مدیران خودروعصر اعتبار

اعضای شورای مرکزی در آستانه برگزاری اجلاس بیستم :

انتظارات کمیسیون عمران مجلس از شورای مرکزی

عصر ساختمان- در آستانه برگزاری بیستمین اجلاس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، شاید سوالی که ذهن جامعه مهندسان و سایر فعالان ساختمانی را درگیر خود کند، این است که برگزاری این اجلاس به صورت سالانه چه دستاوردی برای سازمان نظام مهندسی به همراه دارد.

انتظارات کمیسیون عمران مجلس از شورای مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صما، در واقع با توجه به حضور مقامات عالی رتبه کشوری و جمع کثیری از مهندسان و مسئولان نظام مهندسی در این پارلمان مهندسی، انتظاری که از برگزاری این اجلاس می‌رود، بیش از آن چیزی است که از برگزاری یک همایش ساده انتظار می‌رود و از همین رو توقعات بیشتری هم از خروجی آن می رود.

    اما سوال این است که اساسا شورای مرکزی هفتم چه اهدافی را در مسیر حرکت خود دنبال می کند و برگزاری اجلاس بیستم هیئت عمومی نظام مهندسی چه پیامدهای مثبت و تاثیرات خاصی را به دنبال خواهد داشت؟

    رفع موانع با آیین‌نامه کنترل ساختمان و اصلاح قانون

    در همین راستا عضو شورای مرکزی با ابراز امیدواری از اینکه در دوره هفتم شورای مرکزی با تعامل بیشتر سازمان نظام مهندسی با نهادهای مرتبط اهداف عالی قانون نظام مهندسی تحقق یابد، افزود: امیدواریم در این دوره با حضور مهندس رجبی به لحاظ برخورداری از سابقه سال‌‌‌ها فعالیت در بدنه نظام مهندسی و از طرف دیگر حضور در مرجع قانونگذاری، بتوانیم امور مهم روی زمین مانده را با کمک وزارت راه و شهرسازی انجام دهیم.

    تورج ناییج ‌‌‌پور  با اشاره به دو اقدام ضروری در دوره هفتم افزود: هنوز آیین‌‌‌نامه کنترل ساختمان به نتیجه نرسیده که باید به وفاقی در مورد آن برسیم. همچنین قانون نظام مهندسی مدت‌‌‌هاست در مجلس مانده و حتما باید اصلاح شود و بتوانیم اشکالات موجود را برطرف و موارد مسکوت را اضافه کنیم و در سال جاری آنها را به سرانجام برسانیم.

    وی در ادامه با بیان اینکه در دوره ششم شورای مرکزی، به دلایل مختلف در مقابل موضوعات کلی نظام مهندسی کشور رفتارها واکنشی شد و اتفاقات بیشتر در قالب موضع‌‌‌گیری‌‌‌ بود تا انجام اقدامات عملی، گفت: متاسفانه ما در دوره قبل نتوانستیم شاهد اتفاقات خاصی باشیم و علیرغم توانمندی موجود نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

    هراس از تبدیل نظام مهندسی به نظام مهندسین

    ناییج ‌‌‌پور همچنین با اشاره به موضوعات مهم دیگری که شورای مرکزی هفتم به آنها پرداخته است گفت: وزارت راه و شهرسازی اقدام ارزشمندی در حوزه اخلاق مهندسی انجام داده که امسال شورای مرکزی کشور کمیسیون پایش اخلاق حرفه‌‌‌ای، فرهنگی و اجتماعی را به آن اضافه کرد تا معیارهایی برای تعیین ایام مرتبط با مهندس به وجود بیاید.

    وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی در تلاش است تا از موضع انفعالی خارج شود و در موضع فعال قرار گیرد و راه نجات آن هم این است اظهار داشت: ما باید در ابعاد مختلف کار کنیم و با توجه به اینکه تنها بخشی از کار مربوط به مهندسان است، نباید به نحوی کار کنیم که سازمان نظام مهندسی کشور تبدیل به سازمان نظام مهندسین شود و بعد صنفی آن غالب شود.

    این مسئول با تاکید بر اینکه روی ابعاد دانشی، فنی، نظارتی، نهادی و صنفی نظام مهندسی باید کار شود و امور در همه ابعاد پیش برود گفت: کار مهمی که امسال پیگیری می‌‌‌شود، این است که در سطح بالایی آشتی مهندسان با سازمان نظام مهندسی به عمل بیاید و همکاری مهندسان برجسته ایرانی چه در ایران و چه در جهان با نظام مهندسی جدی‌‌‌تر شده و فضای نظام مهندسی، تبدیل به فضای مرجعیت مهندسی در کشور شود.

    ناییج پور با بیان اینکه در مورد عملکرد شورای مرکزی هفتم فعلا نمی‌‌‌توان قضاوت کرد ادامه داد: کمیسیون‌‌‌ها و کمیته‌‌‌ها به تازگی در شورای مرکزی شروع به کار کرده و شکل گرفته، ولی نشانه‌‌‌ها بسیار امیدوارکننده است و امیدواریم که به نتیجه برسیم.

    اجلاس، یک حرکت نمادین اما اثرگذار

    وی همچنین با اشاره به تاثیرات برگزاری اجلاس شورای مرکزی عنوان کرد: اجلاس از چند زاویه قابل بررسی است. نگاه اول اینکه اجلاس یک حرکت نمادین برای آشنایی، دیدار و شناخت نسبی هیئت مدیره استان‌‌‌ها با هم در جریان برگزاری آن است. چون به جز آن، ارتباطی بین استان‌‌‌ها برای انتخابات شورای مرکزی وجود ندارد و این اجلاس موجب برقراری ارتباط بین آنها می شود و در جریان تشکیل کمیته‌‌‌ها و کمیسیون‌‌‌ها، آشنایی، هم‌‌‌افزایی و هم‌‌‌اندیشی بیشتری بین افراد به وجود می‌‌‌آید.

    عضو شورای مرکزی افزود: همچنین جنبه تبلیغاتی اجلاس در سطح کشور مطرح است، چراکه مقامات کشوری در آن حضور می‌‌‌یابند و می‌‌‌توانیم حرف‌‌‌های خود را به گوش آنها برسانیم. از طرفی قطعنامه‌‌‌ای که در اجلاس نوشته می‌‌‌شود، خلاصه کلام و عصاره کار کمیته‌‌‌ها و کمیسیون‌‌‌های فعال در سراسر کشور است که تبدیل به قطعنامه می‌‌‌شود.

    وی با بیان اینکه قطعنامه‌‌‌ها باید جدی گرفته شود و دبیرخانه دائمی کار خود را انجام دهد بیان کرد: در عین حال نمی‌‌‌شود از یک سمینار دو روزه انتظار خیلی ویژه‌‌‌ای داشت و کار آن در حد اقدامات نمادین برقرار است. اما از طرفی تاثیرات برگزاری اجلاس برای استان میزبان بسیار مهم است. چراکه مسئولان رده بالای استانی با حضور در آن وزن نظام مهندسی را می‌‌‌بینند و قطعا توجه آنها به نظام مهندسی به عنوان یک نهاد غیردولتی بسیار مهم با بیش از 400 هزار عضو که می‌‌‌تواند نقش تاثیرگذاری در کشور و منطقه داشته باشد، بیشتر خواهد شد.

    مهندسان در خط اول حفظ شأن نظام مهندسی

    همچنین دیگر عضو شورای مرکزی درباره عملکرد شورای مرکزی و نقاط ضعف آن گفت: بیش از چند ماه از عمر شورای مرکزی هفتم نمی‌گذرد و شورا تمام تلاش و توان خود را روی این امر گذاشته که بتواند در حوزه‌‌‌های مختلف برای ارتقای جایگاه نظام مهندسی اقدامات اساسی و خوبی انجام دهند.

    شهرام کوسه غراوی در گفت و گو با «صما» افزود: با توجه به حضور مهندس رجبی، رییس نظام مهندسی کشور و بنده به عنوان عضو شورای مرکزی در کمیسیون عمران مجلس، امیدواریم که بتوانیم در حوزه‌‌‌های مختلف اقدامات اثرگذاری انجام دهیم.

    این نماینده مجلس تاکید کرد: به شخصه پیگیری می‌‌‌کنم که در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی، حوزه سیما و منظر شهری و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی را بتوانیم به قانون دربیاوریم.

    وی همچنین با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا اعتماد مردم را در حوزه‌‌‌های مختلف نسبت به مهندسان جلب کنیم گفت: گرچه تمام مهندسان متعهد هستند، اما باید جایگاه مهندسان را به عنوان افراد متخصصی که می‌‌‌توانند اعتماد لازم را در حوزه های اشتغال، صدور خدمات فنی و مهندسی و نیز آموزش کسب کنند، ارتقا ببخشیم.

    غراوی در عین حال درباره انتظارات کمیسیون عمران از شورای مرکزی گفت: جایگاه نظام مهندسی را خود مهندسان باید حفظ کنند. یعنی مهندس در جایگاهی است که باید شان مهندس را حفظ کند و این هدف از طریق اجرا، نظارت و طراحی درست محقق می‌‌‌شود و حوزه آموزش هم باید ارتقا پیدا کند. ضمن اینکه در این بخش باید همدلی و همراهی هیئت مدیره بسیار بیشتر شود و اتفاقاتی بیفتد که اعتماد مردم به نظام مهندسی ساختمان بسیار بیشتر از حالت فعلی افزایش یابد.

    وی همچنین در پاسخ به تاثیرات برگزاری اجلاس‌‌‌ شورای مرکزی گفت: با توجه به حضور مقامات عالی وزارت راه در این اجلاس، امیدواریم که این اجلاس متفاوت با سایر اجلاس‌ها و خروجی آن به طور عملیاتی و اجرایی در کل استان‌‌‌ها تسری پیدا کند. رویکرد ما این است که جایگاه نظام مهندسی در حد واقعی خود قرار بگیرد.

    طرح نقاط ضعف مقررات ملی در اجلاس

    علاوه بر این عضو شورای مرکزی با اشاره به اینکه در دوره های گذشته شورای مرکزی تلاش‌‌‌هایی انجام شده و نقاط مثبت و ضعفی هم در شورا وجود دارد که باید شناسایی و مرتفع شود گفت: رویکرد شورای هفتم این است که مشارکت استان‌‌‌ها را افزایش دهد و اگر قبلا هم نقاط ضعفی بوده، آنها را مرتفع کند.

    حسن مجتبی‌‌‌زاده در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه بیشتر از چند ماه از عمر شورای مرکزی هفتم نگذشته و برای بررسی عملکرد آن باید فرصت بیشتری داده شود گفت: مهمترین اولویت و اهم مواردی که شورای هفتم مدنظر قرار داده، توسعه خدمات مهندسی، توجه بیشتر به بحث فناوری‌‌‌های نوین، ارتقای حوزه آموزش، به روز‌‌‌رسانی دانش اعضا و مشارکت استان‌‌‌ها در حل مسائل است که با این نگاه قطعا عملکرد شورا مثبت خواهد بود.

    وی همچنین با اشاره به تاثیرات برگزاری اجلاس بیستم گفت: اولا این اجلاس به مفهوم گردهمایی جامعه مهندسین و یا یک پارلمان مهندسی است که برگزاری آن الزامی است.

    مجتبی‌‌‌زاده افزود: از طرفی نقاط ضعف مقررات ملی ساختمان و مشکلات استان‌‌‌ها در جهت اجرایی کردن آنها، در این اجلاس مطرح و از تجربیات استان‌‌‌های موفق استفاده می‌‌‌شود. درواقع چون مسائل به شکل مشترک بازگو می‌‌‌شود، اگر به خوبی مدیریت شود بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت.

    دخالت نهادهای غیرذی‌‌‌صلاح در کار نظام مهندسی

    عضو دیگر شورای مرکزی نیز با بیان اینکه شورای مرکزی هفتم به تازگی شروع به کار کرده و نمی‌‌‌توان عملکرد آن را قضاوت کرد گفت: درمجموع عملکرد شورای مرکزی خوب بوده، اما طبیعی است که ضعف‌‌‌هایی وجود دارد ازجمله اینکه تعامل شورا با ارگان‌‌‌های ذی‌‌‌ربط مثل وزارت راه و شهرسازی خوب نشده است.

    غلامحسن الله‌‌‌ دادی در گفت و گو با «صما» همچنین با اشاره به اینکه مسائل دیگری مثل رکود ساخت‌‌‌وساز باعث شده که نهادهای غیرذی‌‌‌ربط یا غیرذی‌‌‌صلاح در کار نظام مهندسی دخالت کنند و این موارد مشکلاتی برای نظام مهندسی به ‌‌‌وجود آورده است افزود: در حال حاضر به خاطر عوارض و مالیات و رکود، ساخت‌‌‌وساز برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد و آنها به طور مرتب شکایت می‌‌‌کنند.

    وی با بیان اینکه اگر مسائل و رکود حاکم بر بخش مسکن برطرف شود بسیاری از مشکلات حل می‌‌‌شود گفت: نظام مهندسی جدا از سیستم‌‌‌های دیگر در مملکت نیست و دستخوش حوادث شده است، منتهی ما آسیب بیشتری در این قضیه دیده‌‌‌ایم و باید سعی کنیم که در شورای جدید این مسائل را حل کنیم.

    الله‌‌‌ دادی همچنین تاکید کرد: علاوه بر این ما باید عملکرد ضعیف برخی مهندسان در این صنف را قبول کنیم و منتقد خود باشیم. چون وقتی مهندسان خوب عمل نکنند، نتایج خوبی هم حاصل نمی‌‌‌شود.

    وی با بیان اینکه این گونه مسائل دست‌‌‌به‌‌‌دست هم می‌‌‌دهد و مشکلاتی را برای نظام مهندسی ایجاد می کند گفت: در گام اول مهندسان باید به اخلاق حرفه‌‌‌ای عمل کنند و همچنین تعاملات ما با نهادهای ذیربط باید بیشتر شود.

    الله‌‌‌ دادی در پایان با اشاره به تاثیرات مثبت برگزاری اجلاس گفت: در اجلاس شورای مرکزی مسئولان وزارتخانه‌‌‌ها، مقامات کشوری و همچنین جامعه مهندسان حضور می‌‌‌یابند و مسائل و مشکلات از نزدیک بررسی و تبادل‌‌‌نظر می‌‌‌شود و درنهایت مشکلات مطرح شده در اجلاس، در تهران در کمیسیون‌‌‌های مختلف بررسی می‌‌‌شود.

    وی خاطرنشان ساخت: اجلاس‌‌‌ها همیشه یک رویداد مهم و موفقی بوده و هرچند نمی‌‌‌توان گفت به طور صددرصد اما برگزاری آنها مفید و موثر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو