مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی در جلسه ستاد بازآفرینی سیستان و بلوچستان اعلام کرد:

اصلی‌ترین بحث ما در ستا بازآفرینی ایجاد همگرایی افقی در کشور است

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی هویت‌بخشی به ساکنان محلات با بافت ناکارآمد را اصلی‌ترین اقدام در این حوزه دانست و گفت: درحال حاضر رویکردهای جدید در زمینه سمن‌ها، حقوق شهروندی، صدور شناسنامه و اسناد برای املاک و پذیرش واقعیت، مسائلی است که به حل مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی کمک می‌کند.

اصلی‌ترین بحث ما در ستا بازآفرینی ایجاد همگرایی افقی در کشور است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سفر به سیستان و بلوچستان با حضور در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این استان اعلام کرد: ساختار دولت در کشور ما بخشی بوده و هر بخش به انجام وظایف خود مشغول است، با وجود اینکه هر دولتی هزاران میلیارد هزینه کرده و اقدامات زیادی انجام داده است ولی باز در آخر کار می‌بینیم که نتیجه آن از نگاه شهروندان مطلوب نبوده و شرایط زندگی آن‌ها مناسب نشده است.

    آخوندی در ادامه این مشکل را تنها مختص استان سیستان و بلوچستان ندانست و افزود: جمعیت شهری ایران در حال حاضر حدود 59 میلیون نفر بوده و میزان حاشیه نشینان و افراد بدمسکن آن نیز 19 میلیون نفر گزارش شده است که عددی حدود 35 درصدی را نسبت به جمعیت کل نشان می‌دهد.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد: آمار مربوط به سال 90 تا 95 نشان می‌دهد جمعیت روستایی ایران 2 درصد کاهش یافته که حاکی از کاهش این جمعیت در سطح ملی است و به استان سیستان و بلوچستان اختصاص ندارد.

    این مقام مسئول بحران حاشیه‌نشینی را یک مسئله و مشکل ملی دانست و تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی در این دوره همواره سعی کرده است با بکارگیری رویکرد بازآفرینی و برگزاری جلسات متعدد در این حوزه در تمامی استان‌ها به این موضوع رسیدگی کند.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید برگزاری اینگونه جلسات با حضور مسئولان ملی و استانی را حتی پیش از اخذ اعتبارات، مقدمه‌ای برای رخ دادن اتفاقات مثبت و خوب در کشور دانست و گفت: آنچه ما از تجربیات به دست آمده متوجه می‌شویم آن است که این جلسات و همگرایی‌های ناشی از آن قطعا موجب اتفاقاتی خوب و انجام فعالیت‌هایی مثبت در سطح استان‌ها شده است.

    وی در این باره افزود: اصلی‌ترین بحث ما در ستا بازآفرینی ایجاد همگرایی افقی در کشور است چرا که در ایران تمامی سیستم‌های ما عمودی رو به پایین است، قطعا اگر بتوانیم این برش‌های افقی را ایجاد کرده و اقدامات محلی را با یکدیگر هماهگ کنیم می‌تواند بسیار مؤثر بوده و آثار گسترده‌ای داشته باشد.

    به گفته وزیر راه وشهرسازی به طور مثال وقتی وزیری قصد دارد برنامه‌ریزی کرده و دارای تعدادی آمار از جمعیت و خدمات است با استفاده از شاخص‌های کلی این موضوع را بررسی می‌کند ولی وقتی دارای برش افقی در این محدوده بوده و جزئیاتی از اتفاقات بافت‌های ناکارامد داشته باشد قطعا برنامه‌ریزی انجام می‌دهد که هم ارزان‌تر بوده و هم می‌تواند در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم مؤثر باشد.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین اظهار کرد: من روش مذکور را حتی در حوزه مسکن نسبت به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهم، با توجه به آمار موجود در حوزه مسکن در دولت قبل چیزی حدود 100 هزار میلیارد تومان در مسکن مهر هزینه شد که شاید ارقام بحث شده در این جلسات یک درصد این هزینه صرف شده نباشد پس ما باید همواره در حل مشکلات بر روی بخش واقعی نیاز تمرکز کنیم و راه‌حل مناسب را ارائه دهیم.

    وی در ادامه خاظرنشان کرد: در حال حاضر بخش واقعی نیاز ما در حوزه مسکن جوانان، ساکنان بافت حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده شهری هستند، تصور ما براین است که اساسا در برنامه‌ریزی‌های شهری و حوزه مسکن بر خود مسئله متمرکز شده و رفتن به سراغ حاشیه تنها منابع را تلف کرده و راندمان و بهره‌وری واقعی را غیرممکن می‌کند.

    آخوندی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری بیان کرد: این مسئله از جهت انکه ما خود مسئله را هدف قرار داده و حاشیه‌پردازی نکرده‌ایم بسیار ساده است، ما در بازدید امروز از مناطق حاشیه‌ای شهر زاهدان دیدیم که مشکل واقعا جدی است ولی دولت و مردم یک گفتگوی دوجانبه را انتخاب کرده و اعتمادی به وجود آورده‌اند که نشان می‌دهد صورت مسئله درست فهمیده شده است و ما برای حل مشکل در بیابان خانه نساخته و به صورت مسئله پرداخته‌ایم.

    این مقام مسئول در این‌باره اضافه کرد: پیچیدگی مسئله بازآفرینی و حاشیه‌نشینان از آن جهت است که ما در این محلات بیش از انجام اقدامات عمرانی مشغول به انجام فعالیت‌های انسانی هستیم این بدان معناست که کار عمرانی در این محلات موضوع سوم و چهارم است، چرا که وقتی شما وارد این محلات می‌شوید با افرادی روبه‌رو می‌شوید که شناسنامه نداشته، خانه‌شان فاقد سند بوده و حتی معابر درستی ندارند.

    وزیر راه وشهرسازی هویت‌بخشی به ساکنان این محلات مذکور را اصلی‌ترین اقدام در این حوزه دانست و گفت: این مرحله در حوزه بازآفرینی بسیار پیچیده است چراکه از سویی قصد داریم از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کرده و از سویی دیگر می‌بینیم که قادر به جابه‌جایی جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی به طور مثال در این استان که عددی نزدیک به 570 هزار نفر است نیز نیستیم.

    آخوندی بعد انسانی در رفع مشکلات حاشیه‌نشینی را امری بسیار پیچیده دانست و افزود: درحال حاضر رویکردهای جدید در زمینه سمن‌ها، حقوق شهروندی، صدور شناسنامه و اسناد برای املاک و پذیرش واقعیت، مسائلی است که به حل مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی کمک می‌کند.

    عضو کابینه دولت یازدهم با تأکید براینکه ما باید حاشیه‌نشینی را حذف کرده و همه را در متن قرار دهیم گفت: قطعا در این صورت است که می‌توانیم شاهد توسعه در کشور باشیم، نظریه ما در این دوره اتصال حاشیه به متن است که برای تحقق آن دستورالعمل داده و به دنبال صدور سند برای املاک موجود در این نواحی هستیم که در این صورت بسیاری از اقدامات شهری جهت ارتقای کیفیت زندگی در این محلات امکان پذیر می‌شود.

    ضرورت پذیرش سازمان اجتماعی در نظام شهری

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه پذیرش سازمان اجتماعی در نظام شهری را اصلی‌ترین بحث برای تحقق پیوستن حاشیه به متن اعلام کرد و گفت: وقتی ما وارد نظام عملیاتی در بخش مسکن حوزه بازآفرینی می‌شویم باید در مرحله اول فضای عمومی مناسب را در محلات هدف ایجاد کنیم و شاکله شهر را در این مناطق به وجود آوریم در غیر این صورت تک مسکن در مکانی که ساختار اجتماعی، هویت جمعی، خدمات بهداشتی، آموزشی و ... ندارد هیچ ارزشی ندارد.

    این مقام مسئول ایجاد فضای عمومی را یکی از موضوعات اصلی مورد توجه در وزارت را ه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: اگر ما درباره خانه گفتگوی شهری صحبت می‌کنیم به این دلیل است که اگر در این اماکن گفتگویی صورت نگیرد امکان اینکه با مردم درباره بهسازی محل زندگی‌شان صحبت کنیم وجود ندارد، همواره باید محلی برای جمع شدن مردم در محلات هدف وجود داشته باشد تا در آن به یکدیگر اعتماد کرده و به تدریج اقداماتی برای بهسازی و نوسازی محلات انجام دهند.

    وی امادگی وزارت راه و شهرسازی برای کمک و حمایت از هرگونه فعالیت جهت ایجاد فضای اجتماعی و عمومی در محلات ناکارامد را اعلام کرد و گفت: از سویی دیگر در زمینه ارائه قیر برای اصلاح معابر نیز استقبال کرده و همواره در این زمینه فعال بوده‌ایم.

    آخوندی بحث مدارس را در حاشیه شهر زاهدان امری برجسته‌تر از سایر نکات دانست و گفت: از مسئولین استانی خواستارم که به این مسئله توجه ویژه داشته و آن را منعکس کرده تا ما نیز در سطح مرکز پیگیر آن باشیم.

    این مقام مسئول در اشاره به بحث محله‌محوری نیز بیان کرد: ما در مکان‌هایی با هویت متولد شده و رشد و نمو کردیم و همواره نسبت به آن حس تعلق داریم، به عقیده من عدم هویت محله‌ای یکی از بزرگترین مشکلات محلات ناکارآمد است.

    به گفته وی رویکرد وزارت راه و شهرسازی تعریف این مناطق به عنوان محله است که در نهایت موفق به تعیین 2 هزار و 700 محله در سطح کشور شدیم که هریک از آن‌ها به تمامی نیازهای یک محله واقعی احتیاج دارند تا مردم حس مشارکت اجتماع داشته و از یکدیگر حمایت کنند.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این باره اضافه کرد: من خواهش می‌کنم مسئولین استانی نیز با سیاست محله‌محوری پیش رفته و ساختار محله را در هریک از این نقاط ایجاد کنند.

    آخوندی در ادامه با تأکید براینکه اگر تاکنون طرح‌های بازآفرینی برای محله‌ای در این نقاط تعیین و تعریف نشده است، مسئولین حتما آن را مورد پیگیری قرار دهند گفت: ما قطعا در آخر کار باید برای تمامی محلات، طرح بازآفرینی داشته و طبق آن عمل کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی درخصوص اقدامات و تسهیلات بانک مسکن نیز در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم هر نقطه‌ای از استان که برای آن سند صادر می‌شود به شرط آنکه افراد زیر نظر نظام مهندسی نسبت به بهسازی سکونتگاه خود اقدام کنند تسهیلاتی از بانک مسکن به آن‌ها ارائه شود.

    این مقام مسئول در این‌باره تأکید کرد: من از دوستان بانک مسکن در این استان می‌خواهم تا به عنوان مشاور تأمین مالی به این بافت‌ها ورود پیدا کرده و شناخت دقیقی نسبت به دادن تسهیلات به این بافت‌ها پیدا کنند چون نظام آن با ارائه وام در سایر نقاط در زمینه تضامین و ... متفاوت است پس بانک باید در این صورت فهم درستی پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی