مدیران خودروعصر اعتبار

احمد رضاسرحدی در گفت و گو با عصر ساختمان مطرح کرد:

محرک های ضعیف دولت برای بخش مسکن اصلاح شود

عصر ساختمان- رکود کنونی بازار مسکن نشانگراین است سیاست هایی که دولت برای رونق بخش مسکن در نظر گرفته بود، محرک های خوبی نبوده ونتوانسته حتی کمی باعث رونق این بخش شود. این اتفاق ناخوشایند دلایل زیادی دارد، یکی از این عوامل زمان نادرست اعمال این سیاست ها بود. زمانی که اشتغال وجود ندارد و مردم نمیتوانند بازپرداخت تسهیلات داشته باشند آن هم با سودهای بالا و مبلغ اقساط زیاد، تقاضا در این بخش تقویت نمی شود. باید توجه داشت این تسهیلات برای قشر متوسط رو به پایین جامعه در نظر گرفته شده بود ولی اقساط دومیلیون تومانی برای این قشرزیاد است.

محرک های ضعیف دولت برای بخش مسکن اصلاح شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» ,احمد رضا سرحدی با اشاره به معایب سیاست های محرک بخش مسکن به عصر ساختمان گفت: زمان نادرست ، مبلغ اقساط بالا و قیمت پایین تسهیلات مهمترین عواملی بود که حتی درکوتاه مدت نتوانست رونق نسبی مسکن را به همراه داشته باشد. مبلغ تسهیلاتی که باید ماهیانه 2 میلیون تومان برای آن بازپرداخت شود، تنها 30 درصد مبلغ ملک را پوشش می دهد که این عملا یعنی تسهیلات ناکارآمد.
    وی با اشاره به راهکارهای تقویت تقاضا وافزایش قدرت خرید مردم افزود: برای ایجاد روند صعودی در مسکن یک راه بلند مدت و قطعی و یک راه کوتاه مدت و گذرا میتوان تعریف کرد. در بازه کوتاه مدت همان سیاست هایی است که در دوسال گذشته شاهد آن بودیم و با می توان با رفع معایب تا حدودی به این صنعت کمک کنیم.
    وی با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: میتوان با افزایش مبلغ وام تا 50 درصد مبلغ ملک و طولانی کردن بازپرداخت و کاهش مبلغ اقساط به قشرمتوسط جامعه کمک کرد تا توان تقاضا راافزایش داده و به عنوان مسکنی در بخش ساختمان عمل کنند.
    سرحدی با تاکید برمهمترین راهکار خروج از رکود اظهارکرد: آنچه دررونق گرفتن مسکن مهم است و باید در طولانی مدت در دستور کار قراربگیرد خروج کلی اقتصاد از رکود است . باید سعی در رونق اقتصاد کشورداشت، هنگامی که اشتغال به همراه رفع موانع تولید در دستور کار قرار بگیردواجرایی شود درآمد جامعه افزایش پیدا میکند و طبیعتا افزایش قدرت خرید مردم افزایش تقاضا را به همراه خواهد داشت. تا زمانی که بیکاری و رکود دراقتصاد حاکم است مسکن نمی¬تواند ازخروج خارج شود. بنابراین آنچه دولت برای جذب سرمایه های خارجی ورفع موانع تولید درتلاش است اگر نتیجه بخش باشد میتوانیم به خروج ساختمان از رکود امیدوار باشیم.
    این کارشناس با سابقه مسکن با تاکید براهمیت استفاده ازتجربیات سال های گذشته افزود: شاهد آن بودیم مسکن مهر چه ضررهایی را به کشوروارد کردودرپی آن مسکن اجتماعی استارت خورد. این پروژه درصورت رفع معایب موفق تر ازمسکن مهر خواهد شد. منتها اینهاعوامل کوتاه مدت هستند وهمانطور که اشاره شد رونق اقتصاد کلان شکوفایی مسکن را به همراه خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی