مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست مشترک مطرح شد؛

نظر فراکسیون گردشگری مجلس درباره طرح تأسیس وزارتخانه میراث

عصر ساختمان- اعضای فراکسیون گردشگری مجلس دلیل اصلی پیشنهاد وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی را توانمندتر شدن این سازمان‌ در برابر قدرت وزارتخانه‌های دیگر دانستند.

نظر فراکسیون گردشگری مجلس درباره طرح تأسیس وزارتخانه میراث
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، نشست رئیس و جمعی از اعضای فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و مناطق آزاد مجلس با جمعی از اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران شب گذشته در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این برنامه، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران در این نشست با تأکید بر لزوم کاهش تصدی‌گری دولت در بخش گردشگری گفت: اغلب کشورهای موفق در حوزه گردشگری از نقش اجرایی دولت عبور کرده و این نقش را به بخش‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی واگذار کرده‌اند. بدنه دولت کوچک‌شده و دولت تنها به وظایف نظارتی، هماهنگی و سیاست‌گذاری خود می‌پردازد.

    به گفته احمد اصغری قاجاری مهم‌ترین نقش دولت در این کشورها در حوزه اجرا به مقوله پیشبرد و ترویج کشور در قالب برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات، خلاصه می‌شود.

    اصغری در مورد ساختار گردشگری ایران گفت: برعکس کشورهای مذکور، بدنه گردشگری کشور ما بسیار بزرگ است و دولت تمامی نقش‌های بخش دولتی و حتی خصوصی را یک‌تنه برعهده‌گرفته و اجرا می‌کند. درصورتی‌که دولت باید قبل از هر چیزی به تغییر نگاه سنتی خود که حاکی از نوعی بی‌اعتمادی به سایر بخش‌ها ازجمله بخش‌خصوصی است بپردازد و بیشتر امور به بخش خصوصی واگذار شود.

    به باور رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران تا زمانی که این نگاه و اعتقاد در مجموعه دولت وجود داشته باشد، فعالیت شراکتی بین بخش‌خصوصی و دولت در ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

    اصغری در بیان محدودیت‌های بخش دولتی گفت: بخش دولتی بیش از بخش‌خصوصی با محدودیت‌ها دست‌به‌گریبان است. از طرف دیگر سختگیر و انعطاف‌ناپذیر بوده و از آمادگی کمتری برای مواجهه و هضم تغییر برخوردار است یا اصلاً نمی‌تواند با تغییر سازگار شود. درصورتی‌که بخش‌خصوصی می‌تواند به‌سرعت آزمایش، جذب یا تعدیل کند؛ منابع نایاب را وارد می‌کند و شروع به فراگیری فنون و مهارت‌­های لازم می‌کند.

    رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران می‌گوید: بخش خصوصی با تغییر سازگار می‌شود و این تغییر پس از اثرگذاری بر فرهنگ، منعکس‌شده و بازگشت داده می‌شود و مجدداً تغییر دیگری را موجب می‌شود که این موضوع بخشی از فرآیند توسعه است.

    اصغری با تأکید بر مشارکت بخش‌خصوصی در بخش گردشگری گفت: دولت باید ضمن مشارکت دادن بخش‌خصوصی تا حد ممکن، تلاش کند بهترین شیوه ایفای یک نقش را پیدا کند.

    الزامات بهبود وضعیت گردشگری در کشور

    از دیدگاه او، بهبود قوانین و مقررات کسب‌وکار گردشگری، کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش هزینه‌های مبادله‌ای اقتصاد و از طریق ارتقای بهره‌وری فعالان، کاهش هزینه تأمین مالی کسب‌وکارها، حذف قوانین و مقررات زائد گردشگری و اصلاح آیین‌نامه‌ها از مهم‌ترین الزامات بهبود وضعیت گردشگری است.

    اصغری همچنین بر حمایت ویژه از کارآفرینان حوزه گردشگری و تطابق قوانین و ضوابط موجود با قوانین حمایت از کارآفرینان، تفویض اختیار امور غیر حاکمیتی به نهادهای غیردولتی گردشگری و بازبینی در ارتباط و تعامل بخش خصوصی و دولت تأکید کرد.

    رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران همچنین در خصوص طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی گفت: اصلی‌ترین دلیل این پیشنهاد پاسخگو کردن سازمان میراث فرهنگی به نمایندگان مجلس و قابلیت رصد قانونی فعالیت­‌های آن سازمان است.

    اصغری درعین‌حال معتقد است باید در این مورد کار کارشناسی شده و هزینه-فایده این موضوع فارغ از نگرش‌های سیاسی له و یا علیه طرح بررسی شود.

    وی بالا رفتن توان تعامل و هماهنگی آن دستگاه با وزارتخانه‌هایی که دانسته یا ندانسته طرح‌های اجرایی‌شان منجر به آسیب‌رسانی به میراث فرهنگی و طبیعی می‌شود، توانمند شدن سازمان‌ میراث فرهنگی در برابر قدرت وزارتخانه‌های دیگر، افزایش بودجه نهادی در زمینه حراست، حفاظت، تعمیر، نگهداری و پژوهش را از مهم‌تری نکات مثبت وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد.

    رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران بزرگ‌تر شدن دولت، کم کردن توان اجرایی بخش خصوصی به دلیل قدرت گرفتن نهاد دولت و عدم‌تغییر در ساختار کاری و در حوزه گردشگری را هم از نکات منفی این تغییر عنوان کرد.

    همه طرح‌های ملی پیوست گردشگری داشته باشد

    رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت برگزاری نشست‌های مشترک میان نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی گفت: وقتی لایحه برنامه ششم به مجلس آمد هیچ بندی در مورد گردشگری در آن نبود. از طریق همین نشست‌ها و تعامل با فعالان اقتصادی که در این زمینه صاحب‌تجربه هستند، سه ماده مهم 98 و 99 و 100 به این قانون افزوده شد.

    جبار کوچکی‌نژاد همچنین تصریح کرد: باوجود مشکلات زیاد در بخش گردشگری باید بتوانیم به موارد مصوب شده در سند 1404 برای تحقق 20 میلیون گردشگری خارجی تا سال 1404 برسیم.

    کوچکی‌نژاد همچنین پیوست گردشگری طرح‌های ملی را ضروری دانست و گفت: هر طرح ملی در کشور باید پیوست گردشگری داشته باشد و در کنار طرح‌های دیگر به توسعه گردشگری هم توجه شود.

    رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم سازمان میراث فرهنگی آیین‌نامه‌های اجرایی مواد 98 و 99 و 100 برنامه ششم که مربوط به گردشگری است را هر چه سریع‌تر آماده کرده و به تصویب برساند تا زمینه اجرای آن مهیا شود.

    عضو فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و مناطق آزاد مجلس با تأکید بر اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری در گردشگری کشور گفت: اگر به سمتی برویم که کشورهای دیگر هر چه بیشتر برای سرمایه‌گذاری به کشور آیند به حفظ امنیت سرمایه‌گذاری در کشور کمک می‌کند.

    فعالیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی باید به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی دیده شود

    مرتضی شکوهی، مدیرکل پارلمانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لزوم تغییر نگاه به بحث گردشگری در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: برای بررسی مشکلات حوزه گردشگری تغییر نگاه به این حوزه خیلی اهمیت دارد و نگاه ما باید تغییر کند تا فعالیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی دیده شود.

    وی همچنین در مورد وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی هم گفت: موضوع گردشگری یک موضوع فرا بخشی است و اگر وزارتخانه شود تبدیل به یک موضوع بخشی شده و اهمیت این موضوع تنزل می‌یابد.

    مدیرکل پارلمانی سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: بعید است با تغییر نام، تغییری در گردشگری کشور به وجود آید چراکه در ابتدا باید اهداف مشخص شود و موانعی بر سر راه سازمان است رفع شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز در نشست با اعضای فراکسیون گردشگری مجلس، در مورد مشکلات این بخش گفت: بسیاری از مشکلات حاضر ناشی از مسائل ساختاری است؛ مواردی نیست که در مدت‌زمان کوتاه حل شود.

    رجبعلی خسروآبادی لزوم تعریف و شکل‌گیری نظام یکپارچه گردشگری را ضروری دانست و گفت: با تعریف یک نظام یکپارچه گردشگری تعامل بخش دولتی و خصوصی شکل می‌گیرد و این دو بخش در انجام وظایف و کارهای خود قدرتمند می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی