مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار تهران:

۲۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت یک کیلومتر مترو

عصر ساختمان- شهردار تهران گفت:۲۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت یک کیلومتر مترو است، در صورتی که دولت در این حوزه نیز به تعهدات قانونی‌اش عمل نکرده است.

۲۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت یک کیلومتر مترو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف در سومین جشنواره همایش و نمایشگاه عمران شهری اظهار داشت: فعالیت‌های عمرانی در حوزه شهری به سطحی رسیده است که امروز پروژه‌ها در طراحی و اجرا و بخش‌های مختلف دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که توانسته‌اند در مسابقات جهانی امتیاز بیاورند و انتخاب شوند.

    وی بیان داشت: بعضی از پروژه‌های شهری در سطح جهانی دارای رتبه هستند که نشان می‌دهد پتانسیل بالایی وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

    شهردار تهران بیان داشت: تاریخچه شهرداری‌ها در کشور ما یک قصه پرغصه در تمامی زمینه‌ها است.

    قالیباف افزود: ما هیچ نهادی فراگیرتر، پرمسئولیت‌تر، خدمتگذارتر از شهرداری‌ها نداریم و در قانون نیز به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و مردمی‌ترین نهاد مطرح شده است.

    وی با اشاره به اینکه پل ارتباطی محکم‌تری از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بین مجموعه دولتی و مردمی وجود ندارد، گفت: مجموعه مدیریت شهری (شوراها و شهرداری‌ها) جزو پراثرترین مجموعه‌ها در کشور هستند.

    وی با تأکید بر اینکه 7 اصل قانون اساسی برای مدیریت شهری تعریف شده است، گفت: در اصل 103 فرمانداران و استانداران مکلفند مصوبات شورا را اجرایی کنند، ولی امروزه شاهد آن هستیم که فرمانداران مصوبات شوراها را وتو می‌کنند و این موارد از قصه‌های پرغصه مدیریت شهری است.

    شهردار تهران با اشاره به اینکه در نظام اداری و اجرایی کشور هر مجموعه‌ای جایگاهی دارد، گفت: در کشوری که 71 درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند و شهروندان از ولادت تا بعد از مرگ نیز با مدیریت شهری مواجه هستند، جای این نهاد عمومی کجاست؟

    وی گفت: شهرداری‌ها زیرنظر سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفته‌اند که اساسنامه این سازمان نیز غیرقانونی است

    قالیباف افزود: پس از ضعف مدیریت در کشور، مهمترین چالش، بی‌توجهی در نظام اداری کشور است. امروزه در مدیریت شهری در کشور، رویکرد مضطر بودن وجود دارد که همیشه در اضطرار قرار دارند.

    وی گفت: قریب به اتفاق، مدیریت شهری در کشور ما با رویکرد اضطرار است.

    وی ادامه داد: هیچ فرصتی برای برنامه‌ریزی وجود ندارد. مدیریت شهری‌ای که شش ماه حقوق کارمندانش را نداده است، چه آرامش ذهنی برای برنامه‌ریزی می‌ماند.

    قالیباف یادآور شد: مدیریت اضطرار به منظور درماندگی نیست، بلکه به خاطر این است که آنقدر فشارها زیاد است و مدیریت واحد و یکپارچه شهری وجود ندارد، باید به این رویکرد روی بیاورد.

    قالیباف گفت: همه سعی ما در این سه دوره مدیریت شهری این بود که بتوانیم مدیریت منفعل را به فعال تبدیل و پیش ببریم و شهر را از یک مدیریت خدماتی به سمت مدیریت اجتماع‌محور هدایت کنیم و نه تنها برای پروژه‌های عمرانی پیوست فرهنگی و اجتماعی تهیه کنیم، بلکه رویکرد ما اجتماع‌محور و انسان‌محور بوده است.

    قالیباف گفت: در شهریورماه که توفیق مسئولیت پیدا کردم، آن روز در جلسه شورا گفتم که در حال حاضر برنامه‌ای ندارم، البته می‌توانستم از این برنامه‌های یک روزه تهیه و اعلام کنم، ولی از شورا سه ماه وقت گرفتم و در دی‌ماه 2 ساعت در شورای شهر برنامه اجتماع‌محور با رویکرد محله‌محوری را ارائه دادم و برای سال 85 نیز برای اولین اقدام، بودجه را تنظیم کردیم.

    وی گفت: از همان ابتدا شعار ما این بود که شهرداری را از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل کنیم و از سال 84 تا به امروز این ادبیات را در شهرداری می‌بینید.

    قالیباف گفت: ما باید انسان‌محور حرکت کنیم، آگاهی‌بخشی کنیم و مردم را با حقوق خودشان آشنا کنیم. اگر شهروندان با حقوق و وظایف‌شان آشنا شوند، به ما اعتماد می‌کنند و بزرگترین سرمایه اجتماعی، اعتماد است. اگر مردم مشارکت داشته باشند، قطعاً شهر نیز پیشرفت خواهد کرد و اگر شهری پیشرفت نمی‌کند، مردم از عرصه تصمیم‌گیری خارج شده‌اند.

    قالیباف افزود: امروز در شش سال متوالی در حوزه هوشمندسازی شهر تهران در بین همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، رتبه نخست را داشته‌ایم.

    وی افزود: در حوزه فرهنگی 5 میلیون مترمربع فضای فرهنگی در شهر ایجاد شده است و در 354 محله شهر تهران همراه با محله‌محوری، اقدامات فرهنگ‌سازی نیز صورت می‌گیرد.

    شهردار تهران یادآور شد: در حوزه فضای سبز از 1100 پارک و بوستان به 2700 پارک رسیده‌ایم که بعضی از این پارک‌ها 1200 هکتاری و یا 300 هکتاری در مرکز شهر است.

    وی یادآور شد: اقتصاد و فرهنگ را در سینما و تئاتر چند ده برابر کردیم و این اقدامی بود که دولت‌ها نتوانستند انجام دهند.

    قالیباف افزود: در گذشته اعلام می‌کردند سینمای آزادی را حزب اللهی آتش زدند، بنده در روز افتتاحیه این سینما اعلام کردم که اگر قبول داشته باشیم ما بسیجی و حزب‌اللهی و دارای فرهنگ دفاع مقدس هستیم، امروز سینمای آزادی را همین فرهنگ ساخته است و دراختیار سینماگران قرار داده است.

    وی با اشاره به اینکه ما با فساد مخالف هستیم، گفت: بزرگترین پردیس تئاتر، مسجد و حسینیه در شهر تهران ساخته شده است.

    شهردار تهران ادامه داد: در 400 نقطه زمین و پروانه آن برای احداث مسجد واگذار شده که تاکنون 180 مسجد ساخته شده است.

    قالیباف افزود: زندان قصر امروز به یک مرکز فرهنگی و تفریحی تبدیل شده است و پادگان قلعه‌مرغی در مرکز شهر نیز به فضای سبز تبدیل شده است.

    وی افزود: از ابتدای بلدیه تا سال 84، بزرگراه‌های این شهر 304 کیلومتر بوده که امروز به 545 کیلومتر رسیده است و در 10 روز آینده به 555 کیلومتر خواهد رسید.

    شهردار تهران اضافه کرد: در پل و تقاطع غیرهمسطح 159 پل بوده که امروز به 353 پل افزایش یافته است.

    وی بیان داشت: در حوزه مترو با احتساب خط 5، 70 کیلومتر پس از 22 سال ساخته شده است که امروز با تحویل خطوط 6، 7 و 8 مترو به 300 کیلومتر افزایش یافته است.

    قالیباف گفت: برنامه‌های متعددی برای معلولین در نظر گرفته شده است که البته در این حوزه عقب‌ماندگی داریم، ولی پیاده‌روها و پارک‌هایی مختص معلولین در این مدت ساخته شده است.

    وی با اشاره به اینکه ما برای آسیب‌دیدگان شهر هم کار کرده‌ایم، گفت: شبانه‌روز 12 تا 13 هزار نفر را در مکان‌های مورد نظر اسکان می‌دهیم.

    شهردار تهران افزود: در 6 یا 7 سال اخیر دیگر نگفته‌اند فردی در سرمای زمستان جان خود را از دست داده است. 40 مرکز بهاران برای توانمندسازی ایجاد کرده‌ایم.

    وی با اشاره به اینکه در زیرساخت‌های عمرانی، هدفمند و با عدالت عمل کرده‌ایم، گفت: در ساخت مترو از شمال به جنوب رفته‌ایم، البته اقدامات شمال شهر را نیز متوقف نکرده‌ایم، ولی شتاب ساخت را متحول کردیم.

    قالیباف با اشاره به اینکه 54 منطقه محروم شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این شهر 3 هزار بافت فرسوده دارد که برای نوسازی این بافت‌ها صددرصد از پرداخت عوارض معاف شدند.

    وی گفت: نوسازی بافت فرسوده شهر تهران 34 درصد است و در سایر شهرها 8 درصد است.

    شهردار تهران ادامه داد: امروزه بودجه شهر تهران 70 به 30 است، به این معنی که 70 درصد بودجه در برنامه‌ریزی و توسعه و 30 درصد دیگر جاری و نگهداشت است و این در شرایطی است که دولت همیشه سهم شهر را پرداخت نکرده است و حتی پول یک لاستیک اتوبوس هم نداده است.

    وی بیان داشت: 200 میلیارد تومان هزینه ساخت یک کیلومتر مترو است، در صورتی که دولت در این حوزه نیز به تعهدات قانونی‌اش عمل نکرده است.

    وی یادآور شد: 82 درصد آلودگی در شهر، منشأ آن وسایل متعدد در شهر است، چرا که در این شهر موتورهایی تولید و عرضه می‌شوند که هرکدام به اندازه 6 تا 7 خودروی ماشین آلودگی ایجاد می‌کنند.

    وی گفت: تقریباً روزانه در شهر یک‌هزار ماشین اضافه می‌شود و در 14 سال اخیر 14 میلیون ماشین به شهر اضافه شده است، البته از سایر شهرستان‌ها نیز برای مسافرکشی به شهر تهران مراجعه می‌کنند که این بی‌تدبیری و بیکاری است که ایجاد شده است.

    قالیباف گفت: تونل رسالت 9 سال بود که  40 تا 45 درصد پیشرفت داشت، در صورتی که ما توانستیم در یک بازه زمانی مشخص، این تونل را به اتمام برسانیم و به تبع، دیگر تونل‌های شهر تهران از جمله نیایش و توحید نیز به سرانجام رسید.

    وی افزود: ما هرگز در اداره شهر هیچ وقت رفتار سیاسی نکردیم، بعضی‌ها در شهرداری مخالف قطعی قالیباف بودند، ولی به آنها فرصت داده شد و کار کردند. هر کی با ما نیست برماست، نتیجه آن این می‌شود که منابع مادی و انسانی را از دست می‌دهیم.

    شهردار تهران افزود: امروز آزادراه آزادگان شلوغ‌ترین آزادراه در کشور است که در گذشته رها شده بود. اتوبان امام علی(ع) و دیگر پروژه‌های شهری در مدت‌های طولانی رها شده بودند، ولی تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام را با سرعت، دقت و کیفیت تمام کردیم.

    شهردار تهران همچنین در مورد واگذاری سوله‌های مدیریت بحران گفت: هیچ سوله بحرانی تغییر کاربری نداده است.

    به گفته شهردار تهران، زمانی که سوله‌های بحران ساخته شدند بخشی از آنها بلااستفاده بود و بخشی که باید تجهیز می‌شد تجهیز شده و برخی دیگر نیز قرار بود مورد استفاده اداری قرار گیرند که این مهم انجام شد.

    قالیباف اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر ، تصمیم گرفته شد بخشی از سوله‌های بحران که برای اسکان در نظر گرفته شده مورد استفاده ورزش بانوان قرار گیرد.

    وی ادامه داد: 100 درصد سوله‌ها برای بحران است و برخی از آنها در مواقع بلااستفاده برای ورزش بانوان در نظر گرفته شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار