مدیران خودروعصر اعتبار

مقاوم سازی ۵۶ درصد مسکن روستایی استان زنجان نیازمند همکاری بانکهای عامل

عصر ساختمان- بر اساس آمار ارائه شده ۴۴ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان مقاوم سازی شده اند و شتاب بخشی به مقاوم سازی مابقی واحدهای مسکونی روستایی نیازمند همکاری بیشتر بانکهای عامل است.

مقاوم سازی ۵۶ درصد مسکن روستایی استان زنجان نیازمند همکاری بانکهای عامل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، توسعه روستاها و مقاوم سازی مسکن روستایی همواره یکی از مهمترین دغدغه های دولتمردان و برنامه ریزان روستایی بوده و در این راستا طرح های متنوعی در قالب برنامه های توسعه اجرا شده که بهسازی و نوسازی مسکن روستایی یکی از مهمترین این طرح ها در کشور است.
    به گفته کارشناسان، این طرح با هدف تامین مسکن مناسب، مقاوم و با دوام روستایی شکل گرفته و با نوسازی سالانه حداقل 200 هزار واحد مسکن روستایی به یکی از تاثیرگذارترین برنامه های معاصر توسعه روستایی در کشور تبدیل شده و در واقع می توان گفت، روند تغییرات در کالبد و سیمای روستاها را بیش از گذشته شتاب داده است.
    طبق اعلام مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، 60 درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور معادل سه میلیون و 200 هزار واحد، غیرمقاوم هستند و مابقی یعنی 40 درصد واحدها، مقاوم سازی شده است.
    حمیدرضا سهرابی می افزاید: تا افق 1405 باید حدود 75 درصد واحدهای روستایی کشور مقاوم سازی شوند و تحقق این مهم به عوامل متعددی بستگی دارد.
    وی، چالش پیش روی توسعه در امر مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی را همکاری بانک های عامل ذکر می کند و می گوید: حمایت، مشارکت مسئولان استانی، شورای بانک های عامل و فرمانداران در روند تسهیل پرداخت تسهیلات نقش تعیین کننده ای دارند و این طرح از جمله طرح های موفق در کشور است.
    بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت استان زنجان در نقاط شهری 711 هزارو 177 و در نقاط روستایی 346 هزار و 284 نفر شمارش شده است که با نگاهی به شمار جمعیت مناطق روستایی توجه به امر مقاوم سازی روستایی امری مهم و ضروری به نظر می رسد.
    رحیم53 ساله ساکن یکی از روستاهای خدابنده در ارتباط با مقاوم سازی و بهسازی واحدهای روستایی منطقه خود می گوید: تسهیلات پرداختی کفاف اجرای چنین طرحی را نمی دهد، چرا که قیمت تمام شده زمین (ملک) بالاتر از تسهیلات ارائه شده در این بخش است.
    وی اظهار می کند: از طرفی بانکهای عامل برای همین میزان تسهیلات پرداختی نیز مانع تراشی می کنند و به عبارتی دیگر دوندگی زیادی دارد و شرایط سختی در این خصوص لحاظ شده است.
    این روستایی خاطرنشان می کند: نظام فنی روستایی نیز سختگیری های بیش از حدی در صدور نقشه ساختمان اعمال می کنند و موضوع دیگری که وجود دارد این است که از تسهیلات ارائه شده نیز مبلغی برای هزینه های جانبی صرف و تمامی عوامل موجب می شود روستایی رغبتی برای مقاوم و بهسازی واحد خود نداشته باشد.
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از عمده ترین وظایف این بنیاد بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی است می گوید: هدف از اجرای این طرح احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی، حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی، تامین مسکن متناسب با نیاز روستایی از جنبه تقویت زیباشناسی سیمای روستایی است.
    سجاد صنعتی منفرد می افزاید: احداث مسکن مقاوم و بادوام و سرپناه امن برای روستاییان اهمیت ویژه ای داشته و در این میان شعار 'پیشگیری بهتر از درمان 'سرلوحه این بنیاد قرار دارد، چرا که تحقق آن می تواند از بروز آسیب های ناشی از وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی جلوگیری کند.
    وی بیان می کند: بر این اساس رویکردهای جدیدی در بحث مسکن روستایی با توجه به سیاست های تدوین شده پیگیری می شود و در این میان بحث تقویت اقتصاد معیشت، بهینه سازی مصرف انرژی و از بعد زیبایی شناسانه موضوع نماسازی و استفاده از مصالح بومی در ساخت مسکن روستایی مورد توجه قرار گرفته است.
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه می دهد: تسهیلات اعطایی در بحث مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی توسط هیات دولت مصوب و ابلاغ شده و آخرین مصوبه نیز به سال گذشته باز می گردد و در این ارتباط نقش آفرینی بانک های عامل در شتاب بخشی پرداختی ها بسیار اثر گذار است.
    وی یادآوری می کند: این در حالی است که بانک های عامل ملزم به همکاری با بنیاد مسکن در ارائه تسهیلات و اجرای دستورالعمل های ابلاغی از سوی بانک مرکزی ایران در ارتباط با مصوبه هیات دولت، هستند.
    صنعتی منفرد خاطرنشان می کند: در مصوبه هیات دولت در امر مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی تسهیلات اعطایی از مبلغ 15 به 18 و سپس به 20 میلیون تومان افزایش یافته است.
    وی ابراز می کند: تسهیلات 18 میلیون تومانی برای ساخت وساز واحدهای مسکونی روستایی در زمین بکر و در یک منطقه توسعه روستایی و مبلغ 20 میلیون تومان نیز برای نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی ناکارآمد و بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است.
    این مسئول ادامه می دهد: سود این تسهیلات پنج درصد بوده و در مدت 12 ساله پرداخت می شود و موضوعی که وجود دارد این است که دولت مابه التفاوت نرخ پنج درصد را با سود روز به صورت یارانه به بانک ها پرداخت می کند.

    *** سه هزار و 200 واحد روستایی سهم استان زنجان در مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه می دهد: مسئولان استان در ارتباط با توسعه روستاها رویکرد و نگاه ویژه ای دارند و امیدواریم این مهم نیز مدنظر بانک های عامل این استان در تسهیل پرداختی ها مورد توجه قرار گیرد.
    وی بیان می کند: سهمیه اختصاص یافته به این استان طی سال جاری برای مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی 3 هزار و 200واحد اعلام شده است که از این تعداد 2 هزارو 300 فقره آن با تسهیلات 18 میلیونی و 900 فقره دیگر نیز 20 میلیون تومانی تعیین شده است.
    وی اظهار می کند: از مجموع 92 هزارو 969 واحد مسکونی روستایی این استان 51 هزار 929 واحد غیرمقاوم بوده که فقط 44 هزار و 964 واحد مقاوم سازی شده است.
    این مسئول می افزاید: به عبارتی دیگر 44 درصد واحدهای روستایی این استان استان مقاوم سازی شده و مابقی آنها نیازمند مشارکت و پیشقدم شدن روستاییان است.
    صنعتی منفرد ابراز می کند: نظام فنی روستایی نیز بر چگونگی روند احداث واحدهای روستایی نظارت می کند و تسهیلات اعطایی نیز برای مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی هزینه می شود.
    وی خاطرنشان می کند: همه ساله برای تکمیل واحدهای روستایی و ساخت و ساز سرویس های بهداشتی و غیره نیز مبلغی به عنوان قرض الحسنه پرداخت می شود و این موضوع نیز نیازمند همراهی بانک های عامل است.
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه می دهد: در بحث پرداخت تسهیلات مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی هفت بانک عامل در این استان همکار اجرای این طرح هستند و بر این اساس سهمیه هر یک از این بانک های عامل در سطح استانهای کشور و حتی برش شهرستانی نیز مشخص شده است.

    ***برخوردهای سلیقه ای بانکهای عامل در پرداخت تسهیلات
    وی اضافه می کند: طبق دستور العمل اعلام شده از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل مبنی بر الزام پرداخت تسهیلات، لیکن مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و متاسفانه برخوردهای سلیقه ای در اعطای تسهیلات به متقاضیان و افرادی که بنیاد مسکن معرفی می کند، وجود دارد.
    صنعتی منفرد ابراز تاکید می کند: مقام عالی این استان نیز طی جلسه ای تاکید ویژه ای بر شتاب بخشی پرداخت تسهیلات مقاوم و بهسازی واحدهای روستایی داشته اند و بانک های عامل نیز قول مساعد دادند که در این راه گام های بیشتری بردارند.
    وی اضافه می کند: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مشکلات بوجود آمده در پرداخت تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی واحدهای روستایی را از قبل احصا کرده است.
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه می دهد: یکی از کارهای مهم این بنیاد در نهادینه کردن مقاوم سازی واحدهای روستایی ترویج خانه به خانه در مناطق روستایی هدف بوده که کارشناسان با اعزام به روستاها اهمیت و مزایای این طرح را به مردم بازگو می کنند.
    وی بیان می کند: انجام این کار به رغبت روستاییان در اجرای طرح منجر شده و در واقع اجرای این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی است.
    این مسئول خاطر نشان می کند: طبق افق جامع طرح روستایی تا سال 1405 باید تمامی واحدهای غیر مقاوم روستایی این استان مقاوم سازی شوند، این در حالی است که با اختصاص سهمیه به این استان تحقق این افق دور از ذهن و به عبارتی دشوار است.
    وی یادآوری می کند: از سوی دیگر 10 درصد جمعیت روستایی این استان به نسبت کشوری بیشتر است و توجه ویژه به موضوع مقاوم سازی و بهسازی واحدهای روستایی بیش از گذشته ضروری است.
    این مسئول خاطرنشان می کند: پیش بینی می شود با رایزنی های انجام گرفته سال آینده سهمیه بیشتری به این استان اختصاص یابد و تسهیلات لازم نیز به طور کامل جذب شود.

    **** انعقاد بیش از چهار هزار فقره واحد مسکونی در دولت یازدهم
    صنعتی منفرد می گوید: طی دولت تدبیر و امید چهار هزارو 942 فقره انعقاد قرارداد برای ساخت مسکن مقاوم روستایی این استان انجام شده است.
    وی ابراز می کند:با توجه به بررسی های انجام شده در تعدادی از روستاهای این استان مقاوم و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی با عقب ماندگی هایی مواجه بود و این مهم به دلیل استقبال نکردن روستاییان از اجرای طرح بوده است.
    این مسئول ادامه می دهد: برای رفع این مشکل نیز تدابیری اتخاد شد تا این اختلاف آمار در روستاهای استان را کاهش داد تا به نرم متعادل تری برسند.
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه می دهد: با توجه به محدویت فصل کاری باید برای ساخت و سازهای واحدهای روستایی در این استان سهمیه اختصاص یافته در سال جاری، منجر به عقد قرارداد شود.
    .
    صنعتی منفرد خاطرنشان می کند: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان تلاش دارد با همکاری بانکهای عامل انعقاد قرار داد واحدهای مسکونی روستایی روند بهتری داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو