مدیران خودروعصر اعتبار

فرصت جدید سازنده‌ها در بافت فرسوده

عصر ساختمان- تقاضای خرید آپارتمان در بافت‌های فرسوده تهران در حالی افزایش یافته که عرضه واحدهای مسکونی در این مناطق تغییری نکرده و از این رو فرصت مناسبی برای آغاز ساخت‌وسازهای جدید در مناطق دارای بافت فرسوده شکل گرفته است.

فرصت جدید سازنده‌ها در بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، تاثیر شکل‌گیری فضای پیش‌رونق در بازار معاملات املاک در مناطق دارای بافت فرسوده هم به تبع دیگر مناطق تهران مشهود است و آنگونه که مشاوران املاک در این مناطق اعلام می‌کنند، مراجعه به بنگاه‌ها برای جست‌وجوی ملک مناسب در مناطق مذکور نیز در ماه‌های اخیر روند افزایشی داشته است. تحقیقات «دنیای اقتصاد» از بازار مسکن در مناطق 11، 12، 15 و 16 حاکی است تقاضای خرید آپارتمان در بافت‌های فرسوده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است اما در عین حال میزان عرضه تغییری نسبت به سال گذشته ندارد. از این رو دامنه انتخاب خریداران در مناطق دارای بافت فرسوده با استمرار روند افزایشی معاملات، قدری محدودتر خواهد شد. این وضعیت چراغ سبز بافت فرسوده به سازندگان است و فضایی را ترسیم می‌کند که برای ساخت‌وساز ایده‌آل است، چراکه تقاضای خرید واحدهای نوساز در بافت‌های فرسوده، به حد کافی وجود دارد. مشاوران املاک فعال در مناطق دارای بافت فرسوده درباره تحولات قیمتی ملک در این مناطق به نکته جالبی اشاره می‌کنند. در برخی از محله‌های فرسوده منطقه 16 میانگین قیمت آپارتمان نوساز در سال گذشته 2 میلیون و 800 هزار تومان بود که اکنون به 3 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که رشد قیمت واحدهای پیش‌فروش شده کمتر است. به‌عنوان مثال در محدوده نازی‌آباد قیمت پیش‌فروش هر مترمربع واحد مسکونی سال قبل 2 میلیون و 650 تا 700 هزار تومان بود، اما به دنبال افزایش قیمت مصالح، امسال این نرخ به مترمربعی 2 میلیون و 800 تا 900 هزار تومان تغییر یافته است.

    متقاضیان خرید مسکن در مناطق فرسوده تهران بعضا حاضر هستند مترمربعی 100 هزار تومان بیشتر هزینه کنند، اما صاحب یک واحد نوساز شوند که سال‌های زیادی پاسخگوی نیاز آنها به سکونتگاه باشد. از طرفی رشد قیمت واحدهای پیش‌فروش شده نیز در مقایسه با نوسازهای تکمیل شده کمتر است. از این رو به نظر می‌رسد زمینه لازم برای افزایش ساخت‌وساز در مناطق دارای بافت فرسوده فراهم است و منفعت متقاضیان خرید هم در این است که واحدهای سازنده‌ها را پیش‌خرید کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی