مدیران خودروعصر اعتبار

مزایا و مختصات «آبگرمکنهای خورشیدی» چیست

عصر ساختمان- آبگرمکنهای خورشیدی بسیار ایمن هستند و خطراتی مانند آتش‌سوزی و نشت گاز یا نفت را ندارند؛ استفاده از نور خورشید به‌جای نفت، گاز و... دو حسن عمده دارند؛ هزینه استفاده از آن بسیار کمتر از سایر انرژیهاست و به محیط‌زیست صدمه‌ای وارد نمی‌کند.

مزایا و مختصات «آبگرمکنهای خورشیدی» چیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، در مناطق کویری معمول‌ترین و متداول‌ترین سیستم آبگرمکن خورشیدی متشکل از یک کلکتور (صفحه تخت جاذب و لوله‌های متصل به آن) است که انرژی تابشی خورشید را جذب کرده و گرمای حاصل را به آب در حال جریان از داخل لوله‌ها منتقل می‌کند که این آب به‌طور مستقیم (سیستم باز) یا از طریق یک مبدل حرارتی خورشیدی (سیستم بسته) در داخل مخزن عایق‌کاری شده ذخیره می‌شود لذا این سیستم قابلیت تأمین آب گرم در طول شبانه‌روز را دارد.

    این کالا به شرطی که طراحی مناسب داشته باشد و در مکان مناسب نصب شود 10 ماه از سال قابل استفاده است؛ این آبگرمکنها مواقعی از سال که نور خورشید کم است با برق هم کار می‌کنند به این شکل که تنها با فشار دادن یک دکمه این آبگرمکن تبدیل به آبگرمکن برقی و آب گرم مورد نیاز تأمین می‌شود.

    علاوه بر آن قابلیت اتصال به دستگاه‌های حرارت مرکزی را نیز دارد؛ نگهداری این آبگرمکنها بسیار ساده و حتی از نگهداری سایر آبگرمکنها راحت‌تر است.

    فقط در نقاط کویری و بادخیز ایران باید هرچند هفته یک‌بار شیشه‌های کلکتورها تمیز شود؛ در صورت شکستن شیشه‌ها به هر دلیلی این شیشه‌ها به راحتی تعویض می‌شوند و عمر این آبگرمکنها 10 تا 20 سال است.

    این آبگرمکنها بسیار ایمن هستند و خطراتی مانند آتش‌سوزی و نشت گاز یا نفت را ندارند؛ استفاده از نور خورشید به‌جای نفت، گاز و... دو حسن عمده دارند؛ هزینه استفاده از آن بسیار کمتر از سایر انرژیهاست و به محیط‌زیست صدمه‌ای وارد نمی‌کند.

    آبگرمکن خورشیدی در تأمین آب گرم مصرفی منازل، ویلاها، هتلها ، بیمارستانها، مدارس، رستورانها، استخرها، حمامها و... به عنوان مصرف اصلی یا مکمل در سیستم گرمایشی مانند رادیاتورها و... کاربرد دارد.

    امروزه کیفیت و کارایی برتر سیستمهای آبگرمکن خورشیدی براساس میزان قدرت جذب انرژی تابشی و همچنین مقدار سطح اتصال ورقه‌های جاذب و لوله‌های متصل به آنها سنجیده می‌شود.

    در همین راستا با حمایت ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی، پروژه «بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بخش ساختمان، اصلاح قوانین و تحول بازار» با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF)، برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌ جمهوری از اوت 2016 شروع به کارکرد که این پروژه علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی دستاوردهای متنوعی از جمله اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد بازار را خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار