مدیران خودروعصر اعتبار

نیم‌نگاه عباس آخوندی از دادمان به بهشت

عصر ساختمان- در شرایطی که از عباس آخوندی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران نام برده می‌شود خود او این مساله را نه تایید و نه رد کرده است با این حال در روزهای اخیر برنامه‌های وزارتخانه متبوع او برای چهار سال آینده در بخش مسکن ارائه شد تا حدس وگمان‌ها مبنی بر ماندن آخوندی در ساختمان دادمان تقویت شود.

نیم‌نگاه عباس آخوندی از دادمان به بهشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، طی ماه‌های اخیر نام عباس آخوندی به عنوان یکی از گزینه‌ها برای شهرداری تهران مطرح بوده اما او هیچ گاه در این خصوص موضع گیری مشخصی ارائه نکرده است. البته گفته می‌شود در شرایطی که شهرداری با بدهی 20 هزار میلیارد تومانی مواجه است و بعضی افراد این رقم را تا 60 هزار میلیارد تومان تخمین می‌زنند فردی که تصدی شهرداری تهران را برعهده می‌گیرد با چالش‌های اساسی مواجه خواهد بود.

    برخی افراد در محافل غیررسمی از خداحافظی قریب‌الوقوع عباس آخوندی از  ساختمان دادمان سخن به میان می‌آورند و حتی گزینه‌های جایگزین او در وزارت راه و شهرسازی را تعیین کرده‌اند اما تمام این حدسیات فقط روی کاغذ است. به نظر می‌رسد اگر وزیر راه و شهرسازی در مناصبی که اخیرا مطرح شده قرار نگیرد اولویت خود را بر ماندن در وزارت راه و شهرسازی با تلاش برای جدا نشدن بخش راه از مسکن قرار خواهد داد.

    عباس آخوندی 60 ساله که در 36 سالگی طی سال‌های 1372 تا 1376 در دولت دوم سازندگی وزیر مسکن بود یک بار دیگر توسط حسن روحانی رییس جمهور یازدهم ایران در سال 1392 در راس وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. او که طی چهار سال فعالیت به عنوان وزیر راه و شهرسازی از 1392 تا 1396 با موفقیت از دو جلسه استیضاح مجلس عبور کرد و به نوعی سه بار از مجلس شورای اسلامی چراغ سبز گرفت، حالا در آستانه دولت دوازدهم شرایط ویژه‌ای را سپری می‌کند. با این که عملکرد وزیر ساختمان دادمان با انعقاد قراردادهایی برای خرید 140 فروند بوئینگ، 100 فروند ایرباس، 20 فروند ATR، (همچنین توافقاتی برای خرید 10 بویینگ و 63 ایرباس توسط برخی ایرلاین‌ها مطرح شده)، زیرسازی 5000 کیلومتر جاده و بزرگراه، ساخت 5000 کیلومتر راه روستایی، رشد 9 درصدی ناوگان دریایی نفتی و بهره‌برداری از بیش از 39 پروژه تجهیز بنادر، نسبتا مثبت تلقی می‌شود، نسخه‌های آخوندی برای رونق بخشی به رکود 4.5 ساله بخش مسکن چندان شفابخش نبوده است.

    خود او در این باره می‌گوید که با وجود 2.5 مسکن خالی و 2.1 مسکن نیمه خالی که در سال‌های قبل برای اقشار مرفه ساخته شده نمی‌خواهد افتخار کند که تعداد بیشتری مسکن خالی بدون تقاضا بسازد، زیرا او معتقد است مسکن مهر و عملکرد شهرداری‌ها در کلانشهرها باعث شده تا عرضه با تقاضای واقعی در بخش مسکن ملاقات نکند و به همین منظور مهم‌ترین سیاست وزارت راه و شهرسازی طی چهار سال اخیر نوسازی بافت فرسوده، ساماندهی حاشیه نشینان و بازآفرینی شهری عنوان شده است.

    عباس آخوندی همواره انتقادات تندی را به شهرداری تهران مطرح می‌کند و می‌گوید که شهرداری دارد حق نفس کشیدن مردم را می‌فروشد و در ایجاد 490 هزار مسکن لوکس خالی نقش اصلی را ایفا کرده است. او بیان می‌کند: در شرایطی که نصف بودجه شهرداری از محل فروش تراکم تامین می‌شود هر قانون و مقررات سخت و محکمی هم که برای این مدیریت وضع شود بی‌فایده خواهد بود. وزیر راه و شهرسازی درخصوص وضعیت آلودگی هوای تهران نیز می‌گوید: به قدری نحوه‌ی ورود ساختمان‌های بلندمرتبه در ایران و مشخصا در تهران بدون اندیشه است که جریان حرکت هوا در تهران کلا مختل شده است. وقتی سیستم گلبادهای سال 1395 تهران را با سال 1350 مقایسه می‌کنیم می‌بینیم جریان چرخش هوا در تهران دچار اختلال کلی شده است. بعد دنبال این می‌گردیم که چگونه مساله آلودگی هوا را در تهران حل کنیم. او با استناد به آمار، سرعت عبور و مرور در تهران را هم مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید: حجم سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه حمل و نقل در تهران صورت گرفته بسیار زیاد است و این در حالی است که سرعت حرکت وسایط نقلیه در تهران در ساعات غیر پیک کمتر از 25 کیلومتر در ساعت و در ساعت‌های اوج به کمتر از 7 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

    اما در حالی که بسیاری آخوندی را یکی از نیمکت‌نشینان برای ورود به عرصه مدیریت شهری قلمداد می‌کنند، معاونت مسکن و ساختمان عباس آخوندی در روزهای اخیر برنامه‌های خود را تا سال 1400 برای بخش مسکن ارائه کرد. در روزهای اخیر هدف گذاری برای تامین و تولید 686 هزار و 250 واحد مسکونی و یک میلیون فقره تسهیلات برای ساخت، خرید و تعمیر مسکن در سال 1396 را ارائه کرد و براین اساس اعلام شد که این برنامه تا سال 1400 تولید 900 هزار واحد مسکونی را در دستور کار دارد.

    برنامه‌های عملیاتی وزارتخانه شامل ایجاد 100 هزار مسکن اجتماعی و حمایتی، تامین زمین و تولید مسکن، تامین زمین و تولید 75 هزار مسکن توسط سازمان ملی زمین و مسکن، تولید 200 هزار مسکن روستایی، تولید 150 هزار مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری، تولید 31 هزار و 250  مسکن در شهرهای جدید، تکمیل 130 هزار مسکن مهر چند مساله است.

    همچنین برنامه‌های عملیاتی بانک مسکن در سال 1396 در 13 محور طراحی و برنامه‌ریزی شده است که بخشی از آنها شامل پرداخت حدود 100 هزار فقره تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم، تجهیز و تقویت منابع بانک مسکن از طریق انتشار اوراق مشارکت، صکوک (ارزی و ریالی) رهنی و انواع سپرده‌ها، اعطای تسهیلات متمم با سقف 400 میلیون ریال به منظور تکمیل واحدهای واجد شرایط مسکن مهر، پیگیری لازم جهت اصلاح اساسنامه و تجدید ساختار متناسب با ظرفیت توسعه‌ای- تخصصی بانک ‌مسکن و اصلاح ساختار مالی این بانک مسکن است.

    اعلام برنامه چهار ساله وزارت راه و شهرسازی برای بخش مسکن در روزهای اخیر باعث شد تا این گمانه ایجاد شود که عباس آخوندی قید شهرداری را زده و تمرکز خود را بر روی وزارت راه و شهرسازی قرار داده است اما به نظر می‌رسد این احتمال که آخوندی پیشنهاد قرار گرفتن در راس مدیریت شهری را رد می‌کند دور از ذهن خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو