مدیران خودروعصر اعتبار

پورسیدآقایی:

وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست

عصر ساختمان- مدیرعامل سابق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: مشکل رکود مسکن و حاشینه نشینی با جداسازی رفع نمی شود.

وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایلنا، محسن پورسید آقایی  با بیان اینکه الان وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: ممکن است که جداسازی وزارتخانه به تفکیک دو حیطه تخصصی منجر شود اما ارتباط بین راه و شهرسازی را قطع می کند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر ارتباطات خوبی بین حمل و نقل و شهرسازی و شهرنشینی برقرار شده است و مفاهیم یکپارچه بین حمل و نقل و شهرسازی به دلیل ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی شکل گرفته است.

    پورسیدآقایی اظهار داشت: تفکیک این دو وزارتخانه ممکن است که دو دستگاه تخصص را ایجاد کند اما در عین حال پیوند این دو حوزه مرتبط را از بین می برد و مشکلاتی که در گذشته تا قبل از ادغام این دو وزارتخانه وجود داشته باز هم وجود می آیند. پیش از ادغام، برنامه ریزی ها و اقدامات در دو حوزه حمل و نقل و شهرسازی بدون اینکه هیچ ارتباطی با یکدیگر داشته باشند، انجام می شده و به همین دلیل هم امروز مشکل جدی ما در شهرهای حومه ای و مناطق حاشیه شهرها، مقوله حمل و نقل است.

    وی با بیان اینکه شهرهای جدید متعددی ساخته شده و مناطق حاشیه ای و حومه ای بسیاری به کلان شهرها اضافه شده است اما به فکر رفع مشکل حمل و نقل این مناطق جدید و ارتباط آن با شهرهای مادر و مراکز شهرها نبوده ایم، گفت: در حال حاضر یک شهر حومه ای هم وجود ندارد که مشکل حمل و نقل نداشته باشد و یک سیستم حمل و نقل روان ریلی و جاده ای برای ان شهرها طراحی شده باشد.

    مدیرعامل سابق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: معتقدم در این شرایط بهتر است که این موقعیت وزارت راه و شهرسازی حفظ شود و از مزایای آن استفاده کنیم.

    پورسیدآقایی با اشاره به ایجاد موضوعات و مفاهیم جدید در حوزه حمل و نقل و شهرسازی پس از ادغام، گفت: در دولت یازدهم در وزارت راه وشهرسازی مفاهیم جدیدی از جمله شهرسازی ریل پایه مطرح شد. اساسا مفهوم شهرسازی ریل پایه به دلیل ترکیب این دو دستگاه راه و ترابری و شهرسازی و نزدیکی ارتباطات معاونت های داخل وزارتخانه شکل گرفت.

    وی افزود: بحث شهرسازی ریل پایه تنها از جانب راه اهن مطرح نیست و شهرداری و حوزه شهرسازی هم به دنبال اجرای این طرح است. در  سند توسعه حمل و نقل همگانی که اخیرا در شورای عالی شهرسازی تصویب شده  کاملا توسعه شهرها را براساس توسعه حمل و نقل تدوین و سیاست گذاری کرده است. اگر تفکیک در وزارت راه و شهرسازی انجام شود هر چند این موضوعات از بین نمی رود اما قطعا تضعیف خواهد شد و به رویکردهای حوزه ای و بخشی برمی گردد.

    پورسید آقایی در پاسخ به این سوال که با این وجود چرا دولت لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به مجلس ارائه داد و آیا در در این باره با وزرا و کارشناسان مشورت نشد، گفت: حتما مشورت با وزرا و کارشناسان و کار کارشناسی انجام شده است اما دو نظر متفاوت وجود دارد. تلقی کسانی که در داخل وزارتخانه پس از ادغام مشغول به کار شدند این است که ادغام مزایایی داشته که می توان از آن استفاده کرد.

    مدیر عامل سابق راه آهن افزود:  افرادی که بیرون از وزارتخانه هستند به دو موضوع متمرکز شده اند اول اینکه وزارت راه و شهرسازی بسیار گسترده شده و با ادغام به بزرگ ترین وزارتخانه کشور تبدیل شده و حجم کارها و فعالیت  در دو حوزه شهرسازی و حمل و نقل بسیار زیاد است.

    وی ادامه داد:  شاید این گونه تلقی می شود این حجم از کارها مانع از رسیدگی به حوزه شهرسازی می شود و مشکل رکود در حوزه مسکن ایجاد شده اما معتقدم مشکل رکود مسکن فقط با موضوع ادغام مرتبط نیست و این رکود بیشتر به دلیل مسائل بانکی ، اعمال سیاست های اشتباه در سال های گذشته ارتباط دارد و تمام این عوامل دست به دست هم داده و مشکل رکود ایجاد شده است.

    پورسیدآقایی تاکید کرد: متقدم این تفکر که اگر یک وزارتخانه جدا برای حوزه مسکن داشته باشیم، مشکل رکود، حاشیه نشینی و..  را رفع می کند، کامل به نظر نمی رسد چراکه عوامل بسیار متعددی در ایجاد این مشکلات نقش دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو