مدیران خودروعصر اعتبار

راه‌حل واگذاری عمارت شترگلو;

بخشنامه‌ای برای واگذاری طولانی بناها

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی کرمان گفت: اگر صندوق احیا عمارت شترگلو و خانه‌های اطرافش را براساس بخش‌نامه سازمان برنامه و بودجه به بخش خصوصی واگذار کند مشکل این عمارت حل می‌شود.

بخشنامه‌ای برای واگذاری طولانی بناها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، حمید روحی معاون میراث فرهنگی استان کرمان  گفت: دولت برای تسهیل‌گری در امر واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها را راه اندازی کرده است تا از طریق این صندوق پروژه‌ها به شکل طولانی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد غیر از این نهادهای دولتی می‌توانند براساس ماده 27 قانون اساسی کشور بناهای در اختیار خود را به مدت یک سال به بخش خصوصی واگذار کنند به تازگی نیز آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه بخش نامه‌ای نوشته مبنی‌بر اینکه پروژه‌های نیمه تمام دولت را می‌توان با مدت زمان طولانی به بخش خصوصی واگذار کرد. این بخش نامه قبلا نبود و نمی‌توانستیم پروژه‌ها و خانه‌ها را به مدت طولانی به بخش خصوصی واگذار کنیم مگر از طریق صندوق احیا.

    وی افزود: الان برخی از خانه‌های تاریخی کرمان از جمله عمارت شترگلو، خانه امینیان و... در اختیار صندوق احیا هستند که باید به مزایده گذاشته شوند به تازگی نیز برای عمارت شترگلو مزایده‌ای برگزار شد اما چون اشتباهی در محاسبات قیمت اجاره ملک رخ داده بود این مزایده مجددا در حال بررسی است تا بتواند واگذار شود.

    معاون میراث فرهنگی کرمان بیان کرد: در موارد بررسی شد معلوم شد در عرصه این خانه دو پلاک و خانه تاریخی وجود دارد که به صندوق احیا واگذار نشده‌اند. سرمایه‌گذار به اشتباه تصور کرده که این عمارت همراه با خانه‌های جانبی‌اش واگذار می‌شود و برای همان نیز سرمایه پیش بینی کرده بود درصورتی که آن دو خانه در دستور کار نبوده است.

    روحی افزود: عمارت شترگلو اکنون می‌تواند از طریق صندوق احیا و خانه‌های اطرافش از طریق اداره کل استان کرمان واگذار شود اما اگر قرار باشد که هر دو را با هم واگذار کنیم باید براساس بخش‌نامه آقای نوبخت «گزارش تصمیم» گرفته شود. یعنی اینکه تصمیم‌گیری کنند که چطور این واگذاری صورت گیرد و آیا این واگذاری برای اداره کل میراث فرهنگی کرمان، صندوق احیا و سرمایه گذار مرقون به صرفه است یا نه.

    وی درباره اینکه مدیرعامل صندوق احیا گفته بود که اگر قرار باشد خانه‌های اطراف عمارت به صندوق احیا واگذار شود اداره کل میراث فرهنگی کرمان باید مصوبه هیات دولت را بگیرد گفت: درست است. در صورتی که بخواهیم آن دو خانه را به صندوق احیا واگذار کنیم و یا عمارت شترگلو از صندوق احیا به اداره کل برگشت داده شود، نیاز به مصوبه هیات دولت داریم. اما اگر هر کدام وظیفه خود را انجام دهیم نیازی به این کار نیست.

    روحی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری در مزایده عمارت شرکت کند و صندوق احیا براساس وظایفش این عمارت را به بخش خصوصی بدهد و ما هم همزمان با آن، این دو خانه را به همان بخش خصوصی براساس بخش نامه به مدت طولانی واگذار کنیم، نیازی به مصوبه نخواهیم داشت. در هر حال مزایده‌های قبلی برای واگذاری عمارت شترگلو باطل است و باید دوباره مزایده جدید انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار