مدیران خودروعصر اعتبار

نبض بازار

علت کاهش فایل‌های اجاره در مناطق ۱۲ تا ۱۴ تهران

عصر ساختمان- ویژگی متمایز تابستان امسال در سه منطقه نسبتا پرجمعیت شرق و جنوب تهران شامل ۱۲، ۱۳ و ۱۴، پیشی گرفتن فایل‌های فروش در مقابل تعداد فایل‌های رهن و اجاره است.

علت کاهش فایل‌های اجاره در مناطق ۱۲ تا ۱۴ تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، سه منطقه همجوار 12، 13 و 14 در زمره مناطقی به شمار می‌رود که بافت مسکونی آن نسبتا متراکم بوده و در عین حال از قیمت‌های نسبتا مناسبی برخوردار است. مشاوران املاک فعال در این مناطق معتقدند در حال حاضر فایل‌های فروش در این مناطق نسبت به تابستان پارسال افزایش یافته است. آنها این افزایش را بیشتر از اینکه ناشی از تکمیل ساخت‌وسازهای نیمه‌تمام بدانند، به قصد مالکان برای تبدیل به احسن ملکشان نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند فایل‌های بیش از هفت ساله بسیاری برای فروش عرضه شده‌اند.

    نکته قابل توجه این است که به همین نسبت از فایل‌های اجاره در این مناطق کاسته شده است طوری که در منطقه 13 و 14 به‌عنوان مناطق پر جمعیتی که همواره تقاضای اجاره وجود دارد، شمار فایل‌ها در برخی بنگاه‌ها نسبت به تابستان پارسال به حدود نصف رسیده است. این پدیده نیز از دو عامل نشات گرفته است. نخست اینکه بسیاری از مستاجران در توافق با موجران، قرارداد خود را یک سال دیگر تمدید کرده‌اند و در نتیجه اغلب فایل‌های در اجاره، بدون تغییر و تحول طرفین قرارداد باقی مانده و نیازی به فایل شدن نداشته است.

    مشاوران املاک علت دوم را اضافه شدن برخی متقاضیان اجاره به صف خریداران مسکن می‌دانند. یکی از واسطه‌های ملکی در منطقه 14 در این رابطه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بسیاری از مستاجرانی که طی چهار سال اخیر در همین بنگاه قرارداد اجاره نوشته‌اند، از اوایل امسال به‌عنوان متقاضی خرید به ما مراجعه کرده‌اند. در مقابل مالکان برخی از واحدهایی که در سال‌های گذشته به دلیل رکود در بازار اجاره عرضه شده بود، امسال قصد فروش دارند.

    آنها تغییر مسیر مالکان را ناشی از نوسان جزئی قیمت بعد از سال‌ها رکود و خواب قیمت ملک می‌دانند و اعتقاد دارند تغییرات قیمتی حول و حوش نرخ تورم، می‌تواند انگیزه خوبی برای سازندگانی باشد که سال‌های قبل از فروش واحدهای تکمیل شده خود خودداری می‌کردند و مترصد فرصت مناسبی برای عرضه بودند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی