مدیران خودروعصر اعتبار

میبد شهر ملی زیلو شد

عصر ساختمان- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به این که زیلوبافی از هنرهای شاخص صنایع دستی استان است، اعلام کرد: به دنبال پیگیری‌های به عمل آمده، شهرستان میبد به عنوان شهر ملی زیلو ثبت شد .

میبد شهر ملی زیلو شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  محمدرضا دهقان‌مهرجردی با اشاره به پتانسیل‌های بالا و استقبال قشر جوان از این رشته هنری، گفت: میبد، شهرستانی تاریخی و دارای فرهنگ غنی است و نمونه‌های آشکار این فرهنگ را می‌توان در هنرهای سنتی و صنایع دستی آن مشاهده کرد .

    وی با اشاره به این که زیلوبافی یکی از هنرهای شاخص صنایع دستی استان به وی‍‍ژه میبد است، افزود: این هنر باعث شده که امروز شاهد ثبت ملی این شهرستان به عنوان شهر ملی زیلوبافی در کشور باشیم .

    به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، در حال حاضر قریب به 250 دار زیلوبافی در استان وجود دارد که از این تعداد 200 دار که عمدتأ در شهرستان میبد دایر است، فعال هستند.

    دهقان مهرجردی با بیان این که دارهای زیلو در قدیم دو نفره کار می‌کردند، تصریح کرد: به دلیل این که کارکرد زیلوهای بزرگ خیلی کمتر شده است، دارهای امروزی غالباً تک نفره هستند، مگر در کارگاه‌های درون محله‌ای که بیش از یک نفر نیرو دارند .

    وی اظهار کرد: با توجه به این که نگاه دولت به ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته است، از سال گذشته بیشتر برنامه‌های معاونت صنایع دستی استان بر ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی در روستاها متمرکز شده است.

    دهقان مهرجردی با اشاره به ظرفیت‌های خوب حوزه گردشگری میبد، اضافه کرد: در روستاهای مختلفی از شهرستان میبد از جمله مهرآباد و صدرآباد، چندین کارگاه جدید زیلوبافی ایجاد شده و در راستای ارتقاء و شناساندن بهتر این هنر، ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی برای این رشته هنری نیز از برنامه‌های در دستور کار این معاونت است .

    این مسئول با اشاره به ظرفیت‌های صنایع دستی و تعداد صنعتگران این رشته‌ی هنری، گفت: تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا با همکاری مقامات استان و شهرستان، میبد در مسیر توسعه بیشتر قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو