مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی:

۱۹ میلیون حاشیه نشین در ایران زندگی می کنند

عصر ساختمان-وزیر راه و شهرسازی گفت: جمعیت شهری ایران حدود ۵۹ میلیون نفر است و میزان حاشیه نشینی و بدمسکنی در بافت های فرسوده و سایر بافت ها حدود ۱۹ میلیون نفر در سطح کشور است.

۱۹ میلیون حاشیه نشین در ایران زندگی می کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، عباس آخوندی عصر امروز در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: وضعیت زندگی شهروندی در کشور نامناسب است و این تنها به سیستان و بلوچستان اختصاص ندارد.

    وی افزود: جمعیت شهری ایران حدود 59 میلیون نفر است و میزان حاشیه نشینی و بدمسکنی در بافت های فرسوده و سایر بافتها حدود 19 میلیون نفر در سطح کشور است.

    وی گفت: یعنی حدود 35 درصد جمعیت کشور در وضعیت نابسامانی زندگی می کنند که تا 41 درصد هم متغیر است.

    وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: آمار سال 95 در مقایسه با سال 90 نشان می دهد که جمعیت روستایی 2 درصد کاهش و شهری 2 درصد افزایش یافته است و جمعیت روستایی به صورت ملی نزول دارد.

    وی ادامه داد: در برنامه ریزی مسکن در حوزه شهری باید روی بافت حاشیه نشینی متمرکز شد تا منابع به درستی هزینه و بهره وری داشته باشد.

    وی گفت: حاشیه نشینی یک مسئله ملی است و به همین علت برگزاری جلسات ستادهای بازآفرینی شهری در استانداری ها و فرمانداری ها پیش بینی شد.

    آخوندی تصریح کرد: نیاز به یک نوع همگرایی افقی و همراهی بین وزارتخانه ای و در سطح شهرستان ها نیز ایجاد هماهنگی بین نیروهای محلی برای رفع معضلات حاشیه نشینی در بخش های مختلف وجود دارد.

    وی افزود: برش افقی برنامه ریزی با همراهی و مشارکت دستگاه های اجرایی مختلف در حاشیه شهرها در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم و حتی در حوزه مسکن این روش کارآمدتر و ارجح تر است.

    وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل بافتهای حاشیه نشین نداشتن هویت محله ای است، ادامه داد: رویکرد وزارت راه و شهرسازی تعریف محله است و این محلات ساختار خودش را از حیث امکانات از جمله مدرسه، مسجد ،بازار و روابط اجتماعی می خواهد و تنها روی نقشه نیست.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سیاست محله محوری باید محور تمام برنامه ریزی ها تعریف شود، افزود: پیشنهاد ما این است که هرجا زمین دارید چه از محل اراضی خالصه  و چه سازمان ملی زمین و مسکن، افراد متقاضی با دریافت وام با نظارت نظام مهندسی نسبت به بهسازی و ارتقاء سکونتگاه ها اقدام کنند .

    وی گفت: نیاز به ایجاد مدارس در مناطق حاشیه نشین بسیار جدی و ضروری است که در صورت انعکاس جدی آن ، در سطح مرکز از طریق رئیس جمهور پیگیری خواهد شد.

    وی خاطر نشان کرد: نکته بسیار مهم برای پیوستن حاشیه به متن اینکه سازمان اجتماعی را بپذیریم بنابراین در ابتدا باید فضای عمومی و شاکله شهری را ایجاد کنیم زیرا مکان فاقد خیابان ، ساختار اجتماعی و هویت هیچ ارزشی ندارد.

    وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد فضای عمومی با تمام امکانات اعم از خانه سلامت، بهداشت، مدرسه و تامین قیر برای آسفالت معابر در سکونتگاه های غیررسمی، حاضر به هر نوع همکاری و کمکی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی