مدیران خودروعصر اعتبار

معاون ساخت راه آهن:

اعلام تاریخ تحویل ۴ پروژه ریلی ملی

عصر ساختمان- معاون ساخت راه آهن با بیان اینکه پس از ۱۱ سال پروژه های مهم ریلی کشور را در دولت یازدهم به بهره برداری رساندیم، گفت: در سال جاری ۸۳۸ کیلومتر راه آهن به بهره برداری می رسد که در تاریخ افتتاح پروژه ریلی بی نظیر است

اعلام تاریخ تحویل ۴ پروژه ریلی ملی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایلنا، جبارعلی ذاکری، معاون ساخت راه ‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل  با بیان اینکه ریل گذار راه آهن نقده- ارومیه تا پایان دولت یازدهم به اتمام می‌رسد، اظهار داشت: بهره برداری از این پروژه و تحویل آن به راه آهن تا دو ماه دیگر انجام می‌شود.

    وی با بیان این که تا پایان مرداد ماه ریل گذاری این پروژه به پایان می رسد، ادامه داد: زیرسازی تقریبا 10 کیلومتر باقیمانده از این پروژه در حال اجرا است که ظرف سه هفته آینده به اتمام می رسد و عملیات  روسازی آن آغاز می شود. در حال حاضر ریل گذاری این پروژه در دو جبهه در حال انجام است از یک هفته آینده در سومین جبهه هم عملیات ریل گذاری شروع می شود.

    معاون ساخت راه آهن با اشاره به طول مسیر این پروژه ریلی گفت:  طول خط اصلی این محور از مراغه تا ارومیه 183 کیلومتر است و نزدیک به 55 کیلومتر خط فرعی دارد .148 کیلومتر از این پروژه در بخش خطوط اصلی  ریل گذاری شده و 35 کیلومتر از آن باقیمانده است.

    **ریل گذاری180 کیلومتر از راه آهن مراغه- ارومیه 

    وی ادامه داد: خطوط ایستگاهی و فرعی هم از مراغه تا نقده به صورت کامل انجام شده و چیزی حدود 35 کیلومتر خطوط ایستگاهی هم ریل گذاری شده است. بنابراین تا به امروز تقریبا 180 کیلومتر خطوط اصلی و فرعی از این پروژه به اجرا رسیده  و مابقی هم در حال انجام است.

    ذاکری با بیان اینکه این محور پیش از این که اتصال دریاچه صورت بگیرد برای دو هدف اصلی طراحی شده بود، اظهار داشت:   اولین هدف اتصال ریلی ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی بوده است.

    معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت ادامه داد: دومین هدف از اجرای این پروژه، ایجاد حمل و نقل حومه ای از اورمیه تا مراغه و میانه است. همچنین موضوع دیگر در کنار جابه جایی مسافر، مزیت های اقتصادی حمل بار از این محر است که طبق پیش بینی های انجام شده در سال بیستم بهره برداری از این راه آهن، ظرفیت حمل بار از آن به دو میلیون تن بار می رسد البته قطعا وجود چنین زیر ساختی در منطقه در توسعه برخی از صنایع هم تاثیر گذار خواهد بود.

    وی افزود: از سوی دیگر اتصال ریلی قطار سریع السیر از ارومیه به تبریز هم مطرح است که این طرح در حال حاضر مراحل ابتدایی خود را می گذارند اما پیش بینی می شود که این پروژه هم به صورت جدی دنبال شود، با تکمیل مسیر تبریز به سمت ارومیه و مراغه ؛ می توان با ترن ست هایی در این محور زمان سیر و جابه جایی را کاهش داد.

    **برای تحویل پروژه ،100 میلیارد تومان نیاز داریم 

    ذاکری همچنین با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل راه اهن ارومیه- مراغه گفت: مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز  تکمیل پروژه صورت گرفته است و برای تکمیل کار رقمی بالغ بر 100 میلیارد تومان نیاز به اعتبار داریم اما  فاز اول که اتمام ریل گذاری است با 30 میلیارد تومان به اتمام می رسد.

    وی تاکید کرد:  تحویل راه اهن به همراه ایستگاه های در طول مسیر خواهد بود و در حال حاضر ایستگاه راه آهن ارومیه در این محور 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد .همچنین ایستگاه نقده هم اماده بهره برداری است.

    **پروژه هایی که پس از 11 سال به بهره برداری می رسند 

    معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت با تاکید بر اینکه پروژه های ریلی که این روزها یکی پس از دیگری به مرحله افتتاح می رسند، عمری بالای 11 سال دارند، گفت:این پروژه های ریلی در حالی این روزها با سرعت در حال اجرا و بهره برداری هستند که عمر 11 ساله دارند و تاخیر یک ماهه در تحویل این پروژه ها در طول 11 سال نمی تواند موضوعیت داشته باشد .

    **رکور سالانه را در سه ماه شکستیم

    وی با اشاره به سرعت ریل گذاری در پروژه های ریلی در طول سه ماه گذشته اظهار داشت: سرعت ساخت پروژه های ریلی در 6 ماه گذشته بی سابقه بوده است به طوری که  در طول 14 سال گذشته رکود ریل گذاری سالانه در کشور 257 کیلومتر بوده اما در سه ماه و 12 روز ابتدای سال جاری 270 کیلومتر از مسیر را ریل گذاری کردیم. ه عبارت دیگر رکورد سالیانه را در سه ماه شکستیم.

    ذاکری تاکید کرد: برنامه ریل گذاری ما برای امسال، 516 کیلومتر است که برای آن ریل گذاری عملا 838 کیلومتر در شبکه ریلی کشور که بخشی از آن سال های قبل ریل گذاری شده به بهره برداری می رسد که در سابقه راه آهن کشور بی نظیر است.

    وی گفت: امیدواریم با حمایت برنامه و بودجه و تزریق اعتبارات بتوانیم این ماموریت را محقق کنیم و با این ریل گذاری 5 طرح ریلی اقتصاد مقاومتی از جمله اتصال همدان، کرمانشاه، ارومیه، گیلان و تبریز از مسیر جدید به شبکه ریلی تکمیل می شوند.

    این مقام مسئول همچنین درباره تاریخ بهره برداری از پروژه های ریلی اقتصاد مقاومتی گفت: راه آهن تا سه هفته دیگر به کرمانشاه می رسد. همچنین تا پایان شهریور ماه راه آهن قزوین- رشت افتتاح می شود. راه اهن مراغه- ارومیه هم تا پایان مرداد ماه تحویل داده می شود و پروژه ریلی میانه-  بستان آباد تا پایان مهر ماه تکمیل می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار