مدیران خودروعصر اعتبار

سیر نزولی خرید واحدهای کلنگی

عصر ساختمان:آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، خرید واحدهای کلنگی و به‌تبع آن صدور پروانه‌های ساختمانی در دو، سه سال اخیر سیری نزولی داشته است.

سیر نزولی خرید واحدهای کلنگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از تیتر برتر،کاهش ساخت‌وساز مسکن که یکی از تبعات رکود حاکم بر بازار است بر نسبت سهم سازنده و مالک نیز اثر گذار بوده و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، فرمول ساخت‌وساز که در سال‌های گذشته و پیش از غلبه رکود بر بازار مسکن 70 به 30 (مالک و سازنده) بوده به نسبت 60 به 40 و در برخی موارد به 50، 50 نیز تغییر کرده است.

    اما این تغییر سهم سازنده و مالک درشرایطی رخ داده است که متقاضی خرید مسکن کاهش یافته و معاملات خریدوفروش به‌شدت افت کرده است. همین موضوع موجب شده که سازندگان تمایل خود را برای مشارکت در ساخت‌وساز کاهش دهند ضمن اینکه در دو، سه سال اخیر موانع مربوط به دریافت عوارض شهرداری، مالیات و... نیز افزایش یافته است و آینده مبهم بازگشت سرمایه سازنده و موانع پیش رو انگیزه را برای تولید مسکن کاهش داده است.

    این در حالی است که شهرداری و دولت برای خروج از رکود بازار مسکن، شرایط و قوانین را برای سازندگان تسهیل کنند و میزان عوارض و مالیات‌های پرداختی را نیز کاهش دهند، اما شاهد هستیم که همچنان به تعداد 700 شهر ایران، 700 قانون برای تعیین عوارض شهرداری، مالیات و... وجود دارد؛ در حالی که در کشورهای اروپایی فرمول واحدی برای تعیین عوارض ساخت‌وساز برای تمام شهرهای هر کشور حاکم است یا در امریکا با وجود آنکه قواعد تعیین عوارض و مالیات برای هر ایالت متفاوت است، اما این آیین‌نامه‌ها از یک وحدت رویه پیروی می‌کنند و قواعد آنها به یکدیگر نزدیک است. در این حال، در ایران هر شهری آیین‌نامه ویژه‌یی برای تعیین عوارض شهرداری، ‌هزینه صدور پروانه ساختمانی و... دارد و همین موضوع موجب سرگردانی کارآفرین و سرمایه‌گذار بازار مسکن می‌شود.

    علاوه بر تفاوت محسوس در آیین‌نامه تعیین عوارض، مالیات و... ساخت‌وساز نسبت سهم سازنده و مالک نیز در شهرهای کشور متفاوت است در برخی شهرها سهم مالک و سازنده 60 به 40 است و در تعیین این سهم واحد پارکینگ به صورت جداگانه حساب می‌شود، اما در شهری دیگر این سهم به 50، ‌50 می‌رسد در واقع نمی‌توان فرمول یا معادله‌یی واحد را برای تعیین سهم سازنده و مالک تعیین کرد زیرا این سهم براساس قیمت زمین و واحد کلنگی از یک سو و هزینه ساخت‌وساز ازسوی دیگر تعیین می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار