مدیران خودروعصر اعتبار

نوسازی خانه‌های فرسوده شهر همچنان در رکود

عصر ساختمان:در محدوده مرکز پایتخت کوچه‌های بن بست و کم عرضی دیده می‌شود که در هر کوچه چندین خانه با درهای کوچک و حیاط‌های بزرگ وجود دارد و در میان این بزرگی و کوچکی، کهنگی و فرسودگی نهفته است.

نوسازی خانه‌های فرسوده شهر همچنان در رکود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نوسازی و بهسازی خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی پایتخت امری ضروری بوده، ولی نکته‌ این است که هویت، تاریخ و اعتقادات مردم این شهر در نقش و نگارهای دیوارهای خانه‌های قدیمی نمایان شده و نباید در این زمینه به گونه‌ای عمل کرد که معماری سنتی شهر کامل نابود شود معماری مدرن امروزی هیچ نشانی از هویت تاریخی و سنتی شهر نداشته و به همین دلیل لازم است معماری ساختمان‌های قدیمی شهر حفظ و نوسازی و بهسازی با در نظر گرفتن  این موضوع انجام شود.

    مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه روند نوسازی بافت تهران خود فرسوده شده است، افزود: در کنار وسعت 4 هزار هکتاری بافت فرسوده شهر تهران از بعد نفوذ ناپذیری، ریز دانگی و نا پایداری، بیش از 12 هزار هکتار از  بافت مسکونی تهران گرفتار نا پایداری هستند و در شرایط خوبی از بعد ایمنی به سر نمی‌برد.

    وی تصریح کرد: این آمارها مربوط به مصوبات سال‌های پیش وزارت مسکن و سازمان شهر سازی و معماری است بی شک آمارهای فرسودگی شهر تهران بیش از آمارهای ثبت شده گذشته شده است.

    رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در زمینه رونق نوسازی بافت فرسوده بارها جلساتی با حضور سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های متوالی نیز برگزار کرده‌ایم، اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید بار دیگر جلسه مشترکی با حضور مسئولان دولتی، وزارت مسکن، بانک مرکزی و مدیریت شهری تهران برگزار شود تا نوسازی بافت فرسوده را از رکورد فعلی خارج کنیم.

    چمران، استقبال ضعیف مردم از بسته‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده را یکی از دلایل رکورد در زمینه نوسازی خانه‌های از نقش افتاده تهران بر شمرد و تاکید کرد: تاکنون هیچ خبری مسرت بخش و امیدوار کننده‌ای در زمینه نوسازی بافت فرسوده به گوش نرسیده و نوسازی خانه‌های فرسوده شهر همچنان در رکورد به سر می‌برد.

    وی با اشاره به اینکه کمیسیون شهر سازی از ابتدای تشکیل در شورای چهارم پیگیری و روند نوسازی و رونق بازار نوسازی بافت فرسوده تهران بوده است، گفت: در این زمینه جلساتی داشته‌ایم و گزارش‌هایی از سمت وزارتخانه‌های مربوطه نیز تهیه شده است، اما به نظر می‌رسد نه از سمت دستگاه‌های دولتی هم چون بانک‌ها، دارایی و سازمان شهر سازی و معماری عزمی جدی در نوسازی‌ها وجود دارد و نه خود مردم چندان رغبتی از خود نشان می‌دهد.

    چمران، مشکل کنونی بافت فرسوده را در کنار فرسودگی بناها، نا پایداری نیز دانست و افزود: با توجه به رشد حجم خانه‌هایی که دچار نا پایداری بنا هستند به نظر می‌رسد رسیدگی به بافت فرسوده تهران بیش از هر زمان دیگری نیاز به عزمی ملی و جهادی دارد.

    رئیس شورای شهر تهران، برخی بندهای لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که به تازگی از سمت دولت به مجلس ارائه شده انتقاد و اظهار داشت: در بسیاری از موارد این لایحه شاهد عقب گردی در زمینه قوانین بالا دستی هستیم که به صلاح شهر و شهروندانش نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو