مدیران خودروعصر اعتبار

مدیران کل راه‌و شهرسازی استان‌ها:

تکالیف وزارت راه در ایمن‌سازی راه‌ها/ اصلاح نقاط پرحادثه در دستورکار استان‌ها

عصر ساختمان- امروزه افزایش ایمنی راه‌ها به یکی از معضلات مهم کشورهای در حال توسعه در بخش حمل و نقل و اقتصاد تبدیل شده است و در کشور ما نیز اگرچه اقداماتی در بحث ایمنی راه‌ها انجام شده، اما شواهد حاکی از آن است که امروز بسیاری از راه‌های ساخته شده در کشور به دلیل ضعف دانش ایمنی، ارزان سازی و افتتاح های زودرس دارای مشکلات جدی است.

تکالیف وزارت راه در ایمن‌سازی راه‌ها/ اصلاح نقاط پرحادثه در دستورکار استان‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صما، به طوری که در بسیاری از راه ها، استانداردهای راه سازی و الزامات ایمنی رعایت نشده و وجود شیب‌های تند و تقاطع های خطرناک، بریدگی‌های فراوان، راه‌های فاقد تابلو یا گاردریل‌های لازم ازجمله این موارد است که منجر به تلفات بالایی می شود.

    به هر حال ایمنی راه‌ها از تکالیف وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی تکالیف جدی در این زمینه برعهده دارد. حال سوال این است که برای تامین ایمنی راه ها در سطح کشور چه اقداماتی باید انجام گیرد و در دولت یازدهم، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اند؟

    برنامه ریزی برای نگه‌داری و ترمیم راه‌ها

    در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه ایمنی یکی از وظایف و ماموریت های مهم ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها است گفت: با توجه به استفاده‌ای که از راه ها می شود، لازم است که هر ساله درخصوص تامین ایمنی کامل و کافی راه‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم به روزرسانی شود.

    توحید اخلاقی  با بیان این مطلب تصریح کرد: طبیعتا به لحاظ اینکه علایم و خط‌کشی‌ها، شانه سازی‌ها، پل‌ها و آسفالت راه‌ها مورد استفاده وسایط نقلیه قرار می گیرد، به تدریج دچار استهلاک می شود و به نگه داری و تعمیرات و همچنین لکه گیری و درزگیری نیاز دارد، بنابراین هر ساله برای نگه داری و ترمیم و مرمت راه ها برنامه ریزی می شود.

    وی ادامه داد: ما در استان هرساله برنامه هایی در این خصوص در دستور کار داریم و از اعتبارات استانی و همچنین اعتبارات ملی به صورت مداوم و مستمر در ارتباط با اولویت بندی‌هایی که کرده ایم، به این امر اختصاص می دهیم و امور نگه‌داری و ایمنی راه ها را ارتقا می بخشیم.

    این مسئول درعین حال اظهار کرد: به خصوص برای کلانشهر تبریز که به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده و کل دستگاه‌های اجرایی استان و مقامات و مسئولان ارشد استانی، شهرداری کلانشهر تبریز و شهرداری‌ها و فرمانداری‌های استان همه بسیج شده اند و یک ستاد ملی در سطح کشور و یک ستاد استانی هم در سطح استان برای این منظور تشکیل شده است.

    وی افزود: به این ترتیب برنامه ریزی‌های بسیار خوبی در ارتباط با بحث گردشگری و توریسم و شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تاریخی، باستانی، گردشگری و تفریحی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته و در این مسیر ماموریت بسیار سنگینی هم بر دوش ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

    اخلاقی همچنین بیان کرد: برای تامین ایمنی راه‌های مواصلاتی و ارتباطی در کل شهرهای استان، برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی هم در سطح ملی و هم در سطح استانی انجام گرفته است و ما ارتقای این بخش را جزو اولویت‌های خود در اداره کل راه و شهرسازی استان قرار داده‌ایم.

    ایمن‌سازی تقاطع‌های غیرهمسطح

    همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان یکی از اولویت‌ها در بخش نگه داری راه‌ها را مربوط به تامین ایمنی آنها دانست و گفت: در استان زنجان خوشبختانه در بخش روکش‌های آسفالتی اقدامات خوبی انجام گرفته و اکثر محورهای مواصلاتی استان از روکش آسفالت مناسبی برخوردار است.

    کلیم اله وثوقی در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه در مورد نصب علایم ایمنی نیز اقدامات متنوع و موثری در بخش ایمنی صورت گرفته است افزود: در بحث ایمنی برنامه ریزی خوبی انجام شده است. به این معنا که ابتدا نقاط پرحادثه استان شناسایی شده و برنامه‌ها به ترتیب در سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اولویت بندی شده است که به تناسب اعتبارات پیش‌بینی شده، محورها و به خصوص محورهای شریانی در نقاط پرحادثه رفع خطر شده است.

    وثوقی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ازجمله نقاط پرحادثه و مهمی که در سال¬های اخیر در استان زنجان رفع خطر و ایمن سازی شده اند، تقاطع¬های غیرهمسطحی بوده که طی سال¬های قبل تصادفات رانندگی زیادی در آنها به وقوع می پیوست و درنهایت متاسفانه منجر به تلفات جانی در استان می شد.

    وی با بیان اینکه این تقاطع¬ها شامل تقاطع غیرهمسطح نورین، سه راهی طارم در جاده ترانزیت زنجان- قزوین و همچنین تقاطع غیرهمسطح سجاس بود گفت: در حال حاضر ایمن‌سازی سایر تقاطع‌های غیرهمسطح مخصوصا در محورهای شریانی و شریانی خاص در دست اقدام است.

    مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در عین حال با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در بخش روکش‌های آسفالت گفت: در آزادراه زنجان- تبریز و همچنین آزادراه زنجان-قزوین روکش آسفالت انجام شده و راه ها از رویه آسفالت مناسبی برخوردار است.

    وی همچنین با اشاره به استفاده از نیوجرسی در حوزه راه ادامه داد: علاوه بر این ما در بخش ایمنی راه‌ها اقدام به حذف گاردریل ها و جایگزینی آنها با نیوجرسی کرده ایم و این مهم از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.

    وثوقی اضافه کرد: در بخش تامین روشنایی راه‌ها نیز نقاط و تقاطع‌های پرحادثه شناسایی شده و به صورت مقطعی اقدام به نصب تجهیزات روشنایی در آزادراه‌ها و پارکینگ‌ها شده است تا رانندگان در مواقع خستگی شبانه از این پارکینگ‌ها به عنوان محلی ایمن استفاده کنند.

    به گزارش «صما» آنچه مسلم است علاوه بر ضرورت اقدامات وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل راه و شهرسازی برای تامین ایمنی راه‌ها، از سوی دیگر لازم است که بحث مدیریت ایمنی به موضوع روز جامعه تبدیل شود.

    درواقع به عقیده مسئولان ذیربط اقداماتی که تا به امروز برای ارتقای ایمنی راه‌ها انجام ‌شده٬ عمدتا محدود به دستگاه‌ها و نهادهای دست‌اندرکار بوده و هر کدام برنامه‌های خود را برای ایجاد بستر‌های مناسب ایمنی راه‌ها به اجرا گذاشته‌اند، اما علاوه بر این، باید رفتار رانندگان و عابران هم تغییر کند که تحقق این مهم مستلزم توجه عموم جامعه به موضوع ایمنی است. درواقع باید تمام توان جامعه برای ارتقای ایمنی راه‌ها به کار گرفته شود تا از این نظر به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شویم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار