مدیران خودروعصر اعتبار

۸۰ هزار مسکن مهر خودمالکی از دریافت تسهیلات محروم شدند

بانک مسکن: قراردادی با اینها نداریم

عصر ساختمان:در حالی که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اعلام می‌کند ۸۰ هزار مسکن مهر از دریافت تسهیلات محروم و در خطر خروج از طرح قرار دارند، مدیرکل اعتباری بانک مسکن می‌گوید این واحدها اساسا قراردادی با بانک مسکن ندارند.

۸۰ هزار مسکن مهر خودمالکی از دریافت تسهیلات محروم شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از فارس،مسکن‌مهر خودمالکی در دولت دهم رونق گرفت به طوری که متقاضیان این واحدها زمین خود را تأمین کرده و واحد مسکونی خود را در بافت فرسوده تخریب کردند تا بتوانند با دریافت تسهیلات از دولت و قرمز شدن فرم (ج) واحد مسکونی جدیدی احداث کنند.

    هفته گذشته بود که مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از خروج 80 هزار واحد مسکن مهر به دلیل عدم دریافت تسهیلات بانکی خبرداده بود و اعلام کرده بود که این واحدها به دلیل دریافت نکردن تسهیلات از دایره مسکن مهر کشور خارج شده و روند ساخت و ساز آنها متوقف شده است.

    این خبر باعث شد تا برخی از متقاضیان مسکن مهر خودمالکی نگران از این اقدام با خبرگزاری تماس گرفته و اعلام کنند این طرح مسکن مهر جزء تعهد شخص نبوده بلکه دولت دهم آنرا تعهد کرده و آنها به واسطه این تعهد اقدام به تخریب واحد مسکونی خود و ورود به طرح مسکن مهر خودمالکی کرده‌اند.

    این گزارش اضافه می‌کند: مقرر شد بیش از یک میلیون واحد مسکونی مهر خودمالکی در دولت دهم از طریق تسهیلات دولتی احداث شود و اتفاقا طرح مسکن مهر خودمالکی بیشتر از مسکن مهر 99 ساله فروش اقساطی شد به طوریکه در حال حاضر آمار فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر خودمالکی نسبت به مسکن مهر 99 ساله بیشتر است.

    *روش دولت برای پرداخت تسهیلات به مسکن مهر خودمالکی

    این گزارش حاکی است: هدف دولت در مسکن مهر خود مالکی رونق گرفتن ساخت و ساز بود و اینکه بار مالی از دوش دولت کم شود.

    با گذشت زمان اما زمانی که آمار مسکن مهر خود مالکی بالا گرفت پروژه‌هایی پیدا شدند که قرارداد دریافت وام را منعقد اما شروع به کار را با تأخیر انجام دادند به همین دلیل دولت تصمیم گرفت و قرار شد هرکسی که پروانه ساخت در قالب طرح مسکن مهر خودمالکی را دریافت کرد و فونداسیون را اجرا کرد وام مسکن مهر خودمالکی را دریافت کند.

    بر همین اساس بسیاری از متقاضیان مسکن مهر واحدهای مسکونی خود را تخریب و جواز ساخت گرفتند و کار را تا مرحله فونداسیون پیش بردند تا بتوانند از وام مسکن خودمالکی استفاده کنند.

    براساس این گزارش، پرواضح است عده‌ای که در اواخر سال 91 و 6 ماهه سال 92 تصمیم گرفتند که پرونده ساخت بگیرند روند ساخت آنها به مردادماه 92 کشیده شد، پس زمانی که دولت یازدهم در همین ماه روی کار آمد، بانک مسکن به رغم این در آن زمان سقف وام مسکن مهر به رقم مجاز 48 هزار میلیارد تومان برای انعقاد قرارداد رسیده بود به یکباره پرداخت تسهیلات را متوقف کرد.

    *چرا مسکن مهر خودمالکی مشمول حذف هستند؟

    این اقدام بانک مسکن در حالی بود که روحانی رئیس جمهور و آخوندی وزیر راه و شهرسازی بارها و بارها اعلام کردند که به تعهدات مسکن مهر پایبندند؛ حال این افراد که واحدهای آنها به مرحله بعد از فونداسیون و حتی به اسکلت سقف هم رسیده در فهرست حذف از مسکن مهر خودمالکی قرار گرفتند.

    برخی متقاضیان مسکن مهر خودمالکی در مواجهه با این شرایط عنوان می‌کنند:خروج 80 هزار واحد مسکن مهر خودمالکی به دلیل عدم دریافت تسهیلات بانکی را چه کسی باید پاسخگو باشد؟ مگر نه اینکه تعهدات دولت را نمی‌توان به راحتی حذف کرد، اگر این موضوع ادامه پیدا کند مردم اعتماد خود را به دولت از دست خواهند داد.

    *بانک مسکن تقصیر را به گردن بانک مرکزی می‌اندازد

    به گفته این متقاضیان بانک مسکن هم دلیل عدم پرداخت تسهیلات به این 80 هزار واحد مسکونی را به گردن بانک مرکزی می‌اندازد. این در حالی است که اواخر سال 92 بانک مرکزی 2 هزار میلیارد تومان به سقف کلی تسهیلات مسکن مهر اضافه کرد و سقف کلی پرداخت تسهیلات مسکن مهر از 48 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.هر چند بانک مرکزی این اقدام را برای انجام تعهدات دولت و افزایش تسهیلات فردی انجام داده بود اما بانک مسکن ادعا می‌کند که اینها تعهدات جدید است.

    اظهارات متقاضیان مسکن مهر خودمالکی نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی بارها به بانک مسکن اعلام کرده است مواردی که قبل از تاریخ 92.7.1 کد پروژه دریافت کرده‌اند یا قرارداد واگذاری زمین به آنها به قبل از 92.7.1 مربوط می‌شود مشمول تعهدات جدید نیستند.(آخوندی بارها اعلام کرده است برای مسکن مهر تعهد جدید ایجاد نشود)

    اتفاقا روز گذشته و در مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد تاسیس بانک مسکن محمد هاشم بت شکن مدیر عامل بانک مسکن اعلام کرد که برای جلوگیری از نوسان 450 هزار میلیارد ریال به دو میلیون و 200 هزار نفر پرداخت شده است و حق بانک مسکن است که این رقم در بخش مسکن بماند، وصول شده و دوباره به این بخش تزریق شود.

    اظهار نظرهایی از این دست انتظاراتی را به وجود آورده  و این سوال‌ها مطرح می‌شود که مگر نه اینکه بانک مرکزی سقف تسهیلات مسکن مهر را از محل وصولی ها به 55 هزار میلیارد تومان افزایش داد پس چرا به این موارد توجهی نمی شود.

    *مدیر امور اعتباری بانک مسکن:به واحدهایی که قرارداد مسکن مهر ندارند تسهیلات تعلق نمی‌گیرد

    نادر قاسمی مدیرامور اعتباری بانک مسکن نیر در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر اعلام کرده‌اند که 80 هزار مسکن مهر به علت عدم دریافت تسهیلات در حال حذف هستند گفت: این واحدهای مسکونی قرارداد مسکن مهر ندارند. اینها یک سری افراد جدید و متقاضیان جدید هستند که تصمیمات آنها باید در جای دیگری گرفته شود، یعنی این تصمیم قرار نیست در بانک مسکن اتخاذ شود.

    وی ادامه داد: متقاضیان مسکن مهر که با بانک مسکن قرارداد دارند و به تأیید وزارت راه و شهرسازی و به تأیید بانک مسکن رسیده است، افرادی هستند که 45 هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای آنها در نظر گرفته شده است و مابقی تا سقف 55 هزار میلیارد و 384 میلیون تومان است که از محل وصول اقساط هستند و باید اینها تأمین شوند، این رقم و خط اعتباری برای این افراد است.

    مدیر امور اعتباری بانک مسکن افزود: اگر 80 هزار واحد مسکن مهر به گفته قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر وجود دارد که نمی‌توانند تسهیلات بگیرند، یک تسهیلات جدید محسوب می‌شود و افرادی هستند که با بانک مسکن قرارداد ندارند و اگر قرار است در آینده روی این واحدهای مسکونی اقدامی صورت گیرد، این موضوع قرار نیست در بانک مسکن رخ دهد و باید این تصمیم در جای دیگر انجام شود.

    قاسمی در پاسخ به این سوال که قرارداد این 80 هزار مسکن مهر خودمالکی مربوط به قبل از دولت یازدهم است، گفت: به طور کلی این واحدها با بانک مسکن قرارداد ندارند و برای آنها بانک مرکزی خط اعتباری ندیده است.

    وی افزود: تسهیلات بانک مسکن شناسنامه‌دار است و این متقاضیان قراردادی با بانک مسکن ندارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی