مدیران خودروعصر اعتبار

بازگشتِ تدریجی رونقِ مسکن

عصر ساختمان- وضعیت ساخت وساز در کشور نشانگر توقف فرآیند سقوط سرمایه‌گذاری ساختمانی و بازگشت تدریجی سازنده‌ها به بازار از نیمه سال گذشته است. از این رو وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نشان می‌دهد که از شدت رکود در این حوزه نیز کاسته شده است.

بازگشتِ تدریجی رونقِ مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، رسانه ها در تازه ترین گزارش های خود از بازگشتِ تدریجی رونقِ مسکن نوشتند. همچنین تراز تجاری با ترکیه به نفع ایران، وضعیت بورس تهران، راهکارهای توسعه مسکن و رشد 28 درصدی تولید فولاد خام از مهمترین محورهای توجه این رسانه ها در هفته گذشته بود.

    **بازگشتِ تدریجی رونقِ مسکن
    وضعیت ساخت و ساز در کشور، از توقف فرآیند سقوط سرمایه‌گذاری ساختمانی در فصل دوم سال 95 و بازگشت تدریجی سازنده‌ها به بازار از نیمه پارسال، خبر می‌دهد.
    آخرین اطلاعات آماری درباره «حجم سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی در شهرها»، «تیراژ ساخت مسکن در تهران و کشور» و همچنین «وضعیت رشد بخش ساختمان» نشان می‌دهد، در سال 95، شیب رشد منفی سرمایه‌گذاری‌‌ در ساخت و ساز نسبت به سال 94 کم شد و حجم سرمایه‌های وارد شده به این بازار در تابستان 95 نسبت به بهار، با رشد مثبت همراه شد.
    همچنین تیراژ صدور پروانه ساختمانی در تهران نیز در یک سال 95، برخلاف افت شدید در سال‌های 93 و 94 افزایش پیدا کرد. اثر این دو رخداد، در ارزش افزوده بخش ساختمان، به شکل بهبود نسبی رشد منفی بخش در طول سال 95 - مثبت شدن شیب نرخ رشد کاهشی ارزش افزوده بخش ساختمان- منعکس شد.
    وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه «تکمیل ساختمان‌های ناتمام»، نشان می‌دهد از شدت رکود در این حوزه نیز کاسته شده است به این معنا که شیب رشد منفی سرمایه‌گذاری، در فصل دوم سال 95 کمتر از فصل اول شده اما مطابق آخرین آمارهای رسمی که مربوط به نیمه اول 95 است، گرایش سازنده‌ها به ساخت و سازهای جدید، به مراتب‌ بیشتر از تمایل به تکمیل ساختمان‌های ناتمام است.

    ** تراز تجاری با ترکیه به نفع ایران
    برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم روابط تجاری ایران و ترکیه در سال 2016 به 5 میلیارد دلار رسیده است که همچنان تراز بازرگانی ایران در تجارت با ترکیه مثبت است.
    «بیلگین آیگول» رئیس شورای همکاری‌های تجاری مدتی قبل در ترکیه اعلام کرد که در سال 2016 حجم تجارت ایران و ترکیه به 5 میلیارد دلار رسیده و در بخش گردشگری شاهد کاهش 30 درصدی بوده‌ایم، ولی شرایط مناسبات تجاری در فضای خوشبینانه‌ای قراردارد.
    در چهار ماهه نخست سال 1396ترکیه به ایران یک میلیارد و54 میلیون دلار صادرات داشته، در حالی که صادرات ایران به ترکیه دو میلیارد و 501 میلیون دلار بوده است. به‌طور کلی تراز بازرگانی بین ایران و ترکیه رقمی‌برابر با یک میلیارد و 447 میلیون دلار به سود ایران بوده است.

    **راهکارهای توسعه مسکن
    دولت یازدهم با بازنگری در طرح جامع مسکن، بخشی از سیاست‌ها و رویکردهای کلان خود برای توسعه بازار مسکن را اعلام کرده است. این سیاست‌ها با تاکید بر برنامه‌ریزی توسعه مالی در این بخش، اجرای برنامه مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی در هیات دولت تصویب شده است.
    وزارت راه‌ و‌شهرسازی به منظور ایجاد رونق و توسعه بلندمدت مسکن اقشار میان‌درآمد و بالاتر، چهار راهکار توسعه بازار رهن و انتشار اوراق راهنی، استفاده از شرکت‌های ‌لیزینگ، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم و توسعه بازار پیش‌فروش مسکن را طراحی و سیاستگذاری کرد و به اجرا درآورد؛ برنامه‌های اجرایی که تدام آنها در دولت دوازدهم و رفع اصلاحات برخی از آنها، درخواست‌های مسکنی اقشار میان درآمد و بالاتر را پاسخ می‌دهد.
    نخستین گام وزارت راه‌ و‌شهرسازی در تامین مسکن اقشار میان‌درآمد و بالا، توسعه بازار رهن و انتشار اوراق رهنی بود. توسعه بازار رهن و انتشار اوراق رهنی منجر به افزایش قدرت پرداخت تسهیلات بلندمدت توسط بانک‌ها در بازار مسکن می‌شود. در اولین مرحله نیز مبلغ 300 میلیارد ریال اوراق رهنی در سال 95 منتشر شد و انتشار 7000 میلیارد اوراق رهنی جدید نیز در دست اقدام است.
    استفاده از شرکت‌های لیزینگ در بخش مسکن جهت تامین منابع مالی با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی دومین راهکار بود که در همین رابطه نیز دستورالعمل جدید تاسیس شرکت‌های لیزینگ در 14 دی‌ماه سال 95 به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. بر اساس اعلام نظر کارشناسان و مسوولان، بالا بودن نرخ سود بانکی، استفاده از اوراق رهنی و رونق شرکت‌های لیزینگ را تا حدودی با اخلال مواجه کرد.
    توسعه استفاده از سیستم‌های مبتنی بر پس‌انداز جهت پرداخت تسهیلات ارزان‌ قیمت در بخش مسکن سومین راهکار وزارت راه ‌و‌شهرسازی در بخش مسکن بود. چهارمین راهکار نیز توسعه بازار پیش‌فروش مسکن بود. آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش مسکن در سال 1393 تدوین شد و جهت کمک به اجرای این قانون دستورالعمل استفاده از حساب‌های امانی نیز در سال 95 تدوین شد.

    **وضعیت بورس تهران
    در بهار سال 96 از میان 38 صنعت حاضر در بورس تهران 23 صنعت با رشد و بازدهی مثبت مواجه شدند، 13 صنعت شاهد بازدهی منفی بودند و دو صنعت بدون تغییر باقی ماندند. از 39 صنعت حاضر در بورس تهران گروه محصولات کاغذی با 68 درصدی از ابتدای سال تا پایان خردادماه بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص این صنعت در هفته منتهی به خرداد 3.3درصد مثبت بوده و در یک ماهه خرداد بازدهی مثبت 5.5 درصدی داشته است.
    دومین صنعت پربازده بازار در بهار امسال گروه قند و شکر با بازدهی 48 درصدی بود. این صنعت در هفته گذشته شاهد افت 2.5 درصدی شاخص بود اما در یک‌ماهه خرداد 2.4 درصد بازدهی مثبت داشت. سومین صنعت پربازده بازار در سه‌ماهه سال‌جاری رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن است. این گروه در فصل بهار بازدهی نزدیک به 40 درصدی داشته است. چهارمین صنعت پربازده بازار گروه انتشار، چاپ و تکثیر بود. این گروه با بازدهی 23 درصدی در بهار سال 96 در رده صنایع پربازده قرار گرفت.

    **رشد 28 درصدی تولید فولاد خام
    دولت یازدهم با درک صحیح از مسائل و به‌ منظور تحقق تمامی راهبردها توانست در بخش فولاد، عملکرد تولید فولاد خام کشور را با رشد 28 درصدی از 14 میلیون و 361 هزار تن در سال 1391 به 18 میلیون و 466 هزار تن در سال 95 برساند. «بهرام سبحانی» مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اعلام این مطلب گفت: با رسیدن ظرفیت فولاد کشور به 30 میلیون تن، شرایطی فراهم شد که ایران در رتبه‌بندی جهانی فولاد به رده چهاردهم صعود کند.
    مدیرعامل بزرگ‌ترین‌ فولادساز خاورمیانه و شمال آفریقا افزود: با حمایت دولت، کاهش واردات فولاد از طریق وضع تعرفه بر واردات با هدف حمایت از صنعت داخلی همزمان با افزایش صادرات محصولات فولادی توانست ضمن ارزآوری، موجب کاهش خروج ارز از کشور شود و لذا می‌توان صنعت فولاد خصوصا فولاد مبارکه را پیشرو در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار