مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان تشریح کرد:

بهره‌برداری از تمام واحدهای مسکن مهر دارای متقاضی لرستان در هفته دولت

عصر ساختمان- مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به افتتاح ۲۲۵۴ واحد مسکن مهر باقی‌مانده دارای متقاضی استان درهفته دولت از اجرای چهار پروژه بزرگراهی چهارخطه دراستان خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل بازآفرینی شهری است که دراین راستا پروژه‌های محلی و بومی را تعریف و عملیاتی کرده‌ایم.

بهره‌برداری از تمام واحدهای مسکن مهر دارای متقاضی لرستان در هفته دولت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان  به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: کل واحدهای مسکن مهراستان لرستان شامل 43 هزار و 554 واحد درشهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر و 3700 واحد در شهرهای با جمعیت کمتر از 25 هزار نفر بوده که از این تعداد 37 هزار و 107 واحد افتتاح شده است.

    علیخانی افزود: از واحدهای باقی مانده 2254 واحد فعال دارای متقاضی است که تا هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند، 2854 واحد فاقد متقاضی است و 1339 واحد نیز در وضعیت راکد با پیشرفت کمتر از 30 درصد قرار دارند که امیدواریم به زودی تعیین تکلیف شوند.

    افتتاح 63 کیلومتر پروژه بزرگراهی در هفته دولت

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان همچنین گفت: هفته دولت 63 کیلومتر پروژه بزرگراهی دراستان به‌بهره‌برداری می‌رسد که شامل 12 کیلومتر از چهارخطه نورآباد- خرم‌آباد، 10 کیلومتر از چهارخطه خرم‌آباد- کوهدشت، 13 کیلومتر از چهارخطه خرم‌ّآاد- پلدختر، 15 کیلومتر از محور الیگودرز- خمین و 12 کیلومتر از بزرگراه بروجرد- اراک است.

    وی گفت: امسال عملیات اجرایی قطعه‌ای از چهار خطه خرم‌آباد - پلدختر (حدفاصل ویسیان تا ملاوی) به طول 15.5 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد تومان شروع شده که شامل صعب‌العبورترین قسمت‌های مسیر است. کل محور 111 کیلومتر طول دارد ه تاکنون 40کیلومتر آن چهارخطه شده، اجرای پروژه در 45 کیلومتر در دست اجراست و مابقی نیز مراحل مطالعه را سپری می‌کند.

    علیخانی گفت: پروژه چهارخطه خرم‌آباد- کوهدشت نیز درمجموع 86 کیلومتر است که تاکنون 50 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و 27 کیلومتر در دست اجرا داریم و ساخت هشت کیلومتر دیگر نیز آماده انجام مناقصه است.

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: پروژه چهارخطه خرم‌آباد- نورآباد 80 کیلومتر طول دارد که 50 کیلومتر آٖن افتتاح شده و مابقی در دست اجراست.

    وی به پروژه چهار خطه محور ازنا- شازند نیز اشاره و بیان کرد: اکنون حدود 20کیلومتر از این محور در دست اجرا داریم و برای اجرای شش کیلومتر دیگر از پروژه ازنا – شازند با پیمانکار قرارداد بسته‌ایم و به زودی عملیات اجرایی این شش کیلومتر نیز شروع می‌شود. ضمن اینکه امیدواریم امسال 15 کیلومتر از این محور را به بهره‌برداری برسانیم.

    علیخانی افزود: درمجموع 185 کیلومتر پروژه باند دوم در دست اجرا داریم که با توجه به پیشرفت بین 60 تا 85 درصدی، امسال 135 کیلومتر آنها به بهره‌برداری می‌رسد.

    سکونت 21 درصد جمعیت شهری لرستان درسکونتگاه‌های غیررسمی

    مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان همچنین عنوان کرد: استان لرستان با مساحت 28 هزار و 294 کیلومتر مربع دارای 11 شهرستان و 25 شهر و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 754 هزار و 242 نفر است.

    وی با بیان اینکه در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز سکونتگاه غیررسمی(منطقه حاشیه‌نشین) شناسایی شده است، توضیح داد: درخرم‌آباد 11 محله حاشیه‌نشین با مساحت کلی 219 هکتار داریم که 6درصد مساحت کل شهر را شامل می‌شود. همچنین جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر 19 هزار و 118 نفر یعنی پنج درصد جمعیت کلی شهر است.

    وی افزود: 12 محله حاشیه‌نشین با مساحت کلی 212 هکتار در بروجرد داریم که شش درصد مساحت شهر و 27 درصد جمعیت کلی بروجرد را شامل می‌شود.

    علیخانی با بیان اینکه پنج محله با مساحت 228 هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی دورود را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: 14 درصد مساحت و 44 درصد جمعیت (49 هزار و 928 نفر) دورود در سکونتگاه‌های غیررسمی جای دارند.

    وی افزود: چهارمحله با مساحت کلی 112 هکتار در کوهدشت به مناطق حاشیه نشین اختصاص دارد که 14 درصد مساحت کل شهر را دربردارد. همچنین جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی کوهدشت 14 هزار و 359نفر یعنی 13 درصد جمعیت کلی این شهر است.

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: شش محله در الیگودرز با مساحت کلی 130هکتار (10درصد مساحت شهر) در سکونتگاه‌های غیررسمی جای دارد که 13 درصد جمعیت شهر(12 هزار و 28 نفر) را به خود اختصاص داده است.

    به گفته وی، کل بافت‌های نابسامان مصوب شهری لرستان 2025 هکتار معادل 14 درصد مساحت محدوده شهری است و 374 هزار و 879 نفر معادل 35 درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های نابسامان مصوب شهری سکونت دارند.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با بیان اینکه شهرهای خرم‌آباد و بروجرد دارای محدوده تاریخی و فرهنگی مصوب هستند، عنوان کرد 72 هکتار شامل 40 بنای تاریخی ثبت شده در بافت فرهنگی تاریخی خرم‌آباد جای دارد که دوصدم درصد مساحت شهر را شامل می‌شود.

    وی افزود: مساحت بافت تاریخی بروجرد 271 هکتار شامل 48 بنای تاریخی ثبت شده است که هشت صدم درصد مساحت شهر را دربردارد.

    مدیر کل راه و شهرسازی لرستان به تصویب طرح مطالعات بافت ناکارآمد شهری بروجرد اشاره کرد و با بیان اینکه این شهر دارای کمترین نسبت مساحت و جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد در استان لرستان است، گفت: بروجرد 3200هکتار مساحت و 240 هزار و 654 نفر سکنه دارد. مساحت بافت ناکارآمد این شهر 263 هکتار است که هشت درصد مساحت شهری بروجرد را شامل می‌شود. جمعیت ساکنان بافت ناکارآمد بروجرد 36 هزار و 726 نفر یعنی 15 درصد ساکنان این شهر است.

    وی با بیان اینکه هفت درصد مساحت دورود در بافت ناکارآمد واقع است، توضیح داد: مساحت کلی دورود 1520 هکتار با جمعیتی بالغ بر 99 هزار و 499 نفر است. 108 هکتار از مساحت این شهر (هفت درصد) با جمعیت 23 هزار و 644 نفر(24 درصد) دربافت ناکارآمد قرار دارد و طرح مطالعات بافت ناکارآمد این شهر در دست تهیه است.

    علیخانی با بیان اینکه طرح مطالعات بافت ناکارآمد ازنا دردست تهیه است، گفت: مساحت کلی این شهر 1118 هکتار با جمعیتی بالغ بر 40 هزار و 145 نفر است. در این شهر 67 هکتار بافت ناکارآمد داریم که شش درصد مساحت شهر را شامل می‌شود. جمعیت بافت ناکارآمد ازنا 7731 هکتار یعنی 19 درصد جمعیت کلی این شهر است.

    وی از تصویب طرح مطالعات بافت ناکارآمد الیگودرز خبر داد و افزود: الیگودرز 1326 هکتار مساحت و 87 هزار و 967 نفر جمعیت دارد که 124 هکتار از این شهر(9درصد) با جمعیتی بالغ بر 21 هزار و 263 نفر(24 درصد جمعیت کل شهر) در بافت فرسوده سکونت دارند.

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه نورآباد دارای بیشترین نسبت مساحت و جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد در میان شهرهای لرستان است، گفت: از 778 هکتار مساحت شهر نورآباد 116 هکتار(15 درصد) در بافت ناکارآمد واقع است و از جمعیت 61 هزار و 142 نفری این شهر 38 درصد یعنی 23 هزار و 143 نفر در بافت فرسوده سکونت دارند. طرح مطالعات بافت ناکارآمد نورآباد در دست تهیه است و هنوز به تصویب نرسیده است.

    وی افزود: مساحت کلی پلدختر 648 هکتار با جمعیتی بالغ بر 25 هزار و 92 نفر است. 50هکتار از مساحت شهر شامل هشت درصد آن در بافت ناکارآمد قرار دارد که 20درصد جمعیت (5030نفر) را شامل می‌شود.

    علیخانی مساحت بافت ناکارآمد کوهدشت را 104هکتار اعلام کرد و توضیح داد: از مساحت 809هکتاری کوهدشت با 92 هزار و 927 نفر سکنه، 104هکتار(13 درصد مساحت کل شهر) با جمعیتی بالغ بر 29 هزار و 309نفر (32 درصد) در بافت ناکارآمد سکونت دارند.

    وی به تصویب طرح مطالعات بافت ناکارآمد الشتر اشاره کرد و گفت: از مساحت 707 هکتاری شهر الشتر26 هکتار (چهاردرصد) در بافت ناکارآمد واقع است و از جمعیت 30هزار و 257 نفری این شهر5008 نفر(17 درصد) در بافت ناکارآمد سکونت دارند.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان در تشریح برنامه‌های اخیر این اداره‌کل درحوزه بازآفرینی شهری به تعریف پروژه‌های محلی اشاره کرد و توضیح داد: در این راستا طرح‌های کالبدی را در محله‌های سرچشمه و امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد و محله‌های بازار و خوشبین بروجرد در دست اجرا داریم که اعتبار اختصاص یافته به بهسازی محلات هدف خرم‌آباد، بروجرد و دورود هفت میلیارد و 200میلیون تومان است.

    وی همچنین به امضای تفاهمنامه سه جانبه میان وزارت راه، استانداری لرستان و یک نهاد توسعه‌گر برای بهسازی شهری با محوریت مشارکت مردمی اشاره کرد و توضیح داد: اقدامات این نهاد توسعه‌گر در شهر بروجرد شروع می‌شود که در مرحله اول این نهاد به مذاکره و گفت‌وگو با اهالی محلات هدف و بافت‌های فرسوده بروجرد، برای مشارکت در طرح اقدام کرده و در مرحله بعد به پیگیری تامین منابع مالی اجرای طرح از طرق مختلف مانند کمک‌های دولتی، آورده‌های مردمی و تسهیلات بانکی خواهد پرداخت. برای نخستین بار است که این تفاهمنامه سه‌جانبه میان استانداری، وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی در کشور و استان لرستان انجام می‌شود و در صورت موفقیت این طرح، استان لرستان می‌تواند به عنوان الگویی در حوزه احیای بافت‌های فرسوده برای سایر شهرها و استان‌ها باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو