مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت زمین در تهران

عصر ساختمان- سال‌ها است که زمین خام در محله‌های تهران پیدا نمی‌شود و به جز باغ‌هایی که ممکن است با حربه سودجویان برای اینکه امکان ساخت‌وساز پیدا کند، خشک شود، بقیه اراضی میزبان ساخت‌وسازهای تهران، کلنگی‌هایی هستند که برای نوسازی مناسب ارزیابی می‌شوند و سازنده‌ها از آنها سراغ می‌گیرند.

قیمت زمین در تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از «دنیای اقتصاد»، اواخر سال گذشته رشد منفی ساخت‌وساز متوقف شد و اگرچه هنوز خبر از افزایش چشمگیر ساخت‌وساز و رشد مثبت این آمار وجود ندارد، اما سازندگانی که به وقوع «پیش‌رونق» و فرآیند بازگشت تدریجی رونق به بازار ایمان آورده‌اند، بیشتر از گذشته به خرید املاک کلنگی تمایل دارند، چراکه بازار را برای ساخت‌وساز آتی و عرضه آپارتمان نوساز و مصرفی مناسب ارزیابی می‌کنند. به اذعان مشاوران املاک فعال در زمینه ساخت‌وساز، آمار فایل‌های کلنگی در تهران نسبت به پارسال تغییر چندانی نداشته است اما متقاضیان خرید کلنگی به قدری افزایش یافته‌اند که مراجعه برای خرید زمین و کلنگی در برخی بنگاه‌های مناطق مصرفی طی بهار و تابستان امسال نسبت به نیمه دوم پارسال تقریبا دوبرابر شده است.

    قیمت ملک کلنگی در تهران از متری 5/ 2 میلیون تومان در مناطق حاشیه‌ای و عمدتا جنوبی شهر آغاز می‌شود و در مناطق مرغوب خصوصا منطقه یک، بعضا تا 40 میلیون تومان هم می‌رسد. سن این املاک عمدتا بالای 35 سال است اما برخی از آگهی‌ها نیز سن بنای کمتری دارند و در عین حال به دلیل فرسوده بودن یا تشخیص فرصت مناسب نوسازی، برای فروش به سازندگان فایل می‌شوند. برخی از سازندگان املاک کلنگی را خریداری می‌کنند و تا زمانی که پول کافی برای ساخت‌وساز فراهم کنند، ملک را در اختیار مستاجر قرار می‌دهند. از این رو مالکان املاک کلنگی در مورد ابنیه‌ای که امکان سکونت ندارد، این موضوع را در آگهی ملک خود قید می‌کنند تا خریدار در جریان باشد که امکان درآمدزایی یکساله یا بیشتر از بنای مسکونی ملک را ندارد.

    صرف‌نظر از محل قرارگیری ملک کلنگی که تعیین‌کننده اصلی قیمت ملک است و در نتیجه قیمت مسکن نیز از آن متاثر است، قیمت زمین و کلنگی به طول بر، برخورداری از تجاری در تراز همکف، میزان اصلاحی هنگام ساخت‌وساز، وضعیت سند، برخورداری از دستور نقشه و نظایر آن بستگی دارد. بنابراین مقایسه میان قیمت دو ملک کلنگی با متراژ مشابه در یک منطقه، در صورتی که در دیگر پارامترها مشابهت وجود نداشته باشد، معمولا مبنای قیمت‌گذاری قرار نمی‌گیرد. به اعتقاد مشاوران املاک قیمت‌گذاری زمین به مقررات شهرسازی هر منطقه نیز بستگی دارد و طبیعی است که در صورت برخورداری از تراکم و زیربنای بیشتر، قیمت یک قطعه زمین کوچک‌تر بیش از ملک دیگری با مساحت بیشتر اما شرایط ساخت‌وساز محدودتر خواهد بود.

    در جدول زیر قیمت پیشنهادی برخی املاک کلنگی در مناطق مختلف تهران گرد‌آوری شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی