مدیران خودروعصر اعتبار

لاریجانی در بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان:

سازمان نظام مهندسی نباید ساختار دولتی پیدا کند

موافق با لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها نیستم

عصر ساختمان- مراسم رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که سازمان نظام مهندسی یک نهاد مدنی است و نباید ساختار دولتی پیدا کند گفت: ما از نظر تخصصی شما درخصوص لایحه تفکیک وزارتخانه های راه و شهرسازی استفاده می کنیم، زیرا به عنوان یک مجمع متخصص نظر شما مورد توجه است.

سازمان نظام مهندسی نباید ساختار دولتی پیدا کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دکتر علی لاریجانی امروز (چهارشنبه 21 تیرماه) در بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: باید ماهیت حقوقی سازمان نظام مهندسی از نظر دولتی یا غیردولتی بودن روشن شود. به نظر من این سازمان یک نهاد مدنی است و نباید ساختار دولتی پیدا کند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سازمان نظام مهندسی از طرف نهاد دیگری تحت تاثیر است، در تجدیدنظر قانون مربوط به این نهاد این موضوع را اصلاح کنید و ما نیز در مجلس حمایت خواهیم کرد.

    وی با بیان اینکه حُسن سازمان نظام مهندسی غیردولتی بودن آن است، افزود: ابهامی از نظر مسئولان کشور درخصوص غیردولتی بودن این سازمان وجود ندارد و اگر حکم رئیس سازمان نظام مهندسی را رئیس جمهور صادر می کند، دلیل بر دولتی بودن این سازمان نیست.

    دکتر لاریجانی با بیان اینکه ساختار قانون سازمان نظام مهندسی خوب است، متذکر شد: البته درخصوص قوانین مادر باید متناسب با شرایط کشور و تجربیات دنیا، اصلاحاتی را انجام داد و لازم است نگاهی به بالا بردن ظرفیت تخصصی اعضای این سازمان وجود داشته باشد.

    رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با انتقاد از گسترش بی رویه دانشگاه ها بدون توجه به نیاز بازار و مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمده است، گفت: برای ارتقای جایگاه نظام مهندسی نباید دست مردم را ببندیم، اگر می خواهیم این سازمان مورد علاقه مردم باشد، باید به مردم اختیار بدهید تا در مراجعه به مهندسین مختار باشند.

    وی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای تجدید قانون سازمان نظام مهندسی فعالیت های خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: برگزاری چنین نشست های تخصصی برای نگارش مجدد قانون به مجلس کمک می کند.

    دکتر لاریجانی گفت: ما از نظر تخصصی شما درخصوص لایحه تفکیک وزارتخانه های راه و شهرسازی استفاده می کنیم، زیرا به عنوان یک مجمع متخصص نظر شما مورد توجه است.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه من موافق با لایحه تفکیک وزارتخانه ها نیستم، زیرا مشکلات کشور مربوط به این حوزه ها نیست، بیان کرد: این ادغام و تفکیک ها وقت کشور را می گیرد، چند سالی وقت صرف شد تا این وزارتخانه ها و ادارات کل آنها ادغام شوند و باید توجه داشت که مسائل اصلی کشور جنس دیگری دارد.

    دکتر لاریجانی با تاکید بر توجه به اخلاق حرفه ای گفت: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سازمان مردمی باید به اخلاق حرفه ای اهتمام ویژه ای داشته باشند و به گونه ای رفتار کند که مردم نظارت آنها را صوری تلقی نکنند.

    وی با بیان اینکه انتظار از سازمان نظام مهندسی نهادینه کردن اخلاق حرفه ای است، گفت: اجرای اخلاق حرفه ای بسیار مهم است و لازم است در صورت تخطی هر یک از اعضا با آنها برخورد شود، زیرا تخطی یک یا چند نفر ممکن است به آبروی سازمان نظام مهندسی خدشه وارد کند.

    رئیس قوه مقننه با اشاره به شرایط کشور و نقش مهندسین به عنوان نیروهای خلّاق گفت: دولتی که می خواهد شکل بگیرد، لازم است از کاردانی و شجاعت لازم برای اصلاحات عمیق در اقتصاد برخوردار باشد.

    وی افزود: در سطح کلان کشور نیز باید همگرایی درستی بین ارکان حکومت و صاحب نظران در اجرای اصلاحات عمیق در اقتصاد به وجود آید.

    به گزارش خانه ملت دکتر لاریجانی تصریح کرد: این جراحی ها نیاز به شجاعت و همگرایی دارد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از نظر اقتصادی، ایران در بین 23 کشور منطقه رتبه 22 را دارد و در سطح جهانی نیز رتبه 174 را در بین 178 کشور به خود اختصاص داده است که این نشان می دهد هنوز سیستم اقتصادی ما دولتی است.

    وی افزود: به نظر من یک بار دیگر باید قانون اصل 44 اجرا شود تا شرایط آزادی اقتصادی فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو