مدیران خودروعصر اعتبار

مدیریت بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران:

سامانه ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند راه اندازی شد

عصر ساختمان- مدیریت بافت و بناهای تاریخی معاونت شهرسازی و معماری گفت: "سامانه ثابا" سامانه ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند راه اندازی شد.

سامانه ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند راه اندازی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، محمد باقر خسروی در این باره  گفت: "سامانه ثابا" (ثبت اطلاعات بناهای ارزشمند) به عنوان بانک اطلاعاتی جامع ابنیه با ارزش پایتخت، با ثبت اطلاعات، اسناد و مدارک و مکتوب­سازی اطلاعات شفاهی سازه­ها و    ساختمان­های دارای معماری تاریخی و فاخر، طی سال 1395 طراحی و در اردیبهشت ماه سال 1396 رونمایی شد و طی بخشنامه‌ای به کلیه مناطق شهرداری تهران ابلاغ شد تا حساسیت لازم را نسبت به حفظ، ثبت و ضبط بناهای تاریخی با ارزش به عمل آورند.

    خسروی در تشریح این سامانه ادامه داد : برای سامانه ثابا دو سطح اجرایی  تعریف شده است که در سطح اول امکان تعامل با شهروندان برای اعلام هشدار در خصوص بناهای در معرض تخریب و در سطح دوم امکان جستجو و تکمیل داده­های بناهای ارزشمند پیش بینی شده است که این امکان را فراهم آورده که با جانمایی بنای مورد نظر در نقشه و تطبیق آدرس آن و انتخاب هشدار از فهرست موجود و ارزش یابی اثر مبتنی بر دسته بندی ها و سطح اطلاعات بارگذاری شده ، مسئولین را از خطر موجود آگاه کند.

    وی با اشاره به گسترش شهر نشینی و تحولات ساختاری در بافت شهری، اظهار کرد: با گذر زمان و با تکمیل اطلاعات، این سامانه قادر خواهد بود نقشه و موقعیت مکانی بافت های تاریخی و با ارزش  را نیز تهیه کرده  و در تصمیم گیری­ها و تصمیم سازی‌های کلی همچون  اجرای  طرح جامع و تفصیلی، حفاظت از این بافت ها را  در محدوده های خاص و مشخص مورد توجه قرار  دهد و از ضربه احتمالی  به بافت های با ارزش جلوگیری کند.

    خسروی در ادامه افزود: به منظور حفظ حقوق شهروندی، مخاطب در صورت تمایل میتواند اقدام به ثبت اطلاعات فردی خود نماید و اجباری در این زمینه وجود ندارد . با توجه به اینکه مخاطب سامانه ممکن است از متخصصین جامعه باشد امکان بار گذاری اطلاعات تخصصی بیشتر در خصوص بنای مورد نظر فراهم شده است .

    مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به این که اقدام اجرایی اصلی پس از ثبت اطلاعات در سامانه آغاز می­‌شود، گفت: به محض درج اطلاعات توسط شهروندان در این سامانه و فعال سازی گزینه هشدار، مسئولین مربوطه بصورت خودکار و برخط از طریق تلفن همراه خود از ثبت پیام به همراه مشخصات مطلع میشوند و با انجام هماهنگی های مربوطه با دیگر نهادها بلافاصله در سدد بررسی و رفع مشکل برمی آیند همچنین در این سامانه و در مراحل بعدی و در پی رو نمایی از بانک اطلاعات دسته بندی شده این امکان مهیا خواهد بود که مخاطبین بتوانند نسبت به جستجو اطلاعات ثبت شده در این سامانه نیز اقدام نمایند .

     

    وی با تأکید بر این که تجمیع این اسناد که ممکن است به طور عادی در اختیار نهادهای مسئول نباشد، خاطر نشان کرد: این سامانه کمک می­کند تا بستر مناسبی برای ایجاد بانک اطلاعاتی جامعی از  این ابنیه با ارزش فراهم آید.

    مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با تأکید بر این که تهران شهری است که ارزش بافت­های تاریخی آن در مقیاس ملی مطرح است، خاطر نشان کرد: با توجه به این که ارزش های هنری، میراثی و معماری فاخر این آثار  بر هیچ کس پوشیده نیست، حفاظت و مراقبت از این آثار ارزشمند را می­توان به نوعی وظیفه شهروندی ساکنین تهرانی عنوان کرد. 

    گامی "جهادی – مردمی" برای شناسایی و حفظ آثار ارزشمند و تاریخی

    مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با تأکید بر این که "سامانه ثابا" نخستین گام و آغاز فرایندی جهادی-مردمی به منظور شناسایی گسترده بافت­های ارزشمند تاریخی و میراثی می­باشد، اظهارکرد: قطعا بررسی اطلاعات ثبت شده از جمله بازدید­های میدانی و استعلامات از مبادی ذیربط، از جمله اقدامات تکمیلی در فرایند راه اندازی سامانه ثابا خواهد بود.

    وی در ادامه افزود: توجه به نقش و حضور شهروندان بعنوان صاحبان اصلی این ابنیه موجب استمرار در حفاظت از بافت­های تاریخی خواهد شد همچنین مردم نیز در بهسازی، بازسازی و مرمت این مجموعه  مسئولان را  همراهی خواهند کرد.

    خسروی همپوشانی موثر مشارکت شهروندان و مدیریت شهری را گامی موثر  در جهت حفظ بخش‌هایی از بافت‌های فرسوده اما با ارزش در دل بافت‌های شهری  دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه این امر مهم همواره از نظرها دور مانده است و این اقدام می­تواند به مثابه زنجیره‌ای در تصمیم‌گیری برای احیاء و حفظ این بافت‌ها، تاثیر گذار باشد چرا که در غیراین صورت هویت‌های تاریخی و ارزشمند این بناها  از بین  خواهد رفت.

    مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در ادامه افزود: با تکمیل و جمع­آوری اطلاعات مورد لزوم از طریق این سامانه، مدیریت شهری و سازمان های متولی می­توانند در حفظ و نگهداری و مرمت این ابنیه با ارزش، به صاحبان این سازه­ها کمک و ارایه خدمات کرده تا حیات این بناهای با ارزش از تخریب­های احتمالی حفظ و حراست شود و امید است با یاری شهروندان و حمایت از "سامانه­ی ثابا" گامی موثر در حفظ و حراست از ثروت های میراثی و با ارزش شهرمان برداریم.

    وی مشارکت شهروندان در ادارة امور شهر را مهمترین زمینة مشارکت دانست و گفت:  این نوع مشارکت یکی از الزامات زندگی شهری است و هنگامی تحقق می­یابد که شهرنشینان از حالت فردی که صرفاً در مکانی به نام شهر زندگی می­کنند، بیرون بیایند و به شهروند فعال تبدیل گردند، لذا حفاظت از این میراث به جز با یاری شهروندان و مشارکت مستمر مسئولین و شهروندان در کنار یکدیگر به نتیجه ی مطلوب نخواهد رسید.

    خسروی در پایان خاطر نشان کرد: از تمامی متخصصین مربوطه به عنوان گروه­های دوستدار بناهای با ارزش شهر تهران و همچنین تمامی شهروندانی که دغدغه حفظ میراث معماری و صیانت از ابنیه های ارزشمند شهر و حریم آن را دارند دعوت بعمل می آید تا شهرداری تهران را برای تشکیل بانک اطلاعات بناهای ارزشمند و بناهای در معرض تخریب یاری  نمایند .

    گفتنی است سامانه "ثابا " از طریق آدرس اینترنتی saba.tehran.ir  قابل دسترسی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو