کارشناسان نیز بر این عقیده اند که باید منتظر بود تا کم کم شرایط تغییر کند.محمد پورعلی شیرازی کارشناس بازار مسکن معتقد است؛ برای  خروج بازار از رکود نباید دست روی دست گذاشت.بلکه دولت وظیفه دارد تا شرایط لازم را برای این مهم فراهم کند.
    پورشیرازی در  گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» مهم ترین دلیل رکود بازار مسکن را شکاف عمیق بین درآمد و قدرت خرید مردم دانست و گفت:باید بین هزینه خانواده و درآمد نسبت متعادلی وجود داشته باشد اما متاسفانه اکنون این گونه نیست و شکاف عمیقی بین این دو متغیر وجود دارد و روز به روز هم این شکاف بیشتر و عمیق تر می شود.
    وی ادامه داد: در دی ماه 84 بازار مسکن آرام بود و مسیر خودش را طی می کرد اما دو چالش برای این بازار به وجود آوردیم.اول این که مردم شناور شدند و نتوانستیم جلوی این امر را بگیریم. در همین سال ها بود که مردم از روستاهای دور و نزدیک به تهران مهاجرت کردند و جمیعت 4 میلیونی تهران به 13 میلیون نفر افزایش یافت.این موضوع باعث نابودی کشاورزی و دامداری ما شد. مساله دیگر که ابتدا مطرح کردم شکاف بین هزینه و درآمدها بود که منجر به رکود بازار مسکن شد.
    این کارشناس بازار مسکن با بیان این که ارایه راهکارهای بی نتیجه مانند وام های گوناگون تاثیری در خروج بازار از رکود ندارد؛ تصریح کرد: باید ریشه ایی این مشکل را حل کرد.تا زمانی که مشکلات از ریشه حل نشود هر گونه پیشنهاد و راه حلی فقط درمان مقطعی است و بعد از یک مدت دوباره خود را نشان می دهد.برای این منظور باید با ایجاد زیرساخت ها و فرهنگسازی مردم را تشویق به برگشت به شهرها و روستاهایشان کنیم.
    وی ادامه داد: باید ریشه یابی شود؛ چرا در سال 84 قیمت ملکی در قیطریه به ناگهان از 152 هزار متر به 3 میلیون تومان در سال 86 افزایش یافت؟ تا زمانی که این مشکلات بررسی و حل نشود نمی توان انتظار داشت؛ رکود بازار برطرف شود .در واقع لغو تحریم ها زمانی می تواند به خروج از رکود کمک کند که این مشکلات حل شده باشد.همان طور که گفتم ارایه وام های گوناگون دردی از بازار مسکن دوا نمی کند.
    پورشیرازی با اشاره به وام 80 میلیون تومانی تصریح کرد: مگر یک کارمند چقدر حقوق می گیرد که بتواند از پس قسط های 2 میلیون تومانی وام برآید. بیرون آمدن از رکود نیاز به برنامه هایی دارد که مدیریت خاص خودش را می طلبد.
    وی افزود: باید هزینه سبد خانواده را کاهش دهیم. در همه جای دنیا به شهروندان یارانه می دهند اما به شکل غیر مستقیم. به ما 45 هزار تومان یارانه دادند و 170 هزار تومان پس گرفتند.
    وی  در خصوص مسکن مهر هم  گفت: مشابه این طرح در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی انجام شده و بسیار موفق بوده است اما متاسفانه در کشور ما این طرح به بدترین شکل ممکن اجرا شد و فقط یکسری قوطی کبریت را روی هم انباشته اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو